Nov 19, 2019

Memorable Krabi: Day 3- 7 Island Sunset Tour

Assalamualaikum..

Selesai solat, aku siap-siap turun tunggu kereta pick up.. time ni hujan dah renyai-renyai.. cuak juga sebab hujan ni boleh ke nak naik bot kan..



macam biasa, aku orang pertama di pick up.. 


van baru ni.. penuh speaker..


speaker sound pun sedap.. time ni berhenti pick up 2 indian.. mother daughter.. hotel depa nampak la hotel orang have-have


kami diturunkan di jeti.. time ni kena que dan tunjuk resit kami.. alkisahnya resit aku ni depa kata tak termasuk dengan national fee = 400 baht.. aku dah la memang tak bawa cash time ni.. time beli tiket tu memang aku dah confirmkan dah include national fee ke tak.. depa cakap include.. elok plak orang yang aku book tu tak jawab.. orang dekat kaunter ni minta bayar dulu, then nanti kalau aku dah bayar dia akan refund.. aku memang tak bawa cash kan.. ada 100 baht je kot aku bawa.. so dia kata takpe, nanti dia bagitau semula.. bagus juga sebenarnya bila tak bawa duit ni..


dekat sini pulak tempat ambil gogle


emtrance masuk.. lupa dah nama tempat ni.. tulisan rumi pun tak boleh baca..


gogle ada nombor.. so tak tertukar la dengan orang lain time pulang. aku lupa dah macam mana kekdah pulang.. rasa semua main bagi je


video kecuakan kena bayar extra for national fee.. be extra meticulous bila depa bagi resit.. make sure tick siap-siap part national fee tu


aku teringin juga nak naik bot ni.. insyaAllah next time.. different island in thailand..


bot aku naik.. ni bukan speedboat rasanya.. aku lupa.. nanti boleh tengok resit balik


tempat perlu beratur..


dah naik.. aku duduk belah hujung kiri.. kiranya view aku bukan dari depan bot.. jadilah.. yang dapat sama view dengan pandangan depan boat bestla kan.. rezeki masing-masing..



kaki menjulur keluar weh.. hp aku memang dah masuk dalam pouch lutsinar dan gantung leher.. kalau tak, memang tak berani la aku nak amik gambar dan video..


announcement ketika memulakan perjalanan.. bekalan air memang ada je sepanjang perjalanan.. yang best pakej krabi ni ialah dia lengkap dengan makan semua.. so dah save banyak dekat situ.. dekat area tengah bot tu boleh letak barang-barang..


cuaca masih lagi mendung


kedudukan aku.. aku penggayat sebenarnya.. tapi bila dekat sini macam aura berani tu terlebih pulak.. hai mi hehe





rasa macam dia menuju ke bot kami.. elok je kan laluannya.. macam laluan kapal terbang plak aku rasa.. walaupun banyak kapal terbang di angkasa, tapi tak bertembung.. macam aritu aku dengan teman indonesia naik flight waktu yang sama, kami rasa banyak turbulence.. mereka ok je.. how amazing kan.. 



sepatutnya ada nampak view chicken island.. tapi takde pulak.. dah macam aku pulak yang jadi chickennye haha


haa.. terkejut.. hahaha.. tempat pertama aku snorkeling.. lupa dah ni area apa..


dari bot ni ada papan terjun.. aku cuak lagi.. tinggi kot.. masih tak berapa extreme la aku ni hehe


alien is back


macam dekat phi phi island semalam, so far ikan mereka masih sama.. yang aku nampak di area sini ialah 1 jenis ni.. still magnificent.. 


yang ni nampak ikan dia lebih banyak.. 


bila hujan makin lebat, kami diminta naik.. aku terus naik part hujung bot



minta tolong orang bot amikkan gambar.. uuu tinggi..


sini kawasan bertutup.. aku alang-alang dah basah, suka duduk view belah yang terbuka.. lepas snorkeling sini, kami transfer ke bot kecik.. belah kiri tu bot asal aku.. bot aku olls kekdahnya..


another boat yang turunkan orang untuk snorkeling


kami berhenti di toda island tak salah aku.. sini ada toilet dan jual-jual juga seingat aku yang tak berapa nak ingat ni



setting gambar untuk tripod dulu sebelum terjun


macam dementors kan..




walaupun matahari tak berapa nak ada, warna laut tetap cantik





time to mandi.. lama juga kami diberi masa dekat sini


video nampak lebih cantik kan.. bukan aku yang lebih cantik, tapi lautnya.. hehehe


next kami gerak ke island berikutnya.. sini ialah tempat driver.. time ni diorang ada repair-repair juga


kawasan pembahagi boleh parking bot..



dahsyat enjin bot sebelah..




ombak dah start kuat dah time ni


next island ialah yang aku paling suka..


punyala kuat sampai jatuh tripod aku.. gelak je orang lalu lalang.. gambar macam ni berharga.. real situation..






boleh bayangkan tak betapa bahagianya aku sampai menyanyi.. hahahaha seronok betul time ni.. ni yang rasa nak cari tiket lagi ni.. eh hehe hai mi..


sambungan video..


lets mandi manda.. hari dah makin gelap time ni.. 


ombak jahat.. aku tak pandai cari timing ombak kuat.. asal rekod je ombak dah bawa betenang.. apa da..


kami dah diminta naik.. aku tak pasti sebab angin atau sebab memang masa dah sampai untuk kami naik.. aku seriously jatuh hati betul dengan pulau ni.. 


Image result for tup island
gambar kalau hari cerah dan kamera cantik.. Sumber.. pulau ni nama Tup Island.. serius la serius la.. pilih la untuk pakej 7 island.. aku pun time pergi ni tak tau pun 7 island tu macam mana kekdahnya.. selalu orang duk sebut phi phi island kan.. aku book juga yang 7 island ni sebab aim aku ke krabi ni memang nak enjoy pulau.. direzekikan Allah pulak jumpa yang stunning gini.. mungkin ada pakej 4 island yang ke sini.. aku tak sure..



bai bai awak cantik


lets move


kami transfer semula ke bot besar.. aku boleh cakap pakej aku amik ni consider sederhana.. tak mewah sangat, tak cokia sangat.. just nice la on transportation..



sampai balik ke bot besar


chicken island.. langit pun makin gelap.. hujan masih tak henti-henti lagi..


posisi duduk dalam bot.. orang lain dah berkalih dah time ni sebab hujan.. aku masih tegar di situ.. nampak sangat kan enjoy.. aku fikir dah alang-alang basah kan


view bila hari dah makin gelap


kalau adik kakak tangan kecut, petanda dah kena keluar kolam dah ni..


hujan masih lebat.. time nak turun ni, kitorang blur-blur.. dah habis ke tour ni.. ke singgah makan je.. rupanya memang dah habis.. kalau ikut plan asal, dinner ni dekat pulau.. lepas tu snorkeling lagi tengok obor-obor glow in the dark.. then pertunjukan api.. tapi sebab hujan, yang lain semula cancel.. knowing me, kalau cancel of coursela tak puas hati kan.. tapi aku takde rasa gitu pun.. satu mungkin sebab dah cuaca tak mengizinkan kan.. nak buat macam mana.. tapi aku syak aku takde rasa gitu sebab pulau tadi tu dah cover dah aku punya kegembiraan jumpa tempat cantik gitu.. haa nampak, senang je aku ni nak puas hati sebenarnya haha..


dinner kami.. time dinner ni, tourist dari India yang naik sama dengan aku tu mak dia mabuk teruk.. kesian, aku cuba book grab tapi sebab hujan, tak sampai-sampai grab tu.. kesian juga dia.. jadi, untuk nak selamat korang makanla ubat mabuk siap-siap.. benda tak leh control kan.. mentos ke gula-gula masam ke, standby je..


untuk perjalanan balik, depa akan sebut nama hotel dan assign kereta untuk kita.. tunggu je dipanggil, then boleh naik.. dahsyat lelampu dia..





aku share brosur 7 island..


resit yang kena bagi setiap kali kita nak pergi pakej yang dah ditempah.. nampak kan part belah kiri tu.. patut dia tick not to pay anymore.. semak betul-betul ye.. aku tak ingat berapa untuk pakej 7 island ni.. sebab lumsum semua.. total aku bayar ialah 3,100 baht = RM400.. yang ni cover phi phi island, 7 island, kayak half day dan van ke airport.. inclusive 2 national fees.. eh ke kayak pun ada national fees.. tak sure plak aku.. aku rasa macam ok, tapi bila compare dengan orang lain macam eh rasa mahal pulak.. mungkin sebab time bayar ni aku memang bajet 3,000 baht nak spend.. so aku rasa okla.. kalau korang ada masa lebih, survey je banyak-banyak service provider.. 


ahh.. home sweet home

List of entry:

No comments: