Oct 20, 2020

Japan Solo Exploration: Full Itinerary and Costing

 Assalamualaikum..

Aku rasa aku tak pernah share lagi iti jepun aku.. so here we are.. aku try letak the excel format dalam drive. harap-harap boleh download.. aku cuba copy juga dalam gambar.. aku try dari excel nak ke jpeg tak jumpa.. so aku covert to pdf to jpeg.. tapi saiznya jadi halus betul.. so aku buat setting dia guna orginal size, then kecikkan sikit.. harap-harap tak terkeluar skrin la kan.. sebab aku personally ada rasa tak best kalau baca blog orang nak kena click baru dia zoom.. kalau oversize pun tak best.. aku suka besar terus hehehe.. harap-harap tak annoying la.. aku try preview macam ok.. 


shopping street tu aku skip sebab tak dan masa.. 


Day 5 aku masih tak complete sebab aku letak rough route.. aku plan details dekat sana.. mana tah aku save.. tak jumpa dah.. kansai pass bawah tu aku cuba kira kos perjalanan aku berbaloi tak beli.. aku silap part bas airport tu.. aku letak juga peta incase hp aku tak working.. at least kalau sesat boleh la baca map.. or tanya orang ikut map.. aku create group wasap untuk all documents aku.. iti, insurans.. so ada backup softcopy dan hardcopy..


medical dan makanan declaration.. aku print.. ada juga di excel itinerary aku share..


Ok, here is the costing for your perusal.. amboi, ayat macam emel.. mentang-mentang wfh kan.. hehehe.. trabee yang baru ni aku tak familiar sikit.. lain dengan yang lama.. 


Day 1= RM402.78




Day 2: RM931.98




Day 3: 1,812.90


Day 4: RM413.59






Day 5: RM694.42


Total expenses aku.. trebee yang baru ni aku tak jumpa details spending dekat mana.. dia keluar peratus yang paling tinggi je.. kos yang tak masuk ialah: 

-flight = RM1,247 include luggage pergi balik 20kg.. balik aku tambah time dekat osaka dalam 20kg lagi.. tak sangka aku angkut barang 40kg untuk balik.. dahsyat..aku tak ingat tambah berapa.. dalam RM80 kot..so total ialah RM1,330
-insurans = RM103
-osaka amazing pass = RM124
-Kansai Pass= RM159
-wifi= RM72

So actual total kos ialah RM4,330 + RM1,700
= RM6,030


Kalau tolak kos shopping, actual kos aku untuk perjalanan ialah RM3,450.. kalau pandai bajet boleh murah lagi.. kalau tak ambil luggage tak salah aku RM800.. aku beli setahun tiket.. kemudian-kemudian baru add on luggage.. so actual belanja kalau tolak luggage aku lebih kurang RM2,900.. rate aku pergi dulu tak salah 1 yen = RM0.037.. sekarang dah 0.04.. so here, is the real finale and break up point with osaka.. till we become couple again Osaka.. 

No comments: