Mar 13, 2019

Lively Lake Toba: Day 3~ Air Terjun Sipiso Piso

Assalamualaikum..

Turun je dari jeti, memang supir dah ada.. time blur-blur tu supir bob sinaga terus tegur kitorang.. aku tanya dia boleh ke kalau kak shima dan suami nak join.. dia kata ok je cuma dia tak boleh hantar ke hotel.. part tu aku pelik sikit.. rupanya dia kata bos dia ada dekat situ.. dia kata dekat bos dia, dia bagtiau kami berlima je.. part ni aku tak berapa sure.. sebab kami tempah per car, tak kisahla berapa ramai pun kan.. tapi bukan isu besar.. saje je nak cerita untuk kenangan..

supir kata untuk kak shima terpulangla kita nak bagi berapa.. bincang punya bincang, kami bagi extra 100,000 idr = RM30.. tak bagi pun takpe sebenarnya, but supir ni dah mudahkan urusan kita.. kita mudahkan urusan dia balik.. nombor supir ni untuk rujukan kot kalau ada yang nak: Supir Bob Sinaga = +6281248552985.. eh ke aku dah pernah share ek.. persetankan.. terambil mood sinetron pulak hehe

dari jeti, kami ke hotel dulu sebab takut booking kena cancel.. kalau terus ke sipiso, petang kan baru balik.. alhamdulillah bilik dah ready, so kami masuk letak barang.. bilik sini pun awesome.. aku kira hotel yang ni kira hotel mahal kot.. sebab kereta besar-besar saje park sini..

kerusi depan bilik hotel.. mengadap tasik juga

ada tv.. sempatla malam tu kitorang layan realiti show nyanyi.. tapi juri dia over pada peserta.. juri pulak banyak nyanyi.. pagi tu diorang buka cerita tanyalah ustazah pulak.. varieti betul cerita
👉 Sama pulak channel dgn kitorang.. apa channel ni je ke yg best..
Melly Goeslaw kot juri.. tp juri- juri dah lebih jadi pelawak pulak bila time komen..
komen 1 org juri lebih setengah jam kot..
Channel ustazah tu pun pelik.. diorang ni nak buat talk show agama ke .. talk show lawak..
 pelik-pelik jugak la.. ngeri pulak bila tgk gaya talkshawnya.

toilet takde wayar.. ada bidet

ada air panas,tapi a little bit slow

👉 Bilik lelaki diserang semut.. tetiba balik Sipiso piso.. banyak semut..
terus dapat bilik lain.. mujo pindah bilik sebelah je..
Masih lagi dapat nice view berdepan dgn tasik.. walaupun kat sini.. suasana bandar yg sibuk jugalah..

kami tanya supir kalau boleh singgah makan.. dia bawa kami makan soto.. kedai mula-mula yang dia nak bawa tu food dah habis

supir tu kata makan kedai yang supir bawa untung.. sebab supir tau kedai murah dan sedap

kedai ni jauh sikit dari Masjid Taqwa.. nampak kan yang hujung gambar warna kelabu..
aku baca dekat area sini ada sate minang.. tak berjaya kami nak rasa

air masak dia tinggi meruncing

soto dia pelik sikit.. tapi sedap je
👉 Semua orang makan soto ni sebab nak cepat..
Namanya soto tapi kuahnya lontong.. boleh jadi sontong ni..
TAPI memang ngeri.. lepas ni jalan jauh n berpusing-pusing..
takut termuntah je karang.. Jadi cukup sekadar alas perut je.

cili api kegilaan ina.. harga kedai ni murah juga.. kak shima belanja.. aku tak ingat dah berapa.. dalam RM3 ke RM4 kot.. supir kata jalan nak sipiso piso tu pusing.. better readykan diri.. so kami pun singgahla IndoMaret cari pengubat mabuk.. tapi serius memang mencabar la jalan dia.. so alhamdulillah kami ambil supir.. ni kalau sewa kereta pun tak mampu ni tak bawa.. motor apatah lagi.. tapi sempat juga kitorang terlelap dalam scary tu kan hehe

👉 Berpusing-pusing.. sempit.. tepinya gaung.. ada jalan yang macam menuju ke hutan.. ada part jalan yang sunyi takde orang.. memang mujo tak naik motor kat sini..

Alah diorang ni semua tertido dalam van..
Kalau tak percaya .. tunggu la video hisyam time korang semua tertidor kat belakang..
Sepanjang jalan tu memang mengucap jela.. bila nak sampai .. bila nak sampai... sakit jantung woo..

Supir sinaga pun baru sebut tadi.. ada lori terbabas ke gaung kat jalan yang sempit tu sebab mengantuk.. mujo drivernya sempat mencolot/meloncat..  rasanya terus masuk ke tasik agaknya.. Hisyam pulak dah terlentok2 sebelah supir.. lagi la ngeri kalau supir Sinaga tu pulak yg tertidur.. takleh bayangkot..

tengah jalan tu, ada pokok tumbang.. diorang minta duit upah untuk alihkan.. supir tu kata diorang biasa buat gini.. susah agaknya kehidupan kan..

👉 Sinaga kata.. mgkn esok pagi pun diorang akan tahan kereta lain pula  mintak upah alihkan kayu tumbang.. kiranya kayu tu boleh main alih-alih .. utk kutip tol la.. macam-macam dunia ni nak cari duit..

