May 8, 2019

Memorable Krabi: Day 1- The journey begin

Assalamualaikum..

Macam biasa, part packing aku selalu last minit.. aku pack malam sebelum hari bertolak.. aku kan cakap perasaan aku masih berbelah bahagi lagi.. cuak dan exited silih berganti..eh tapi kalau tak cuak pun aku memang style packing last minit.. flight aku pukul 4 lebih petang, pukul 1 aku gerak ke airport

honestly speaking, the most loneliness moment yang aku rasa ialah time dekat klia.. rasa lamanya tak cakap dengan orang.. aku kalau tak bercakap memang suka berkerut/ muka serius.. dulu-dulu zaman belajar, aku pernah masuk kelas apa tah.. aku sorangla.. balik tu aku pening sebab asik berkerut je.. dalam kelas pun takde kenal orang.. so, time dekat airport pun aku rasa gitu hehe.. ramai je aku tengok yang sorang.. foreigner ada.. yang perempuan solo pun ada.. tapi awkward lagi aku nak tegur-tegur.. dekat krabi aku takde plak rasa sorang.. maybe enjoy the moment kot.. dekat KLIA kan asik menunggu je..

flight penuh.. ramai juga family yang travel dengan anak-anak..

comel gile beg dia..

flight gerak lambat juga.. aku rasa pukul 5 lebih kot gerak..

aku silap percaturan.. sepatutnya aku amik food time balik.. time pergi ni aku kenyang gile kot.. aku amik korean chicken.. tu pun silap percaturan juga.. berani betul aku amik food merah gini.. aku kan clumsy.. memang comot habisla tudung..

dalam sejam lebih sikit dah sampai..

settle imigresen, keluar-keluar airport memang akan nampak kaunter ni.. depa pun memang cakap melayu nampak muka kita.. harga semua sama je, bas or minivan = 150 baht = RM18 gitu.. 100 baht = RM13 kita.. jauh dah tertinggal duit kita.. zaman aku g bangkok dulu, 100 baht = RM9 lebih kot..

aku memang aim nak naik bas.. sebab nak rasa pengalaman naik lain-lain kenderaan.. orang kedai tu tetiba nak tukar aku naik minivan, terus aku insist nak naik bas.. bas tunggu lama sikit katanya.. i olls ok.. sebab kalau tak memang tak rasa la pengalaman naik bas dah dekat krabi..

aku ada aim nak g night market dekat krabi.. tapi sampai airport dah pukul 5 waktu tempatan.. thailand awal sejam dari Malaysia.. tengokla nanti sampai hotel pukul berapa.. aku ada baca juga orang stay bandar krabi dulu semalam, then baru ke Aonang.. tapi aku rasa macam susah plak nak plan untuk hari kedua.. mana nak g snorkeling, nak tukar hotel.. so aku stick 1 hotel di Aonang je..

airport tak besar mana.. just nice je la

belah belakang tu tempat sewa kereta.. krabi banyak juga honeymoon couple pergi.. #foreveralone.. hehe

time ni segan nak keluarkan tripod.. aku letak hp atas beg je.. lepas beli tiket, aku beli simcard.. 200 baht punya pakej.. rasa ralat juga sebab aku baca dekat BBM, ada yang 100 baht.. kaunter sebelah shuttle bus tu aku tak sempat survey sebab ramai orang.. kaunter lain range dalam 200 atau 300 baht.. settle beli, aku tunggu depan kaunter.. sampaila diorang bagitau boleh pergi naik bas/ minivan..

the bus

iklan shuttle bus.. aku scan QR code tu.. memang boleh tempah online.. boleh masukkan tarikh dan masa juga.. canggih betul.. tapi aku cuak sikit time balik nak ambil bas.. kot lambat ke kan..

kurma ke tu

bas pun selesa je.. ada aircond..

kalau naik bas pergi balik, dapat diskaun.. pergi balik dalam 250 baht.. tiket jadi 100 baht time balik

bas gerak.. tapi dia tak terus keluar.. dia pusing untuk pick up lagi orang.. time ni banyak nampak bunga yang mai suka.. banyak betul pokoknya.. thailand pun ada sakura ke..

minivan

Lion Air office.. simple je

kedai betulkan tuk tuk.. or mungkin kedai jual tuk tuk juga

office plus depa

kabel elektrik krabi masih boleh tolak ansur lagila compared to hatyai

bas akan singgah sini.. kekurangan naik bas aku rasa ialah banyak stop tempat.. kalau rushing mungkin tak sesuai.. aku ok je.. krabi night market tu tak compulsory pada aku untuk pergi.. kalau dapat, bonus.. aku lebih nak tengok suasana je.. membeli aku baca ramai kata depan masjid aonang pun banyak

ada geng yang aku jumpa time snorkeling kata mereka akan ambil bas dekat sini untuk ke phuket.. diorang dari utara.. masuk ikut Hatyai..

