May 2, 2019

Memorable Krabi: First Solo Trip~ Preparation and Side Notes

Assalamualaikum..

Aku google perkataan positif yang mula dengan K.. tapi tak jumpa yang membayangkan jiwa yang aku rasa time dekat sana.. hehe, kindness je yang aku nampak macam kena.. tapi tu la tak berapa nak best aku rasa.. so aku pilih memorable.. sebab first time solo kan.. terbayang plak lagu Jennie..

Ok, hows the journey start.. lepas trip Toba, aku saje usha-usha tempat lain yang murah dan best.. murah come first, best later.. aku nampak ada tiket murah ke Krabi, tapi time tu takde rasa nak pergi.. aku share dekat group tobavengers, sebab ina kata dia ada plan nak hantar parents dia bercuti.. tiket pergi balik 49+56=RM105.. murahla kan..

Aku usha Airasia ada buka route baru ke China.. lupa dah apa nama tempat dia.. aku google, gambar cantik.. tapi nak ke China kena ada visa.. aku ada tanya juga kawan aku, tapi dia tak minat China.. aku berbelah bahagi sebab total dengan visa dalam 400++ gitu kot.. plus jauh tu China nak try sorang kan.. entah kenapa, bila aku frust China terus aku usha tempat lain.. rasa nak pergi Krabi sebab selalu tengok kawan-kawan dan post di FB BBM.. so aku rasa Krabi ramai Malaysian.. takdela cuak kalau sorang.. aku tak dapat harga RM105.. pergi dapat RM49, balik aku ambil flight petang which harganya ialah RM96.. kalau yang RM56 tu flight 8 pagi.. so total untuk flight ialah RM150++.. kalau at the end aku pergi sorang, cuak pulak nak naik kenderaan awal pagi untuk balik kan.. so aku ambil petang.. aku amik luggage juga time balik, tapi tambah later.. luggage tambah RM50++

time aku beli tiket ni, aku still open to option kawan aku akan join.. ada jugala 2 3 orang macam nak join.. tapi tak jadi.. tiket dah beli kan.. proceed je la

Ok, settle intro.. aku share on preparation part..

---------------------

Restu mak ayah

Aku rasa yang ni paling penting sekali kot.. tapi aku failed jugala.. aku beli tiket dulu, then baru tanya.. hehe.. sebab aku kan still rasa ada geng yang nak ikut.. ayah aku macam berat mula-mula, aku ajak dia sekali kalau dia nak join.. maklumlah, umi ayah aku kan YB.. Yang Bersara.. mula-mula ayah macam nak, tapi sebab seminggu sebelum puasa kan.. terus ayah aku kata "okla, yana pergila".. haha

Time nak bagitau umi, aku cuak juga.. mak kan risau dia lain sikit.. alhamdulillah umi ok, cuma risau tu tetap ada.. aku cakap dengan umi dekat sana aku amik pakej.. yang tu umi lega sikit kot.. hai mi.. hehe umi aku baca blog.. entry krabi ni akan banyak perkataan 'hai mi'.. hai mi bermaksud aku rasa part cerita tu akan buat umi risau hehehe..

dan semasa dekat sana, updates la parents selalu..

Cari maklumat tentang tempat nak pergi

yang ni aku banyak refer post BBM.. dalam situ more or less lebih kurang sama je itinerary tempat.. so aku rasa tak perlu details iti macam toba.. sebab snorkelling kan makan masa sehari.. so kalau buat iti pun simple je la.. day 1: snorkel at .. island, day 2: snorkel at.. island.. hehe so baik tak payah ada iti kan.. hehe.. details cerita tempat insyaAllah aku share di following entries..

selain FB, as orang yang ada blog (malu nak mengaku blogger), aku still prefer baca blog.. aku suka penceritaan kot.. aku refer sini.. she's travelled alone dalam bulan Mac.. Aku juga search untuk tips travel solo di google.. aku ada PM juga orang dekat FB BBM yang solo traveller perempuan.. dia pergi Sri Lanka weh.. kagum aku..