Dalam perjalanan kami, supir berhenti singgah toilet.. dia berhenti dekat port bergambar ni.. rupanya banyak port gini.. bukan dekat bukit indah je.. bersepah tengah jalan.. yang ni aku rasa ada bayaran patutnya, tapi takde orang jaga sebab hari kerja kot

👉 Sepatutnya amik shoot dari bawah.. n pokok tu takde..
barula highway to sky..

👉 Adik beradik kemaruk selfie ni..
Nak anto kat mak masing-masing..

junea gayat gile hehe
👉 Lutut ketor si junea tu..

Cuba tengok kayu awah kak shima tu..
Kayu macama tu je kot.. tu kalau angin kuat tu..
 mau tumbang karang..

pose gaya idola asri dekat BBM
👉 Charree..  .. tpi pokok tu potong stim..
Baru bole buat cover album ni..

view memang stunning habisla
👉 Thanks to photographer yang terbaik..

👉 Nampok kayu bawah tu.. halus je..
Hisham lagi beso kot.. Dahla reramai atas tu.. hish..

serius rasa bersyukur gile pergi dengan diorang.. tak sangka semua masuk sekepala.. enjoy gile la trip ni

jumpa jagung ingat tokyo
👉 Apa kat Fuji dan Toba je ada jagung macam ni..

boleh tahan mahal juga.. aku share dengan junea.. memang manis habisla.. asri tak beli, peloya rupanya
👉 Yela lepas da makan jagung pakat tido.. mmg tak takut muntah..

kami jumpa banyak sekolah sepanjang perjalanan

terlentok-lentok depa lelap.. sejiwa sangat suami isteri.. hehe.. cantik kan van dia.. kereta innova.. baru juga.. selesa dan kondisi tip top meletop

👉 Ooo.. patutla abang ni terlentok ke kiri..
Pelik betul dalam hati.. apsal brader ni tak terlentok kat wife sendiri.. barula romantik..
rupanya.. dua-dua da terlentok..
Kepala supir pun terlentok.. aa sudah..
Hisyam pun seminit dua je bertahan bila masuk dalam van .. terus kelaut..

Kami sampai sipiso piso dalam 2 jam perjalanan.. supir kata time to spend here moleknye dalam 2 jam to 2 jam setengah.. untuk make sure tak sampai lambat untuk balik ke parapat.. dia kata kalau tak larat turun sampai bawah, boleh berenti takat rumah tu je.. biasa perjalanan sejam naik sejam turun

ni view yang dekat rumah tadi.. tapi angle gambar susah sikitla dekat sini
👉 Nampak biasa-biasa .. tapi menakjubkan kat bawah tu..
Punca air terjun tu macam tetiba keluar dari dindingkan.
Sebebnarnya ada sungai tu.. tp nampak tertutup dari sini..

dekat sini kami decide nak turun sampai bawah.. asri kata ikut kitorang yang perempuan ni sanggup ke tak turun.. kitorang rasa rugi pula perjalanan 2 jam, tapi tak turun kan..
👉 Pose kalau tak ganas.. tak sah..
Jauh kot nak turun bawah tu.. nak turun takdehal.. nak naik karang..
kitorang lelaki ni atlet-atlet... takpa..

👉 Nampak gaya nak turun tangga tu sebenarnya..
Punyala curam tangga dia..
Kalau bukak spek tu.. dah berair mata si Junea tu..

👉 Ni tengah fikir .. gaya mana nak turun tangga..

👉 Gaya panda menurun pokok..

struggle weh nak turun.. dah la curam gile

dengar bunyi air terjun pun dah teruja

sampai bawah.. subhanallah.. amazing gile.. syok habis.. aku ada baca ada yang mandi dekat bawah ni.. kami kejap je lepak sini.. jaga masa konon-konon.. plus dekat kerusi ni boleh duduk kalau order makanan je

👉 Sangat menakjubkan..
Kalau di amati.. kita akan nampak air berlumba2 turun terhempas ke bumi..
kabus nipis terbit dari hentaman air terjun terhempas yang melantun berterbangan menjadi kabus yang terbias disekitarnya.. dihiasai pokok renik terhampar menghijau ..
menyejuk mata hati dan sanubari..

Dasat tokey kedai ni.. bole buka kedai makan jauh ke bawah ni..
Tapi jual megi dan minum-minum ringan je..

siap ada saluran air dekat sini

slack kan pondok tu

adik ni siap basuh penyapu guna saluran air tadi.. dahsyat tahap kebersihan dia.. guna air natural

mohla kita balik..

sham dah berpeluh gile time ni.. time naik ni memang capek habis weh.. banyak kali stop.. kak shima dan husband dia power betul.. tak stop pun.. tips dia ialah kena slow2 jalan.. aku rasa aku dah habis slow dah

tema bawang merah bawang putih betul..

perjalanan naik aku rasa dalam setengah jam je.. lega gile.. lagi lega bila naik-naik nampak kedai shoping ni hehe.. pengubat penat.. aku memang tak habis lagi cari souvenir famili

pandangan aku dekat sini paling murah shopping.. design lagi best dari tomok.. seriuously.. harga pun ok

Really totally definitely worth it datang.. aku cakap tak ek sipiso piso ni air terjun paling tinggi di Indonesia.. worth spend time dekat sini.. till then