Apr 6, 2018

Irresistible India~ From KL to Bangalore to Delhi to Agra

Assalamualaikum..

Nampak tak tajuk pun dah panjang macam apa kan.. tapi itulah hakikat perjalanan hari pertama aku.. disebabkan aku tak sempat pergi grad Mai, mohla kita share sikit gambar dia grad.. Mai kata grad dia takde style jual bunga.. sebab aku tanya Mai, ayah umi bagi bunga tak, sebab nampak bunga mai pegang satu je.. rupanya yang satu tu memang junior dia dah tempah awal.. nehi jual di konvo.. Mai kata grad dia macam grad tadika je.. aku cakap grad tadika malaysia pun ada jual bunga dengan bear bagai mai.. dahsyat tak dahsyat tadika sekarang kan..

rombongan pertama selamat touch down di Bangalore.. tak buat apa pun time hari sampai sebab dah malam.. malam rehat, esok tengahari baru diorang pergi jalan Bangalore.. diorang shopping dulu sebab cikgu balik awal.. jadi takut tak dan nak shoping balik dari Delhi nanti

Ni ialah gambar next day lepas sampai.. kena explain sebab kot korang ingat hari yang sama sebab tudung mai sama hahaha

Depa p lunch dekat kedai steak fevret Mai.. sebelum sampai India hari tu, aku tanya Mai.. dia nak bawa kitorang jalan mana.. dia cakap Mai nak bawa korang pergi makan steak.. haha aku cakap dekat mai steak ada juga kat Malaysia Mai.. hehehe, Mai kata dia pun tak sure specialties apa dekat Bangalore sebab dia selalu pergi shopping je dekat sini.. end up aku memang tak sempat makan dekat sini, tu la.. jual mahal lagi awal-awal aritu

1000 rupee = RM60++.. total depa makan lebih kurang RM432.. mahal juga Mai kata untuk 10 pax maybe..

Aku rasa petang tu diorang gerak ke Kolar.. lebih kurang 2 jam dari bangalore untuk celebrate grad mereka esoknya.. baju pink ni ialah baju grad Mai.. kain sari.. cantik sebenarnya.. tapi taylor tu mungkin tak familiar jahit sari.. Mai ok je, kakaknya yang lebih-lebih.. Mai beli nak pakai sama dengan Ainin..

aku pula yang neves tengok gambar..

Ainin, kawan geng mai dekat sana.. diorang ialah the only two malay muslim untuk batch Mai..

Balik grad naik auto..

Dinner besar lepas grad.. tak tau total berapa.. tapi makanan dekat Kolar dan bangalore ok je harga.. eh dekat Kashmir pun ok.. yang melampau mahal ialah di Delhi dan Agra.. nanti aku cerita

tak sempat makan.. Mai kata manis..

bunga yang aku cakap junior dia tempah..

Ok, habis dah cerita grad mai.. meh kita mulakan journey aku pula ke India.. sebab aku dengan adik aku orang terakhir gerak ke India, jadi takde orang yang boleh hantar.. aku memang plan nak naik uber.. silap aku ialah aku keluar rumah agak lambat.. pukul 5 petang baru aku turun rumah dan book uber.. flight aku pukul 9 malam, aku ingat ok dah kan.. sebab time hantar umi aku, sempat je.. aku cuba book uber xl tapi lama tunggu takde.. so nak tak nak terpaksa book uber biasa.. bila uber biasa memang tak muat satu kereta.. uber tak boleh book 2 serentak, jadi aku kena tunggu adik aku sampai erl dulu baru aku boleh book trip kedua.. dekat situ dah takes time kan.. kitorang akhirnya naik erl pukul 6.20 petang.. nasib peak hour, jadi erl kerap sikit routenya..

Nota: tempahla kereta besar terus.. teksi xl lebih mudah aku kira sebab boleh book awal dan harga pun ok je.. aku ambil time balik India aritu lebih kurang RM14.. uber biasa RM10, so tak beza sangat.. agak-agak barang banyak malas naik train boleh tempah g klia terus.. RM60-70.. aku ada save nombor teksi besar.. En Amin: 01132261500.. kalau nak pakai lebih sebuah pun dia boleh arrangekan..

aku dengan Iman naik uber second trip.. hari nak gerak g India mood iman on off.. kitorang duk pelik asal dia nangis tiba-tiba.. rupanya dia sakit perut sembelit.. kesian gila kot.. alhamdulillah lepas masuk ubat bontot dia ok.. kesian kakak.. nak cakap tak reti kan..

dekat airport dia exited balik.. dia kata kakak dah ok.. baju iman dadek beli dekat shopee.. iman pun pandai sebut shopee tau.. RM17.. murah kan.. kain baju dadek tebal sikit dari kakak

ada kisah tragik jugala nak boleh naik flight ni.. kitorang sampai airport dalam pukul 7 malam, settle check in bag dekat pukul 8 malam, solat siap 8.20 malam.. aku dah tak sedap hati, so aku cakap kat adik aku kita beli makanan nantila.. sebab dalam macam lama je kan prosesnya.. kami pun masuk dalam dan dah nampakla signage nombor gate aku.. time tu dalam 8.40.. so aku macam dah lega sikitla.. aku singgah beli burger.. sekali time beli burger tu dah panggil final call.. apalagi cuakla mak.. nasib burger dah siap dan kitorang cepat-cepat gerak.. rupanya kan gate aku jauh gila lagi weh.. memang rasa macam merentas desa la.. dengan dokong budaknya.. memang pengajaran betulla untuk aku supaya datangla awal dan check dulu gatenya.. ngeri bila ingat balik.. aku dah terfikir kalau terlepas flight canela ni kan.. Alhamdulillah ada rezeki kami untuk naik flight..

pandai dia pakai belt sendiri.. iman tidur dalam fligt.. dadek yang tak tidur sangat, duk duduk melompat pergi seat aku.. alhamdulillah sepanjang dekat India kakak dengan dadek ok sangat.. ada la time diorang meragam tapi alhamdulillah tak serentak.. budak kan..

first benda yang aku cari ialah atm.. 22hb tu kan gaji muahahaha.. aku dah plan siap-siap nak cucuk dekat India sebab gaji bulan 3 habis shopping barang-barang nak g India.. nampak tak, nak pergi pun dah banyak membeli.. dasar suka shopping.. hehehe.. aku pakai cimb, boleh je aktifkan guna cimbclicks.. mudah banyak la.. rate exchange atm paling murah ialah J&K Bank dekat kashmir.. kotak ni ok jugala.. semua bank ada caj gst RM10.60.. cara nak aktifkan kad boleh rujuk sini..

time aku sampai Bangalore, Mai and the geng tak sampai lagi.. kitorang keluar dan jalan sikit tiba-tiba jumpa Mai.. cuak juga aku sebab tak tahu macam mana nak contact Mai kan.. alhamdulillah dimudahkan..

booth self check in depa..

aku cuba nak ambil bunyi hon depa tapi boleh pula senyap je time kitorang rekod video hehehe..

tunggu flight.. time tunggu ni, orang airport call mai sebab ada beg check in kitorang bawa power bank.. gila teliti kan dia check.. mula-mula aku ikut mai, orang airport tu call mai lagi.. tiba-tiba mai sound, Why are you scolding me? terkejut aku.. Mai kata dia garang dekat sini.. terer adik aku, alhamdulillah settle ambil power bank kami tunggu semula flight kami..

ni la burger yang aku beli dekat airport tu.. tak habis pun aku makan sebab penat dan ngantuk dah kot.. india awal 2 jam setengah dari kl.. so time ni aku rasa dalam pukul 3 pagi waktu malaysia.. macam sahur dah rasa..

kami ke delhi guna jet airways.. semua mai yang uruskan.. trip delhi, agra, kashmir mai ambil ejen.. ejen cover kos travel dan hotel.. entrance fee sendiri-sendiri.. mai ambil columbia asia.. dia kata yang paling murah..

ada food.. dari delhi ke srinagar takde food sebab kejap sangat.. bangalore delhi tak salah aku 3 jam..

first time aku naik flight life jacket dekat atas.. biasa bawah kerusi..

touch down di Delhi.. kami subuh dulu di airport..

signage toilet dia.. dah feel nak joget hindustan ni hehehe.. toilet dekat india sensitif kalau kita basahkan lantai.. jadi common sense nya ambil la wuduk dekat toilet.. ambil sekadar sempurna wuduk.. kalau susah, ready siap-siap spray botol.. Islam kan mudah..

kedai mainan.. tapi mahal dan mainan aku rasa tak best sangat.. mungkin tak best sebab mahal agaknya..

benda yang buat aku teruja.. air kotak/ tin dekat negara orang..

mula-mula aku ingat yang warna kuning tu ialah harga.. kalau 306 rupee tu ialah RM18.. rupanya tu kod je hahaha.. harga yang 306 tu ialah 30 rupee = RM1.80.. lebih kurang kita la kan tapi aku rasa murah kalau bawah 100 rupee hahaha

yang himalayan tu adik aku kata air masak je tapi ada perisa..

Babloo.. first dirver kitorang..

nak dijadikan cerita, van ejen takleh masuk airport.. jadi kami kena naik bas ke tempat parking kereta.. time tu rasa macam tak boleh terima.. tapi mai relax je, dia kata kita kena cool dulu awal-awal trip sebab mesti banyak lagi benda nak kena gaduh dengan ejen hehehe

penuh bas dengan barang kitorang.. dan alhamdulillah bas ni untuk kami je.. jadi berbaloi la kitorang tak marah-marah kan..

kabur gambar den tak cukup cahaya.. van kami

dari Delhi ke agra 3 jam juga tak salah aku.. india kan besar.. memang banyak masa kami dekat travel.. plus kami duduk hotel biasanya 1 malam je, then move to hotel lain.. mencabar juga la asik buka tutup beg

Nota: kalau travel banyak negeri, pack siap-siap baju ikut hari masuk dalam beg kecik-kecik untuk mudahkan ambil barang dan jimat masa kemas beg

kereta sibuk di pagi hari sebab hari kerja..

penjual pagi-pagi pun dah ada..

kitorang berhenti dekat sini untuk toilet.. alhamdulillah sepanjang dekat sini toilet yang kami jumpa ok.. maybe ejen pun bawa tempat ok kan..

aku dengan ayah teringin aiskrim ni.. kata mai dekat malaysia pun ada.. mahal jugala.. 3 scoop 300 rupee = RM18

Alhamdulillah sampai first hotel di Agra.. Dpuzzle ke Puzzle hotel tah.. nama hotel pun aku dah confuse..

kakakman masih takde mood lagi.. belum yak lagi..

mai ambil 4 bilik.. bilik mak-mak+aku, bilik aki, bilik adi, dan bilik ayah+2 gegirl.. besar juga biliknya..

diorang bagi masa setengah jam, then terus gerak pergi agra.. time ni dah masuk tengahari tak salah aku.. cerita Agra kita sambung next..