geram je tengok kedai-kedai ni.. satu yang aku tak sempat nak pergi ialah explore depa punya kedai runcit.. banyak je jumpa tapi selalu nampak time aku di atas kenderaan.. dekat aonang kedai runcit gini takde..

dah masuk bandar Krabi

ramai lepak dekat dataran sini.. ahad kan

ada yang main parachut.. syok je nampak.. tapi takde dalam bajet aku

ambil sebab teringat dekat ila.. hai la

untuk yang turun krabi, diorang akan turunkan di sini.. dekat tempat Muay Thai.. mahal juga kelas dia rupanya..

ni sekolah.. besar betul.. sekolah orang ada-ada agaknya..

signage depa macam-macam jenis binatang ada.. yang ni aku tak nampak binatang apa..

Aku rasa aku sampai hotel 6 lebih dah kot.. macam mana aku pilih hotel.. macam aku share dekat entry lepas, aku usha area yang dekat Aonang masjid.. ada few options, aku aim IBIS mula-mula.. nampak cantik dan moden design dia.. google review pun best.. cuma aku ada baca dekat blog kak nana, dia compare ibis dengan goodwill best lagi goodwill.. goodwill ada bathtub dan ada hiasan towel gajah tu atas katil.. ibis kecil sikit saiz.. yang buat aku berat nak goodwill ialah takde lif.. jenuh aku study google map tengok hotel nearby masjid.. mula-mula aku macam nak amik Haleeva.. RM300 lebih sikit untuk 3 malam.. ada juga hotel yang aku baca tu selalu ada barang kena curi.. so wajib survey dan baca review orang..

antara hotel lain yang aku tengok ialah Eco Inn.. total price dalam RM220 gitu.. tengok gambar nampak cantik.. so aku book je lepas baca review.. yang penting hotel ada lif.. aku kan aim nak beli susu pisang banyak.. kalau naik tangga jenuh gue nak pikul

masuk bilik jumpa toilet dulu.. ada bathtub.. sebab ni juga aku amik eco inn.. sebab kalau bosan-bosan takde nak buat apa boleh la lepak bilik

and pilihan aku sangatla tepat.. alhamdulillah.. bilik luas gile, katil besar.. nak add on bed pun boleh.. mula-mula aku dapat view mengadap belakang.. aku kan request nak tukar bilik..so dapat  bilik view mengadap jalan

eco inn ni aku baca ramai orang sewa motor dekat sini.. motor dia cantik.. kilat lagi..

suasana.. hotel aku memang dekat betul dengan bamboo restaurant.. tapi aku tak pergi pun

lepas letak barang, aku terus turun untuk cari pakej.. aku pergi kedai depan masjid ni.. tak survey tempat lain sebab aku penat gile dah.. tapi kalau korang rajin survey, banyak je kedai aku nampak.. kalau nak beli tiket ke night market krabi pun boleh beli dekat tempat pakej yang korang beli.. 200 baht pergi balik.. aku cuba tanya kalau boleh beli lagi, dia kata trip dorang memang 6 sampai 9 malam.. ada je aku dengar tuktuk offer.. tapi aku cuak sorang.. so terkuburla hasrat..

Pakej yang aku amik ialah phi phi island (4 island), 7 island, kayak half day dan minivan to airport.. total mula-mula ialah 3350 baht.. aku dapat 3100 baht.. boleh je aku rasa kalau nak minta 3000 baht tapi aku kan failed bab menawar.. dapat kurang sikit pun aku dah happy.. hehe.. aku memang target pakej snorkeling aku dalam 3000 baht.. okla still dalam range.. aku rasa pecahan harga ialah:

1,200 baht - phi phi island
1,100 baht - 7 island
650 baht - kayak
150 baht - airport transfer

time beli pakej tu, elok pulak masuk isyak.. singgah masjid kejap dah alang-alang sebelah kan

wuduk area

solat area.. selesa la masjidnya..

settle solat, cari makanan ringan-ringan sebab kenyang nasi lagi.. sedap weh chicken skeewer ni

beli chayen juga.. kedai ni paling kena dengan tekak aku.. aku rasa ada 7x kot aku minum chayen dekat sana.. lain la rasa yang dekat malaysia.. dekat kita terlebih manis.. dekat sini manis lemak semua just nice

full view kedai fevret aku

nampak hotel goodwill.. selang sikit je dengan eco in.. money changer pun ada

aku beli pulut mangga juga.. 50 baht.. boleh tahan jugala harga.. tapi sedap gile.. 2nd time beli dekat kedai lain kureng sikitla rasa

total kos 1st day = RM467

Kalau campur pre jouney kos: tiket flight = RM215 + hotel = RM220 = RM435.. Jadi total keseluruhan adalah = RM900.. trip aku ialah memang definitely bukan trip jimat.. trip ikut yang aku mampu