Tempat tinggal

Aku ada baca orang kata kalau solo, better duduk hostel.. boleh buat kawan.. plus harga murah.. since kita sorang.. kalau duduk hotel pricey sikitla.. mula-mula aku dah book Sleeper Hostel kot.. RM70 untuk 3 malam.. murah gile la.. tapi still ada rasa ragu-ragu.. aku kan barang banyak.. mana nak lambak barang aku.. kang kalau aku lambak tengah-tengah dorm, jadi pasar lambak plak nanti haha

Solo traveller perempuan yang aku PM tu kata dia prefer hotel, lebih privasi untuk jaga aurat dan solat.. aku punya plan memang nak tidur pakai tudung kalau duduk hostel.. plus hostel biasanya ada langsir tutup.. part aurat tu aku confident insyaAllah

Aku minta pendapat ila dan kak yati.. they both prefer hotel.. akhirnya aku duduk hotel.. aku jumpa yang harga masih mampu lagi la.. total 3 malam dalam RM220.. RM70 semalam.. Hotel Eco Inn.. and Alhamdulillah thats the best decision to make sebenarnya untuk duduk hotel.. Sebab aktiviti aku dekat sana 3 hari memang jumpa laut, so kalau duduk hostel memang mencabarla nak bersihkan diri lepas balik dari aktiviti kan.. dengan nak sidai baju basah semua bagai.. So pandangan aku, hostel sesuai duduk untuk tempat yang kita pergi jalan tanpa perlu basahkan diri.. mungkin untuk next trip aku nak duduk hostel.. next trip? eh.. hai mi.. hehe time dekat jepun dulu pun kami duduk hostel, tapi dalam bilik semua orang kita.. so kenal la..

Hotel Eco Inn.. gambar time balik.. oh ye, aku memang aim hotel berdekatan masjid.. senang nak makan dan rasa more secure.. banyak je hotel lain area situ..

Keselamatan

Sebelum aku pergi, aku rasa aku macam aku bipolar.. ada masa aku exited gile, ada masa aku cuak gile.. haha.. Mai kata bagusla yana cuak, kalau aku tak cuak langsung lagi dia risau haha.. logik juga kan..

aku aim nak beli pepper spray dan wisel.. pepper spray aku usha shopee, lagi murah dari lazada.. wisel aku plan nak beli dekat bookstore.. tapi tak beli akhirnya..

kedai paling murah.. aku tak tau yang jual offline kedai dekat mana.. kot la dapat lagi murah kan..

Bila sampai spray ni, aku testla spray dekat bilik aku.. aku ingat adala bau pedas.. sekali takde bau apa pun.. tapi tak sampai seminit, tiba-tiba rasa menyucuk dekat hidung.. terus bersin-bersin.. kak yati datang bilik aku time tu, aku tanya dia ada bau apa-apa tak.. dia terbatuk terus weh.. kuat gile kot effect dia.. dari bilik aku sampai ke bilik orang lain terbatuk-batuk.. dahsyat betul.. terus aku tutup bilik, buka tingkap dan pasang kipas.. kesian diorang.. so pengajarannya, jangan spray weh dekat kawasan orang ramai.. aku cakap dekat mai, kita nak spray orang jahat (nauzubillah), tapi nanti kita yang sesak nafas..

aku sangkut dekat getah, dan getah tu ikat luar beg.. tak jumpa tali yang sesuai..jadila, asalkan kita senang nak tarik untuk sembur..

Untuk duit pulak, aku ada standby sikit letak belakang casting hp.. time snorkeling, duit dan pasport tinggal dalam safebox hotel.. duit bawa sikit je.. make sure safebox attach dekat dinding.. untuk pasport tu, aku baca memang ramai tinggal dekat safebox.. kalau nak bawa pun mungkin standby copy je..kita kan mandi pantai sorang, sape pulak nak tolong tengokkan barang berharga kan..

Untuk penginapan, bila sampai hotel, first thing kena buat ialah check everything.. sliding door, pintu.. bilik aku mula-mula sliding door dia senang terbuka walaupun dah kunci.. aku minta tukar.. biasa aku ok je, tapi sebab duduk sorang.. jadi cautious dengan everything kan..

kak yati pesan juga, kalau orang ajak borak, dont disclose too much information.. tipula kalau terpaksa.. sebab memangla macam borak-borak, tapi kita share private info kan.. no harm to be careful kan..

another tips ialah ambil gambar plat kenderaan yang kita naik.. send to our family.. yang ni aku tak buat, maybe next time..  oh ye, internet wajib selalu ada.. as a standby kot sesat ke apa kan.. wajib beli or sewa internet, aside from internet dari hotel..

Barang-barang keperluan untuk berbasahan

mula-mula aku memang tak nak beli apa-apa.. penat aku jampi diri sendiri, 'na, nak puasa dan raya ni na.. simpan duit', 'na, trip krabi ni nak jimat-jimat.. jangan membazir'.. tak jadi weh.. mungkin kalau hael yang jampikan jadi agaknya haha..

