Sep 23, 2019

Wonder in New Zealand: Day 3- Road Journey to Mount Cook

Assalamualaikum..

Pagi hari ketiga ni semua bangun awal.. rahmah tak salah aku pukul 4 pagi dia dah bangun.. aku jaga pukul 5.. kak siti pun jaga awal.. masing-masing tengah adjust waktu tido agaknya.. tapi kalau ikutkan pukul 5 pagi tu baru 1 pagi waktu malaysia.. entahla kami ni.. semua exited agaknya.. padahal malam tu tido dekat pukul 12 juga sebab rebus nasi impit untuk bekal.. aku jaga je tengok rahmah tengah main game.. dahsyat betul dia punya tak boleh tidur..


free 3 in 1.. kekdahnya 3 in 1 ni basah kena air dari periuk.. kami cerakinkan untuk bagi cepat kering



wooww packaging dia smart sungguh.. aku appreciate kot packaging cantik gini.. kadang aku rasa aku beli barang sebab packaging dia awesome nak matik..


pagi tu aku sarapan dengan hot milk dan biskut.. gigih weh panaskan susu atas dapur.. my godd, yana ke ni.. yang masuk dapur time ramadhan je.. hahaha.. aku cakap dekat diorang acah-acah orang putih.. depa kata orang putih mana ada panaskan.. terus minum dari peti.. ok mission nak jadi mat saleh failed..


pagi-pagi banyak channel jual produk.. macam go shop kita


we are up and fresh.. kalau ikut planning, pukul 7 pagi kami gerak.. cantik timing kami.. semua on time.. mood teruja kan


misi gigih cari asap.. time dekat kashmir pun aku dan family aku cuba.. ila je kot yang nampak.. oversea sangat kak siti minum air luar rumah hehe


silly things yang buat kita sengih sendiri kan bila ingat balik




sementara tunggu check out, kami sempat ambil gambar dengan caravan.. seru aura dulu.. kak neen kata kalau naik camper van ke caravan gini yang part tak sanggup tu ialah kena buang dah bersihkan tangki najis.. terus kitorang cakap memang tak la nak naik caravan.. tapi aku rasa another option kalau nak naik ialah membuang kena g toilet betul.. tapi kalau malam macam mana pulak kan.. scaryla bayangkan nak kena bersihkan tu.. eh sorry kalau buat korang geli, tapi itula realitinya..


itik bangun pagi.. merata ada itik



first gambar dari kemera cantik kak neen.. syok betul bila ada kamera cun kan.. ni yang geram rasa nak upgrade hp.. sabo na sabo.. tabung baru clear.. kena buat tabung baru..




acah-acah cover album.. gigih aku tak pakai outerwear time ni.. nak bagi ada gambar dengan baju biru ni.. hehe yana yana



cuaca alhamdulillah cantik sangat


rahmah, our official michael schumacher.. eh tapi dia bawa berhemah je..


nak keluar town.. cita-cita aku nak bergambar depan rumah gini tak tercapai.. suka betul aku tengok design rumah depa.. comforting.. malaysia tak sesuai la bumbung rendah gini kan


tak habis lagi kitorang dengan isu asap keluar dari mulut.. hahaha.. maklumla, bukan selalu travel tempat sejuk.. korang akan dengar macam-macam bebelan kami untuk video dalam kereta






antara view rumah yang aku berkenan


kawasan industri


kitorang kagum dengan cara diorang buat pagar.. pagar diorang ni kebanyakannya memang dari pokok yang disusun dan tinggi.. cantik betul.. berkenan aku tengok




rumah cantik lagi


coklat sama besar dengan muka as peneman dalam kereta.. sampai hari ke 10 pun tak habis lagi coklat ni.. dah la tak cair, takdop semut plak tu.. hebat hebat




kami singgah sini untuk toilet.. ada geng yang beli kopi




time mula-mula keluar bandar (keluar dari bandar! hahaha to whom yang tau dialog ni.. dialog fevret adik-adik aku) view tak banyak gunung ganang lagi.. banyak ladang ternakan..


benda alah panjang ni ialah penyembur rumput.. movable, ada roda dekat bawah.. yelakan, rumput depa saujana mata.. jenuh la kalau setiap tempat nak kena ada pancur air kan.. macam biasa, bila ada inovasi gini teringat asri.. dia kan icon innvator office aku..



tempat crossing train.. tapi so far kami tak pernah terserempak.. tak taula depa pakai lagi ke tak



nampak benda putih-putih tu.. tu ialah kambing biri-biri.. diorang ni kalau memanjat, sampai penuh lereng-lereng bukit


kambing biri-biri berkeliaran uolls.. merata-rata ladangnya.. eh, ladang kan kita panggil.. ladang biri-biri.. macam awkward pulak bunyinye.. kandang tak sesuai sebab depa ni lepas bebas.. hmmm



geng lembu pulak



first pit stop kami ialah untuk breakfast.. tapi kami salah pilih tempat weh.. or salah pilih time.. tempat ni sejuk nak matikk.. nampak macam cloudy je kan, tapi sejuknya tuhan saje yang tahu




tapi bila bergambar, macam biasa.. muka penuh senyum.. aku makan sambil lompat kot.. takdela tahap lompat bintang tu.. hehe, patutla kalau tengok cite korea diorang suka lompat sikit-sikit time musim sejuk


dekat area sini ada tandas.. nampak tak uncle vest oren tu.. tu ialah petugas untuk bersihkan tandas.. sistematik betul.. patutla tandas diorang so far tak pernah jumpa yang kotor walaupun tepi jalan gini



gambar dengan deer ni ada kisahnya dengan pakcik tadi tu.. aku takde time tu, dengar diorang cerita.. kak neen borak dengan dia, tapi masing-masing tak faham each other.. kak neen ingat dia tunjuk rumah dia, rupanya dia nak suruh bergambar dengan deer ni hehehehe.. so cute la uncle


aku selalu tengok dekat BBM orang pergi NZ suka ambil gambar dengan lori kepala besar gini.. so bila nampak lori ni, kami bukan main exited lagi.. walaupun hijau.. kami aim yang putih sebab lebih hensem tapi takde rezeki nak jumpa yang putih


with kak nani.. maintain cool je kak nani posing.. tingat pulak umi aku.. kak nani ni sebaya umi.. tahun depan nak pencen dah.. tak sabaaarrr aku nak pencen.. which is 20 year plus plus plus lagi.. hahaha



perjalanan diteruskan.. dah nampak dah tanda-tanda gunung salji nak muncul


uuuuuuu cantik.. macam entrance masuk upm plak aku rasa.. hehe


pokok pine kan ni


kitorang cakap dah macam desktop background yang default setting pc kan.. subhanallah..


Mackenzie district


first pit stop kami berhenti untuk gambar..


ada attraction map


the view


the view dengan aku.. entry NZ ni memang banyak video.. dah rekod kan.. sayang pulak tak share.. ni pun aku dah tapis banyak dah ni


gigih guna tripod lagi time ni








view sini lagi cantik sebenarnya.. gambar dont do justice to this view.. mungkin sebab cahaya tak berapa nak ada.. kami masih mood teruja gile lagi sebab ni antara view first new zealand yang selalu kami tengok dalam gambar





aaahhh.. hati melting


pit stop ni ialah pit stop mencari toilet.. kami terpaksa berhenti sebab nature call dah tahap tak boleh nak tolerate.. rahmah kata 'kucuba tahan jebat,tapi tak berjaya'.. betul ke ek.. alaa tak ingat skripnya.. tapi ada mentioned jebat la.. so setiap kali nak terkucil, kitorang akan cakap dah sampai tahap jebat ke hehehehe


kak siti yang tolong ambilkan gambar..




angin kuat betul weh.. slow kan volume korang.. eh ke warning aku ni too late.. antara view bandar sepanjang perjalanan..


tempat kami settlekan nature call tadi..


lets proceed back



kayu pokok pine ditebang.. rahmah kata setahun kot baru pokok ni tumbuh balik.. eh aku salah dengar






another stop worth berhenti


majestic kan.. word baru belajar dari fatinzakki.. belah kanan salji.. belah kiri ala-ala style autumn.. macam manala aku nak move on dengan NZ ni.. haihh








cubaan melompmat kami.. apsal kami aku asik nampak macam terkehel je hahaha


cubaan kali kedua


serius nak pose 1 malaysia.. like seriously hahaha.. abang nuar geleng kepala setiap kali shot sebab tak berjaya kitorang nak ambil gambar lompat


next gaya duduk pulak.. pose wajib NZ kan


pose aku duduk sorang takde.. aku pun takde request sebab kereta boleh tahan banyak


keterujaan kami bila kak neen berhenti ambil gambar.. wohoooo


usaha gigih kami nak bergambar atas jalan.. dulu kak neen kata tak banyak kereta.. sekarang mencabar betul nak tunggu kereta lalu



bila kak neen share ni dekat ig, bar aku perasan ada juga gambar dengan lori kepala besar ni.. wohooo






banyak kami cuba ambil gambar acah-acah cover album hehe







apsal pose orang depan lain dengan orang belakang.. haha kitorang terlari tema pulak



tak kisah mula gelap.. janji background awesome.. berjalan NZ ni ginila korang.. memang akan banyak berhenti sebab viewnya cantik.. diorang ada sediakan tempat untuk parking kereta.. insyaAllah selamat kalau kita parking ikut tempat dia.. kalau tak berhenti rugi uolls.. jauh-jauh datang kumpul duit.. diorang panggil jalan gini scenic road.. serius dah rasa berbaloi bayar 8K++.. baru on the road je.. pelaburan di NZ memang berbaloi.. kak neen kata dia ok je nak buat trip lagi.. sila usha IG dan FB kak neen.. lagi best kalau korang memang dah cukup 8 orang.. boleh terus on kumpul duit.. sila terjah ok.. id kak neen ialah neena anuar.. nak baca blog pun boleh search neena anuar juga


carmate = roommate = soulmate.. ehh haha




haihh moving photo pun gini punya cantik.. haihhhh subhanallah


gigih kami doa dari dalam kereta.. this video was taken dari hp huawei nova 2i.. dah cantik tahap gini.. kalau hp lagi canggih tak taula cantik macam mana gambarnya








ni najwa yang tolong amikkan.. pandai dia cari cahaya.. most of photos kami time ni memang muka gelap sebab belakang cahaya.. so najwa yang bagitau kalau mengadap sini baru nampak muka.. dah nampak dah geng aku untuk 7 hari lagi ni hehehe


nampak sama kan, tak kira.. nak letak 2 juga hehehe






terusan super cantik.. rasa nak buat pondok tepi air ni.. 24jam pandang pun tak jemu.. pandang bf lama-lama jemu juga.. pandang nature ni limitless la aku rasa



sikit lagi sikit lagi




lake pukaki.. nak amik mood update ni aku tengok vlog fatinzakki.. time dia pergi which is akhir september tak salah aku, warna tasik tak sebiru ni.. mungkin sebab dia singgah tu pagi agaknya.. kami kan nak ke petang lalu lake pukaki.. pengsan betul rasa time ni.. tak sangka this is real.. selalu tengok gambar ingatkan orang over edit



another one.. so soooothingggg kan




almost there peeps


Alhamdulillah kami sampai dalam 2.30 petang gitu tak salah aku.. geng kak awin dah sampai dulu.. diorang tak banyak berhenti.. kami sampai je terus soru.. lapar weh


ada fasiliti untuk makan.. selesa dah aku rasa.. sini pun tempat untuk orang camping masak juga.. ramai campervan park sini juga


syok makan berebut ni.. sejuk sejuk pun lalu weh sebab lapo..


area luar pun ada tempat makan.. tahan sejuk dengan tak je la.. eh, hi malaysian



food kami


view tempat basuh pinggan pun gini punya superb.. haihhh.. kalau dapur rumah rumah aku view gini confirm rajin masuk dapur.. yeke na.. hahaha

Kami gerak nak hiking mount cook dalam pukul 3 lebih tak salah aku.. kak neen cuak kami tak sempat pulang sebelum gelap.. tapi belasah je la kan.. till then, next entry ialah journey berjalan kaki ke mount cook
f266

No comments: