Jun 1, 2019

Memorable Krabi: Day 2- Snorkelling di Phi Phi Island (4 islands): Island Exploration

Assalamualaikum..

Salam Ramadhan.. semua pun dah mood cuti aku rasa.. dari semalam lagi aku dah rasa gitu.. personally aku selalu rasa the journey balik kampung tu yang buat aku exited.. sama macam time travel juga.. dah sampai tu of coursela happy kan, tapi journey tu yang pada aku buat adrenaline aku lain macam.. gitu hehe

Ok, sambung cerita island hoping dan snorkeling.. memandangkan aku orang pertama naik kenderaan pickup, maka banyakla stop berhenti hotel..

dalam perjalanan ni aku nampak bus stop station

aku nampak tiger cave.. menarik juga ni.. sebab duk baca biasa orang g krabi akan singgah sini juga.. terus datang impromptu plan nak ke sana.. kena study dulu journey nak ke sini.. i guess inilah part travel yang menarik kan.. buat benda yang di luar planning.. jap, aku tak faham kenapa tesco jadi one the stop.. big c ni pun sama.. mungkin ni antara kedai yang besar kot dekat Krabi

kami dah sampai ke drop off pantai.. aku lupa weh nama pantai ni.. tapi takyah risau, sebab depa memang pick up dan hantar kita balik.. so tak ingat nama tempat dimaafkan juga.. ada jualan dekat area depan pantai

kenderaan yang aku naik.. tapi aku tak tau nama dia.. aku selalu rasa thailand ni kreatif dalam bab kenderaan awam.. macam-macam rupa ada.. ikut keperluan.. kenderaan balik nanti tak salah aku gini juga.. lupa dah

bunga feveret mai.. banyak betul pokok ni dekat sini

sampai ke kami dibawa berkumpul di satu tempat.. banyak juga jenis-jenis pakej yang ada.. tapi semua aku rasa memang prebooked dah.. travel agent yang aku amik ni yang biasa-biasa aku rasa.. biasa dalam group diorang akan bagi tagging untuk bezakan group.. kumpulan aku punya tagging guna riben je ikat dekat tangan.. ada group lain tu guna yang macam gelang getah tu.. nampakla pakej diorang mahal.. oh ye, dalam satu pick up tadi tu tak semua pergi pulau yang sama.. ala aku lupa apa nama pulau 1 lagi tu.. aku baca review orang kata situ tak sesak macam phi phi.. tapi guide kayak aku kata phi phi lagi lawa dari pulau tu..

sebab group aku belum cukup, diorang minta tunggu.. nak pergi tandas dulu pun boleh.. aku pusing-pusing area situ

ni antara tempat agent lain

baru-baru buka tripod.. segan lagi.. tengok style senyum pun dah tau

nak snorkeling pun aku exited beli baju baru.. cite pasal baju dah ada dekat entry persediaan hari tu

travel agent aku

sekitar kawasan jualan depan pantai.. aku cuak nak pusing sebab takut tak dengar agent panggil..

tinggi kan tinggi kan.. terror setup angle tripod aku hehe..

awat tah aku bergambar dekat sini.. 2018 punya plak tu.. mungkin nak cari sign krabi agaknya

aku rasa lama juga aku tunggu.. mungkin dalam 20 minit gitu.. bila semua dah ada, ejen akan panggil untuk briefing.. time ni attendance check akan dibuat.. diorang sebut nama hotel.. so nama hotel wajibla ingat.. yang ni kalau tak ingat memang tak boleh dimaafkan..

settle briefing, kami dibawa berjalan ke speed boat.. mak exited naakk.. hehe.. tak salah aku phi phi island memang semua speedboat.. sebab ada tourist dari India bagitau aku diorang tak ke phi phi sebab mak dia tak boleh naik speedboat.. tourist ni aku jumpa time next island..

bukti i've been there.. not google search images..

sebelum naik bot ni orang bot akan suruh buka selipar dan basuh kasut.. untuk elak bot berpasir.. kasut yang beli tu sangat bestla sebab tak lekat pasir.. so pelaburan RM20++ berbaloi.. perempuan kan, love to justified benda yang kita beli

jumpa geng dari utara.. esoknya depa p pulau dekat phuket pulak.. dia masuk krabi ikut hatyai.. aku kan first time solo.. cuak sikit nak tegur-tegur.. aku lupa dah nama dia.. dasar 30-an kan..