aku beli beg kalis air, tikar kalis air dan tuala yang senang kering tu.. tapi tikar tu in the end dia tak post pun.. kecewa aku.. antara yang buat aku berbelah bahagi nak beli barang ialah barang aku cari biasa seller lain-lain.. jenuh la nak bayar harga pos kan.. seller ni ada semua.. tapi itula, tikar tiba-tiba takdok.. tikar ni aku baca dekat BBM senang guna time lepak pantai.. makanan dan beg takdela berpasir.. beg kalis air tu dekat krabi pun banyak jual

aku beli seluar yang biasa orang buat hiking.. aku justify pembelian ialah nak seluar yang cepat kering.. hehe, yang ni paling murah aku jumpa dekat lazada.. RM20, tapi color tak banyak sangat dah.. aku ambil xxl sebab barang China kan selalu size kecik.. just nice la.. labuh tu tak boleh buat apa.. tapi seluar ni kan bila basah see thru sikitla.. kalau untuk hiking ok kot.. sebab tu murah agaknya..

seluar yang ni pulak ila belanja time besday.. tenkiu laaa... suka gile aku.. yang ni tak jarang bila basah..

aku aim nak beli tshirt yang kain jersey gini.. aku memang dah ada tshirt muslimah yang kain macam dryfit.. tapi lambat kering (justifikasi).. aku tak beli yang ni sebab time pergi carboot sale, aku jumpa kedai bundle jual.. RM5 satu.. so jimat dekat situ.. aku beli 2, tapi satu kecik sikit plak.. so beli lagi satu dekat area kedai rumah aku..

baju bundle .. warna biru terang.. kain dryfit.. cepat kering

baju RM15..

kasut ni additonal.. tapi aku rasa berbaloi gile.. sebab senang kering, plus takdela pasir sangat stokin aku.. then kalau time berenang tu ada batu, kaki selamat.. ni pun ada jual dekat krabi.. design cantik-cantik

Gajet bergambar

yana kama kan.. kalau tak bergambar boleh tutup blog dah.. hehe, sebab aku suka bergambar, tripod is wajib.. tripod aku sampai tercabut-cabut dah besi dia.. berjasa betul.. dulu aku dapat free shutter, tapi rosak dah.. so aku ambil gambar guna timer.. aku beli lama dah, dekat lazada.. RM30++.. jenis boleh lipat.. lepas je masuk cabin beg..

salah bajet time.. tapi view cantik apa ada hal.. tripod ni juga berguna untuk keselamatan.. nanti aku cerita details.. semoga yana ingat, amin..

angin kuat time dekat pantai, terjatuh tripod aku..  menjerit aku time tu.. hehehe.. tips tak nak jatuh, aku tanam dan timbus kaki tripod dalam pasir.. nak bergambar punya pasal terus jadi berfikir di luar kotak..

gajet kedua- pergi pantai, of course kena ada sarung hp kalis air.. aku guna yang beli dekat toba.. so walaupun guna tripod di pantai, aku still tak buka sarung tu.. jaga dari pasir dan air..

boleh ambil gambar dan video dalam laut walaupun muka seperti entiti kan.. aku gayat sebenarnya sangkut hp di leher.. kot terjatuh tak perasan ke kan.. so, lepas amik gambar aku akan masukkan hp dalam life jacket.. sebab life jacket kan ketat.. so rasa lebih selamat disitu

aku bawa juga monopod.. aku kurang suka selfie dengan monopod.. tapi aku beli dekat kedai RM2 sebab dah sorang kan, kotla susah nak set tripod.. monopod ni akhirnya sangat berguna time aku kayak.. boleh letak hp untuk amik video dan gambar.. alhamdulillah.. bersyukur sangat aku rasa

guna monopod letak depan kayak.. tapi kena pasrah la dengan double chin dan pipi pau sebab angle ambil dari bawah..

Bonus: Kalau ada orang yang nak tolong amikkan gambar.. kalau kita percaya.. yang ni couple Malaysia tolong ambilkan lepas aku amikkan gambar diorang..

Take care products

Over plak nama kan.. hehe, aku kaki mabuk.. lain macam plak statement.. ok tukar.. aku senang mabuk, so aku memang kena beli ubat mabukla.. aku tau aku mabuk laut ialah time trip candat sotong.. naik bot aku ok, tapi bila dia park bot tengah laut, aku fail.. so dah tau gitu, memang aku beli siap-siap.. dekat krabi bot memang banyak berhenti.. better prepare for the worst kan.. memang ramai orang mabuk laut time aku pergi hari tu..

RM10++.. lain-lain ubat macam panadol, ubat selsema, ubat batuk dan pil ciketeon wajib ada..

wajib.. tapi aku still burn juga.. apa sunblock yang tak burn ek

------------------------------

Aku rasa ni antara persediaan yang aku buat.. be nice to people, insyaAllah everything will be smooth.. doa banyak-banyak.. selawat banyak-banyak.. kalau ada tips lain yang aku ingat, aku update balik.. oh yeahh, exited tambah tagging travel baru..