Apr 10, 2018

Irresistible India- Agra: Luncheon, Marble Shop and pusing-pusing di Sekitar Hotel

Assalamualaikum..

Habis pusing taj mahal aku dan family memang dah lapar gile sebab tak makan apa-apa dari pagi.. habis masa dekat naik flight, travel dengan van.. ejen bawa kami ke kedai makan.. kitorang tanya siap-siap halal food tak, dia kata of course dia bawa semua kedai halal.. mula-mula bila dia drop kami, macam tak percaya je ada kedai dekat situ sebab kawasan dia consider tak berapa bersih.. sekali masuk kedai, kedai 5 bintang babe.. terkezut banker kami hahaha.. aku pernah baca blog, yang orang kata kita boleh demand tak nak pergi kedai yang ejen bawa, tapi sebab kami dah tak mampu fikir sebab lapar tahap melampau.. kami redah je la

aku pun tak nampak detail tiket.. ada asi entry, ada entry.. entahla.. tapi yang pasti totalnya 1000 rupee = RM60



gambar taj mahal yang kitorang print.. gambar print dekat sini cantik.. paling tak cantik ialah dekat gate of india.. dslr tapi gambar hp aku lagi cantik.. #hiduphuawei siapa tah simpan agaknya gambar hardcopy ni.. dok jupe




yang gambar terang ni dari hp mai.. Oppo F5 merah.. fan lofa sangat


ni dari hp aku.. aku perasan nova 2i kalau gambar indoor dia kabur sikit.. kena adjust amik setting pro kot.. kak seha kata kalau gambar gelap boleh tinggikan isi nak bagi cerah.. eh yeke.. aku pun lupa..


Nota: nak tahu kedai tu mahal ke murah, Mai kata tengok harga beriani ayam dia.. standard dekat india harganya ialah 100-150 rupee = RM9 semangkuk.. 



harga beriani kedai ni ialah 400 rupee = RM24 semangkuk.. kami order 4 dulu sebab mai kata biasanya nasinya banyak.. tapi sebab lapor, tambah lagi 1 ke 2 mangkuk tak salah aku.. chicken beriani ni ada nasi dengan ayam.. kuah takde.. biasanya kami ambil kuah kari ayam atau kurma ayam ek mai.. mutton pun best juga tapi tak banyak kedai ada.. time ni fasa exited lagi nak try beriani kan.. 


antara cili/ jeruk.. aku try sikit-sikit je untuk ambil syarat..


yogurt..


total kami makan 7240 rupee = RM432 untuk 10 dewasa.. mahal gilo.. sepanjang dekat delhi dan agra memang asik kena kedai mahal.. tak tahula kan kalau memang semuanya mahal..

Setel makan vijay kata nak bawa shopping.. syokla bila dengar.. aku ada baca blog officemate aku katanya biasanya ejen akan bawa pergi kedai marble yang owner dia ada kaitan dengan pembinaan taj mahal.. dekat depan kedai dah boleh agak confirm mahal.. tapi dah ada dalam tentatif kan, kami ikut je.. time ni tak pandai bangkang lagi.. ko tunggu 2 3 hari nanti.. 



memang teliti dan banyak kerja.. sorang tukang potong, sorang tukang kilat ke ek.. sorang lagi tukang lekat.. kecik cinoet.. gigih betul kan..



Belah dalam kedai.. mula-mula aku lepak luar je, sekali lama pula adik-adik aku dekat dalam.. rupanya diorang ada berkenaan alas cawan.. cantik tapi mahal jugala..



Mai dengan adi beli hiasan.. Mai tak habis-habis suruh letak atas tv.. kitorang sound dia.. apa dia ingat tv sekarang tebal ke hahaha.. lepas kedai marble ni sepatutnya ada jalan lagi, tapi kitorang cakap nak balik hotel.. ejen tu pun ok je, yela kan.. kira macam dia habis kerja awalla..

Dah balik bilik, rehat-rehat.. aku saje ajak mai jalan-jalan area hotel.. vijay pesan jangan keluar, tapi tak best pula perasaan dia kalau tak explore kan.. plus aku ada mai, expert india katanya hahaha.. kami pun saje jalan petang tu.. harap-harap jumpa kedai runcit.. fevret aku kalau travel pergi tempat orang.. plus dah cakap dekat iman nak cari mainan dia..


lembu bersepah.. aku cuak kot sebab lembu tu besar gila.. mai cakap aku penakut hahaha.. tapi lembu agra memang besar la.. lembu delhi aku tak ingat besar ke tak..



belakang tu ada monumen mahatma ghandi.. sekarang aku dah faham perasaan Mai malas nak dress up dekat tempat orang hehehe..


antara yang aku beli.. kerepek kentang macam goreng dekat rumah.. nipis dan seasoning dengan garam je.. aku beli nak bagi dekat kawan aku, lin.. tapi give up sebab susah nak jaga tak bagi pecah.. aritu mai ada bawa balik berapa kilo tah.. mai masuk tupperware siap-siap.. sorry lin tak dapat belikan..


paper boat ni femes dekat sana.. try yang perisa oren, pure buah.. harga 20 rupee = RM1.20.. tapi dekat airport dia jual 100 rupee = RM6.. melampau beno markup dia kan..


keropok ni pun sedap.. tak ingat berapa harga.. india senang nak beli barang, yang dot hijau tu maksudnya vege.. kedai makan pun kalau tak jumpa yang halal cari vege je.. yang kalau dot merah tu maksudnya ada telur tak salah aku


brand mineral ni paling sedap mai kata.. air dekat india best sebab macam-macam saiz.. 500ml, 1l, 2l.. yang saiz 1l ni kitorang selalu beli sebab senang nak bahagi ikut bilik.. air ni 1l dalam 20 rupee = RM1.20


ni kedai canggih sebab resit print.. 


first time aku makan aiskirm ada kismis.. macam makan coklat kismis tu perasaan dia..

Malam tu kami order room servis je sebab nak rilex-rilex.. plus dekat luar takde kedai makan sangat pun.. malam tu juga kemuncak sembelit iman.. aku belikan iman dan adik mainan.. dia main la.. tapi tiba-tiba dia merengek.. last-last malam tu dia nangis cakap 'kakak tak selesa'.. risau dah kitorang.. kitorang suspect sembelit sebab 4 hari kot dia tak membuang.. plus sebelum tu mama iman cakap pernah jadi juga.. kitorang ada standby syrup sembelit untuk budak tapi iman makan sekali aritu macam tak effect.. iman dah pandai tak nak telan ubat yang minum ni.. so aku, mai dengan aki keluar balik pergi beli ubat bontot untuk sembelit.. petang tu aku dengan Mai perasan ada farmasi.. nasib Mai ada, pandai la dia sebut brand ubat.. kalau tak jenuh juga nak sebut ubat kan.. ubat murah je dekat sana, cuma kena tahu nama ubat/ brandnya.. Alhamdulillah memang terus membuang kakak iman.. esok mood kakak man dah ok..

Kos hari kedua:

Taj Mahal: 1000 rupee x 10 orang, 40 rupee x 2 orang = 10,080 rupee (duit kumpul makan)
Makan = 7240 rupee (duit kumpul)
Kerusi ruda = 400 rupee pergi balik
sorvenir taj mahal = 100 rupee
mainan kakak adik = 450 rupee
kedai runcit (keropok, sabun, air mineral dll) = 812 rupee

Total: 19,082 rupee = RM1140 (banyaknyeeee)

Total expense ni aku buat anggaran untuk 10 dewasa 2 kanak-kanak untuk trip agra delhi.. total termasuk yang duit kumpul dan adik aku belanja untuk anggaran dan rujukan.. untuk Kashmir dan Bangalore nanti, total pax ialah 7 dewasa 2 kanak-kanak.. bagitau siap-siap takut lupa..

2 comments:

SAI said...

Wow terbeliak mato den.. Sb kos total utk 10 kot..

SAI said...

Makanan yg yana bagi akak semua sodappp...adee habis coklat green tea sekejapan je..biskut siap bawa pi sekolah.. Sedap sangat cik yana bagi