setting seat dalam bot.. aku duduk yang belah tepi sebab tengah dah penuh.. aku naik bot pun agak lambat..

aku rasa seat belakang ni paling best..

aku macam nak offer dioang amik gambar.. tapi diorang macam tengah serius je..

antara speedboat lain

Bamboo Island

sampai first stop.. aku rasa dalam setengah jam kot.. agent akan bagi siap-siap berapa lama masa nak spend.. be aware ye.. sebab tak nak susahkan orang lain.. aku siap set timer kot.. maklumla.. sorang-sorang ni selalu lupa diri.. hehe

air laut ni biru gile.. gambar ni did not do justice to the view.. salah setting camera agaknya..

pantai ni penuh orang sebenarnya.. tapi aku pergi the other side of the beach.. sebelah parking speedboat.. sini tak boleh mandi.. ada area yang dia dah allocate untuk kawasan mandi.. suka bergambar kan.. gigih cari spot..

oh aku rasa gambar mengadap laut gelap sebab mengadap matahari.. gambar belah sini elok je kan cerahnya..

speedboat area.. hujung belah sana tu tempat aku ambil gambar tadi.. time aku amik gambar ni ada 2 adik malaysian lelaki tegur.. cakap dia boleh je tolong amikkan gambar.. mungkin dia tengok aku gigih dengan tripod hehe.. diorang tak mandi sebab ada sorang tu mabuk.. diorang ni la yang aku bagi air vitamin c dan mentos.. oh ye, dekat bamboo island ni ada enough time untuk mandi.. tapi memang tengah panas ceng ceng la.. tapi aku kesah apa kan.. hehehe.. pantai dia agak dalam tapi cantik beno.. aku ada amik video tapi nanti aku share dekat video yang aku edit untuk first day.. ralit weh edit video.. aku aim nak buat video juga time raya.. kita tengok jadi ke tak hehe

Next, kami ke pulau-pulau lain.. stop by je

Viking Cave

viking cave ni boleh tengok dari dalam boat je.. biru jernih betul air dia.. antara yang aku ingat agent tu cakap ialah ada orang kaya pajak this cave for certain year.. tak ingat berapa tahun.. aku rasa dalam puluh tahun.. dia pajak untuk dapatkan hasil sarang burung.. kira tempat ni private area la

dia punya jernih memang mengundang rasa nak terjun la weh..

Piley Bay

yang ni pun tengok dari dalam bot.. time ejen tu dah terangkan dia kata pulau ni guna perkataan melayu.. dia sebut bilik bay.. aku kagum dah.. rupanya ejaan dia ialah piley.. bunyi akan-akan nak sama.. dekat sini orang yang duduk hujung bot la best.. cantik view mengadap belakang.. time ni bot gerak slow je.. kalau ko mabuk memang siapla.. trigger habis..

time ni kita dibenarkan berdiri.. gambar aku yang dekat atas tu gambar berdirila.. hehe

Maya Bay

ni pulak maya bay.. antara attraction utama di phi phi island.. malangnya island ni ditutup untuk restoration until certain time.. island ni famous tempat shooting movie the beach.. leonardo berlakon..

kalau dalam brosure, ada lohsamah bay dan monkey bay.. aku tak ingat dah ni apa..

next, kami ke phi phi don untuk lunch.. agent tunjukkan waktu kami should gerak.. so 1.20 gitu dah kena ada la dalam bot

ada surau juga dekat sini

uuuuu.. aku exited nampak signage ni.. teringin pulak nak ke muzium tsunami acheh.. hai mi

ada souvenir shop juga area sini tapi biashe biashe je

area kawasan makan.. kena buka kasut.. ada tempat basuh kaki before masuk.. aku cuak juga kalau dia suruh buka stoking.. nasib tak.. lega

percaya atau tak, ini ialah the only tomyam yang aku makan time di krabi.. hehe, aku pun pelik.. maybe aku bukan a fan of tomyam juga kot

food aku.. agent dah pesan jangan makan banyak sebab lepas ni nak snorkeling.. aku duduk sekali dekat budak-budak malaysia.. budak yang tegur aku tadi tu cuak nak makan banyak.. tapi dia kata food sedap.. dilema kan hehe.. orang malaysia dalam boat aku boleh tahan ramai juga untuk trip phi phi.. trip 7 island tak ramai sangat..

aku makan spageti ni juga.. kuah dia bolognaise tapi macam cair sikit

air yang freeflow dalam bot.. berbotol juga aku minum

time ni tripod aku dah rosak.. tercabut bagai.. pasrah dah aku.. tapi still boleh guna lagi.. cuma kena gigih sikit

area tengah jalan ni ada orang jual aiskirim kelapa.. 30 baht.. aku tak beli sebab ingatkan nak try yang dekat aonang.. sekali yang dekat aonang dalam 50baht.. kalau dalam mangkuk kelapa dia jual 70 ke 80 baht.. terus aku tak beli.. mahal betul dia jual.. aku kan anti kalau orang letak harga mahal sangat.. aku try dekat hatyai tahun lepas dalam 20 ke 30 baht.. bangkok pun dalam 30 baht dalam tempurung kelapa.. tapi tu tahun 2015 la..

settle makan, aku patah balik ke tempat bot.. cantik weh view sini.. apa lagi, jomm gambar

ni lighting on point.. cantik betul gambar.. kacak kan aku

sauh bot

Next, kami menuju ke tempat snorkeling.. kami pergi 2 stop.. cuak juga mula-mula nak terjun.. lama dah tak snorkeling..

walaupun ada kaki orang hehe

the best photo of me hahahaha..

ok, review aku untuk snorkeling di phi phi.. honestly, aku agak kecewa.. sebab selama ni duk baca review cakap krabi cantik kan.. so aku expect ikan dia cantik gile la.. tapi untuk 2 stop snorkeling ni ikan dia ada sejenis 2 je.. air pulak yang 2nd stop tu agak keruh.. mungkin sebab kawasan cetek.. okla untuk pengalaman.. but deep down, aku rasa aku enjoy pulau malaysia lagi dari segi snorkeling.. but view wise, krabi ada keunikan dia sendiri sebab banyak view yang superb.. kalau pulau malaysia jarang ada cave.. setakat yang aku dah pergila..

aku ada this conversation dengan malaysian time kayak.. dia cakap pulau malaysia lagi cantik for snorkeling tapi pulau malaysia biasa malam takde apa aktiviti sangat.. which is true.. krabi malam memang hidup.. banyak kedai dan bandar pun agak besar.. so it depends again dengan preference kita kan.. but aku takdela regret pergi krabi.. syok je aku rasa.. cuma itula pandangan aku..

settle snorkeling, depa bagi food.. manis weh nenas tu.. aku bukan penggemar, tapi syok pulak makan dekat sini

biru gile kan air dia.. syokla.. thank you Allah

first time aku amik video dalam laut.. best gile.. patutla ada orang invest beli kamera air kan.. buruk pulak nama kamera air kan hehehe.. untuk first day pergi pulau, aku bawa towel kecik, waterproof beg, tripod.. tapi kan pada aku, tak payah bawa barang pun takpe.. barang yang penting untuk bawa ialah hp, casting waterproof, tripod, kunci bilik, duit kecik.. duit boleh masuk dalam casting waterproof, tripod tu memang boleh basah.. duit pun boleh letak dalam casting.. so pada aku takde waterproof beg pun takpe.. sebab aku rasa leceh nak usung ke hulu ke hilir.. ni based on experience aku la..

aku sampai hotel dalam pukul 4 lebih petang.. mandi-mandi solat lepas tu terus keluar explore pekan aonang.. penat juga tapi rasa rugi pula duduk bilik je.. next entry aku share..

List of entry:

liza said...

hi yana...

oooo gi krabi ekkk.....
akak tak pernah sampai krabi...asik duk baca cerita org jer...
one day one day hehehhe

kak yus said...

yana dah kalahkan akak sebab dah berjaya tarvel solo..akak agaknya sampai kesudah takdpt nak solo yolo...hehehe