Oct 22, 2019

Wonder in New Zealand: Day 4- Late Lunch @Tarras, The Kawarau River and check in @Getaway Te Anau

Assalamualaikum..

Lama betul gap mengupdate kali ni.. aritu time lepas baca Nota perempuan backpakers, aku semangat nak update cerita Krabi.. tapi boleh pulak gambar dekat dalam hard disk mai.. asik lupa je nak bawa.. aritu je la semangat.. hari ni takde dah semangat tu.. hehe

Cerita NZ ni yang betul-betul attraction place yang aku cerita dalam blog ialah Mount Cook.. yang lain lebih journey on the road.. maybe juga sebab tu aku punya mood slow sikit.. tapi gambar cantik je.. part nak cerita tu yang takde mende nak mengarang.. mungkin


kami berhenti untuk late lunch di Tarras.. area sini macam RnR juga aku kira.. jarang sangat jumpa tengah jalan RnR gini.. kalau ada hajat better berhenti je.. kang ko menyesal jap lagi jebat hehe




cantik kan tempat makan.. muat untuk 10 orang.. area sini ada sekolah.. aku ingat macam nak tengok-tengok juga lepas makan.. tapi lupa.. eh ke sekolah tu berpagar.. tak ingat dah aku..



yang paling utama, toilet.. toilet macam biasa cantik.. memang kawasan berhenti kot sini.. sebab tengah kami que tu tetiba 1 bas datang.. dari China tak salah aku..


tak dapat bergambar dengan kambing betul, dekat sini pun jadila kan.. gebu betul yang ni.. time aku pergi tempat area show kambing, ada cerita tentang bebulu ni.. later nanti aku update.. semoga Yana ingat..



yang ni kawasan sekolah tu.. cantik betul sekolahnya.. so nature


flatlay aku susun.. panjat kerusi ni amik gambar hehe


nasi goreng sardin kak nani.. maveles




rasa autumn sangat kan.. floles iolls dengan kamera kak siti ni.. 



settle makan, kami ingat nak singgah la kedai-kedai area sini.. ada coffee shop, kedai runcit dan kedai souvenir.. sekali yang buka kedai souvenir je.. melepas nak coffee kan.. aku bukan orang coffee, tapi sekali sekala layan jugala #teammilo




gambar aku dekat sini ada dekat kamera kak siti kot.. dapat nanti aku up.. insyaAllah


area sini macam cowboy town kan.. teringat yang dekat Melaka.. aku tak pernah masuk pun tapinya..


kak siti beli ni.. comel juga.. time ni aku usha glove.. sebab aku cari glove aku tapi tak jumpa.. so bajet tak sejuk sangat.. malas nak pergi beli lain.. sekali sejuk gile weh.. glove dekat sini mahal betul.. 39 NZ = RM120 gitu.. kawan-kawan aku kata mahal mungkin sebab bulu biri-biri.. pelaburan untuk masa depan diorang kata.. menyesal dah aku time ni.. aku cuak nak beli sebab rasa mahal betul.. lepas tu tak compare harga lagi kan.. pasrah je la..


antara produk depa




aku syak kedai ni banyak handmade.. sebab tu mahal kot.. ni kalau handzolah tengok ni mau dia geli..


kebetulan time kami balik ada bas sekolah berhenti.. pelik juga sebab time ni pukul 4 lebih dah tak salah aku.. diorang baru balik sekolah ke.. aku syak diorang mungkin duduk area sini la


perjalanan kami diteruskan lagi menuju ke Te anau.. jauh betul rasa.. tapi sebab banyak berhenti, takdela rasa bosan sangat..





tasik dia dah tak sebiru tengahari tadi..



kalau ikutkan NZ dah masuk awal musim bunga.. bila nampak ni, aku punyala exited..


sakura uolls.. dah nampak sikit-sikit gini pun aku happy dah.. kak anne kata ni bukan sakura.. apple crab kot namanya.. aku asal nampak blooming gini je panggil sakura


Image result for apple crab tree
ginila apple crab kalau full blooming.. cantiknyeee


tak ingat dah ni bandar apa..



as always, pokok jadi divider antara tanah..



pokok berbunga lagi






tetiba kami dah masuk kawasan berbatuan.. kagum aku dengan bentuk muka bumi NZ ni.. people in NZ really blessed with nature surrounding them.. alhamdulillah dapat tumpang tengok kan.. tengah jalan, kak neen berhenti di satu kawasan ni.. berhenti mengejut juga aku rasa.. mula-mula ingat cari toilet.. rupanya ada sungai cantik area sini



tepi jalan gitu je sungainya.. subhanallah.. 


aku gigih pakai topi sebab dah hari keempat tak pakai langsung.. rasa rugi usung ke hulu ke hilir.. hehehe.. gelak geng kereta aku.. mai belanje ni.. berharga..


name of the place..



 time nampak ni memang teringat kak yati.. kitorang dah lama gile plan nak pergi water rafting.. terus rasa syok gile kalau dapat water rafting dekat sini..


Image result for the kawarau river
karawau ni bila google memang ada area buat aktiviti air.. part of Queenstown juga..tapi aku syak kawarau river ni besar.. mungkin dekat area lain.. mungkin dekat tempat kak neen main bot laju tu.. lupa dah aku nama apa bot laju tu.. shootover kot.. 


dapat tengok ni pun aku happy gile.. kalau dapat water rafting tak taula agaknya nak describe perasaan happy tu.. mungkin one day dapat pergi sini lagi dengan kak yati.. who knows kan






yang ni lagi nampak jelas kebiruannya..




stunning river


this is last pitstop.. hari pun dah makin malam.. memang kami dah takde singgah mana-mana dah



area bandar queenstown


tempat kami buat investment last day di queenstown.. office aku ni kalau pergi shopping kami panggil buat investment haha.. mentang-mentang jaga komersil kan..



uuu patut buat peace time ni.. gambar accidently nampak bayang kereta




more scenic road to be shared here.. aku dah tapis banyak jugak dah video dan gambar.. tapi still banyak.. 




time ni dah masuk area jalan berliku.. tabikla dengan rahmah





jalan berlikau-likau.. sempat gosip tentang artis tempatan.. aku boleh pulak confuse farah nabila dengan artis brunei tu.. sape ek nama dia.. tak datang plak dalam ingatan time ni.. setelah google, jumpa.. nina iskandar.. apoo yana.. jauh beno nina dengan farah


kekambing masih berkeliaran..



cantik kan pokok di senja nan merah.. eh nan, hehe.. nan tu nama panggilan ila untuk anak sedara aku.. iman dulu pelat, nak panggil cik lang, jadi nan.. dulu iman panggil aku oingg, takleh sebut cik yong.. hahaha.. bila dia dah pandai sebut, aku ajar jadi cik yong.. lekatla.. adik masih lagi panggil oing.. bila aku ajar cik yong, dia p sebut cik ang.. dah macam chinese bunyiknye.. hehehe betuah betul yang satu ni


kisahnya, kami tak tau jarak ke te anau berapa km.. follow kereta je kan.. dah hujung-hujung tu rahmah dah penat dah.. dia suh aku google, bila google ada 60km lagi weh.. terus aku tanya dia 'ko nak aku tipu ke terus terang'.. hahaha.. bila aku sebut 60km, terus dia cakap ok kita tukar.. haha..sebelum ni pun aku ada offer nak bawa, dia kata dia ok lagi.. neves jugala nak merasa bawa kereta.. aku bawa dah malam pulak tu.. memang tak nampak view sangat.. time aku tukar ni pun abang nuar tukar dengan kak neen juga.. jadila merasa pengalaman drive di luar negara..


alhamdulillah kami sampai dalam pukul 8 lebih ke pukul 9 gitu.. kali ni kami ambil 2 rumah.. 1 rumah untuk 7 orang, 1 lagi untuk 3 orang.. besar betul weh rumahnya.. kak neen pun bagitau dia tak bajet secantik ni rumahnya.. memang macam hotel betul.. 




bilik kami bertiga.. katil tu 4 sebab initially kak neen book untuk 4 orang.. tapi sorang tarik diri



master bedroom untuk kak nani dan najwa


queen bed untuk kak neen dan abang nuar.. sampai sekarang aku tak reti beza queen dengan king


dapur kami #rumahidaman



overall view.. gambar kak neen.. besaq kan.. kak nani sampai-sampai je exited tengok dapur.. terus sinsing tangan masak..


ni toilet yang dekat luar bilik.. toilet ada 2.. just nicela aku rasa


siap ada sabun lagi.. botol tu aku bawa yang petronas punya untuk p toilet.. hehe




siap dinner kami.. spagetti dan nasi goreng..



macam biasa posing dulu.. dan macam biasa geng posing aku ialah kak siti.. aku ambil gambar dia, dia tolong ambil gambar aku.. win win la ni..


lewat juga kami tidur malam tu.. dekat pukul 1 pagi.. sambil borak-borak layan tv


semangat kak nani cite tentang maori.. aku pun suka kot dengar bahasa diorang.. 


tempat aku tidur untuk 2 malam.. siap ada lampu sendiri lagi.. goodnite peeps.. till next entry

No comments: