Sep 19, 2019

Wonder in New Zealand: How it started

Assalamualaikum..

Gigih ni cuba mengarang sebab nak letak thumbnail baru dekat blog.. alhamdulillah aku selamat mengembara ke New Zealand last week.. gambar hp aku baru je sort.. 30 gb gambar dan video.. sampai HP aku penuh weh.. gambar yang share dekat wasap belum download lagi.. belum masuk lagi gambar dari photographer.. tapi kalau tak update sikit-sikit takut mood kembara ke laut perginya hehehe..

Aku personally sampai sekarang masih tak percaya aku berjaya sampai NZ.. aku ni memang sangat bukan penyimpan dan ada cash segedebuk.. kalau negara jauh yang aku pergi sebelum ni pun ialah dari program office aku.. banyak kos dah cover.. alhamdulillah rezeki di situ.. so, macam mana  aku berjaya pergi NZ? aku follow IG dan blog kak neena anuar.. aku panggil kak neen je.. kak neen ni selalu travel dan aku suka tengok IG dia sebab gambar maveles.. suami dia photog.. angle superb la..



dekat IG dia, dalam Januari 2018 dia offer untuk 10 orang ikut trip ke NZ.. deposit RM500.. time ni aku masih berbelah bahagi sebab total kos ialah RM8,000++.. yang bestnye trip ni ialah bayar staggered.. tapi still banyak bagi aku.. payment paling tinggi dalam staggered tu ialah RM4,000.. mana nak cekau kan.. lepas timbang tolak, RM4,000 tu boleh dicapai kalau aku kumpul RM500 sebulan.. sebab trip ni ialah pada September 2019.. aku ada masa setahun 9 bulan untuk kumpul.. aku decided nak cabar diri sendiri, why not try.. daripada tak tahu duit aku ke mana kan.. dan kebetulan januari 2018 tu kita ada dapat bonus RM500.. so bonus tu aku bayar deposit.. gamble ni sorang.. aku ada ajak kawan aku tapi diorang tak minat

nak dijadikan kisah, umi aku pencen November 2018.. aku dah cuak dah sebab nak kena pindah rumah la kan kalau umi dah pencen.. rumah aku alhamdulillah dah siap cuma aku takdela rushing kumpul duit nak masuk rumah sebab ingat lambat lagi nak pindah.. serba salah jugala aku untuk trip ni.. aku siap explain dekat umi ayah aku, trip ni dah lama plan dan kumpul duit.. takut macam selfish pulak, nak pindah rumah pastu nak berjalan.. mana nak cekau duit kan.. aku almost tarik diri juga, tapi kak neen baik kot.. dia siap tanya aku mampu bayar berapa.. mana nak dapat travel agent gitu.. eh dia bukanla agent betul pun.. macam organizer la kot.. dia buat trip ikut cara dia travel.. tu nama trip dia chareneentravel.. total kos untuk NZ ialah RM8,900..

2 minggu sebelum kami pergi, kak neen ajak jumpa atas saranan ahli group kami.. dekat KL plak tu.. bukan sebarang KL, berdepan dengan KLCC.. kedai mamak Pelita kot.. aku ni kalau first time jumpa orang cuak weh.. tak reti nak mingle.. tapi belasah je la..


dari kedai mamak, kami beralih meeting ke office kak awin dan geng.. sebab pelita tu tak berapa nak dengar.. bising sikit kan.. almost 3 hours jugala kami bincang


Time ni baru aku start rasa real weh nak travel.. kebetulan juga kami sibuk dengan KIK.. so aku tak fikir sangatla tentang NZ.. 

On preparation, aku duk fikir outerwear je.. aku kan, konon-konon tak sukala gambar sama setiap baju.. gigihla cari baju sejuk.. sebab baju belah dalam bukan nampak sangat kalau dah pakai baju sejuk.. oh ye, aku pergi ni early spring tapi kak neen kata sejuk.. better standby 1 baju sejuk.. kak neen sebut 1, 10 aku tadahkan hahahaha.. nak beli shopee dah tak sempat sebab less than 2 week.. so aku cari buncle.. aku ada beli 2 jacket jeans dekat Melaka time KIK.. yang tu murah.. RM5 satu.. jacket yang tebal sikit aku beli dekat Bundle Bukit Jalil.. bukan 1 weh.. 3 aku beli.. RM50 satu.. hahaha.. tamak betul.. tapi sudahnya 2 je aku bawa.. 1 lagi tu kecik sikit dekat tangan.. dan dia nipis sikit.. sebenarnya kalau dekat tempat sejuk ni, better shopping baju sejuk dekat sana.. sebab diorang punya kualiti tebal dan harga pun kalau kebetulan sales murah kot..

lain-lain preparation, biasala.. ubat, gajet ambil gambar macam tripod, porch kalis air, kasut snow.. aku ada yang beli dekat india.. pakai yang tu je.. cuma kena make sure takde tanah dekat kasut tu.. NZ imigresen check dia boleh tahan details..

big mistake yang aku buat ialah tak bawa sarung tangan.. aku tak jumpa cari, so malas nak beli.. sekali sejuk gile dekat sana weh.. frust betul.. beli juga dekat sana.. aku beli yang keluar jari tu sebab senang nak tekan kamera.. yang jenis friendly hp tak jumpa dekat sana.. kalau ada pun mahal gile.. 

ni first trip aku packing awal gile.. 3 hari sebelum aku dah start packing.. 3 hari juga baru siap.. time first day aku packing tu, umi aku tanya 'yana pergi malam ni ke'.. hahaha.. nampak sangat aku kaki packing barang lambat.. aku siap plan outfit kot.. hahahaha sebab banyak hari weh.. takut lupa dan ada yang tertinggal










see, kan tak nampak baju belah dalam.. so jaket kena variety hehe.. terpakai untuk aku je la.. lain orang lain preference kan




























upload dekat sini untuk kenangan aku.. hari ke 8 dan 9 aku tukar sebab nak match dekat jaket baru hehehe.. hari ke 10 pun tukar sebab balik pakai baju NZ.. memang over betul aku rasa NZ punya trip.. 

Yeah, so thats how it began.. moga next entry tak lama sangat bertangguh

No comments: