Sep 20, 2019

Wonder in New Zealand: Day 1- From KLIA2 to Changi Airport

Assalamualaikum..

Walaupun hari pertama ni adalah lebih kepada hari perjalanan kami, tapi gambar yang aku upload ada dalam 70 weh.. boleh imagine tak gambar hari yang memang ada aktiviti.. aku fikir pun scary weh.. ok, kami naik flight di klia 2.. asalnya di klia tapi sebab ada isu yang gangguan sistem hari tu, flight kami ditukarkan ke klia 2.. kami berkumpul jam 11.30 pagi.. flight kami pukul 2.40 petang but since we travel in group, better sampai awal kan..

aku amik grab dari rumah dalam pukul 10 pagi terus ke erl,  before 11 alhamdulillah dah sampai klia 2..

luggage aku.. belum apa-apa beg aku dah beranak.. time pergi dah beranak 1, time balik nanti tak taula kan.. hehe.. mula-mula aku ingat nak bawa je 2 luggage, besar dan kecik.. dah siap tanya kak neen boleh ke bawa luggage kecik sebab risau kereta tak muat.. kak neen kata ok je.. tapi bila fikir balik, macam mana aku nak tolak 2 beg troli.. so aku tukar balik pakai beg coklat tu.. at least boleh letak atas beg besar.. beg coklat tu tali dia dah nazak, tu yang aku serba salah.. bagpack tu aku beli bundle.. beli dengan adik, dia cakap tu beg dia.. siap pakai terus lepas aku beli.. comel gile..

kami berkumpul dekat kaunter Z.. ada seat duduk area situ.. nasib baik dah pernah jumpa first time aritu.. so dah cam la muka memasing.. kak nani dengan najwa je yang kami tak pernah jumpa

dalam 12 lebih, kaunter dah buka.. kami siap sedia nak check in beg.. banyak gile weh beg kitorang.. 18 ke berapa tah.. orangnya 10 je.. dah sorang bawa 2 kan.. dengan beg makanan lagi..

total beg kami.. oh, 16 je.. berpeluh tengok.. sorang 30kg.. total 300kg untuk 10 orang.. ada lebih 40kg lagi.. ila muat ni nak songlap.. hehe

gambar cantik dari guna iphone kak neen.. aku dah minta izin nak amik gambar kak neen dari fb or ig.. oh ye, tiket kami ni kak neen beli guna ejen sebab senang nak beli dalam kuantiti yang banyak.. yang lain-lain semua kak neen uruskan sendiri.. gambar ni ejen tu la yang tolong ambilkan

dah rasa exited dah bila dah check in beg.. kak nani maintain tenang.. yang lain dah teruja..

pose wajib dekat pintu masuk.. ni tak salah aku suami kak siti tolong ambilkan

getting on board.. penerbangan kami ni 2x transit.. untuk flight pergi kami transit di singapore dan melbourne..

kami naik jetstar from klia2 to changi airport

macam biasa, aku suka amik gambar safety card flight.. sebab syok tengok lain flight lain jenis safety cardnya

in sing dolar

sebab flight singkat, kami dapat snack ni.. ni pun macam add on tak salah aku sebab aku tengok tak semua orang dapat.. thanks kak neen

seat jetstar ni boleh tahan selesa.. aku lena gile weh time kl to singapore.. singapore australia aku susah lena.. padahal itu yang perjalanan panjang tu..

alhamdulillah tak sampai sejam kami dah sampai changi airport.. kami dekat terminal 2 tak salah aku.. last time aku ke singapore dengan airasia kami arrive di terminal 4.. terminal baru lagi buka time tu

bukti gambar atas bukan gambar google.. memang selalu aku terngiang-ngiang ayat ila tu.. hehe

ada tempat charge di sesetengah tempat duduk

wifi free je dekat sini.. laju plak tu.. bila login dia bagi 3 jam.. lepas 3 jam kena login balik

flight kami ke australia takde lagi sebab kami transit 5 jam di Singapore

boleh check details flight korang dekat sini

kamera aku macam biasa, kalau indoor out sikit.. tengok kamera najwa geram je.. iphone yang sebelum iphone latest ni keluar.. RM5k++.. dahsyat betul.. aku cakap dekat dia nanti jual la dekat aku.. sekali dia cakap dia baru beli rupanya hahaha

toilet singapore masih ada bidet lagi.. so selesa lagi la

siap ada 2 arah.. canggih-canggih

gambar depan toilet pun jadi sebab cantik beno toilet dia

kami lepak di area sini mula-mula.. then kami berpecah, ada yang nak pergi makan.. ada yang belum solat nak pergi solat.. aku ikut geng pergi makan

kami jumpa port sini.. view mengadap taman

mee kari sini sedap uolls.. aku mula-mula nak beli tu.. tapi bila nampak soup fishball teringin pulak.. sudahnya menyesal.. sini terima duit ringgit.. tapi baki dia akan bagi dalam Sing Dollar..

ada tempat air panas dan sejuk juga.. journey kali ni rajin betul aku isi air dekat airport.. biasa aku isi lepas check luggage.. dekat ruang menunggu kebanyakannya memang provide air minuman..

food aku.. minum dengan honey lemon panas.. masyuk betul

one with kak awin.. eda kata selain baca doa, wajib ambil selfie dengan makanan dulu.. haha so true.. aku buat gini kalau travel.. sebab kenangan makanan yang kita makan kan hehe

time ni belum start jerebu lagi.. aku pergi sabtu, ahad tu dah jerebu katanya.. aku memang dah aim nak pergi taman area depan ni

sensor weh pintu dia.. kagum lagi aku.. macam sensor pintu dewan time dekat marina bay dulu..

nama garden

canggih betul singapore ni.. aku tak jumpa pulak tempat gelongsor yang adik beradik cala qisya main.. tak tau yang tu dekat terminal berapa..

gambar urs truly guna tripod..

ni rahmah.. rumet aku dekat sana.. mula-mula kekok nak panggil nama ke kakak.. dia beza dengan aku 3 tahun.. sudahnya dia start aku ko, aku pun on je..

pokok lily kembang mekar

sementara menunggu, kami naik belah atas.. pusing dekat taman kaktus pulak

nampak clear flight

gambar ni ada sejarah.. aku dah set timer dengan tripod, sekali ada budak lalu.. menjerit kitorang.. budak tu kena marah dengan abang dia.. kesian pulak aku rasa.. tapi kelakar la moment tu.. tu yang eda pose menjerit gitu tu haha

kitar semula depa.. smart gile kan.. aku dah suruh asri buat untuk office.. dia kan suka benda-benda unik gini..

flight kami ke melbourne pukul 8 malam tak salah aku.. so diorang solat dulu sebelum boarding

ready for boarding

dekat belah kiri tempat boarding ni ada water filter

kami refill air siap-siap.. dalam flight dapat je air tapi aku selalu tak cukup

pintu lain untuk business.. kami dapat naik A380 time ni.. teringat dekat kak yati.. first time aku naik A380 dengan dia la.. dia cerita ayah dan adik-adik dia exited kitorang naik A380.. sebab diorang memang minat aviation..

perkakas dalam flight

cerita dalam Qantas tak banyak macam emirates atau qatar.. ada la cerita baru tapi sikit sangat

the safety card

menu.. menu kami tak pilih dari sini.. yang ni untuk penumpang lain.. kami dah pilih menu halal siap-siap.. selalu kitorang dapat awal dulu

4 gambar dekat atas ni ialah safety demo diorang.. smart gile.. dia guna real life situation.. aku ada ambil video time balik.. nanti aku share insyaAllah