Sep 30, 2018

Healing Hat Yai: Last Day~ Robinson - KTM - ETS

Assalamualaikum..

Come on yana... one more entry to finish hatyai story.. ok, lepas settle letak beg kitorang menuju ke Robinson ni sebab dah nampak time naik tuk tuk.. takde aim nak beli apa pun sebab fulus pun dah tinggal berapa je time ni.. saje nak jalan mengisi masa lapang


macam dekat Bangkok, ada security check before masuk..


memang kuat betul jodoh dengan durian kan.. 


bento.. tak sure halal ke tak.. tapi dalam robinson ni ada je halal section dekat area foodcourt




ada jual kacang ni juga but mahal sikitla compare dengan yang dekat kedai biasa..



coconut oil.. siap ada isi kelapa lagi.. dah rasa macam air kelapa kan


favourite part aku.. usha juga kot ada susu pisang.. takde.. aku pun tak faham apsal aku obses betul dengan susu pisang



meiji pun ada susu kultur juga


aku geram je tengok aiskrim, konon nak beli tapi dah kenyang pulak


kitorang nak beli air mineral.. masalahnya apsal botol air mineral fancy betul.. this is so thailand kan..



mula-mula ingat air tin kit kat.. 


isi dalam.. apsal aku rasa muka aku macam muka mai daa dekat sini



aku tambah lagi koleksi tube ni.. untuk souvenir..


longan honey.. fobia plak aku tengok honey.. still tak boleh terima ejen bawa pergi bee farm..


and we bought this one! harga 194 baht.. yang 170 tu kalau member



thailand lagi advance.. kl baru nak mula kan


berbaloi beli.. sedap, manis lemak semua cukup.. lepas dah beli baru kitorang terfikir ni kalau sakit perut ni naya ni.. but again, who cares.. durian kot


aku beli yang ni akhirnya.. sebab ironman tu macam tak praktikal sangat untuk aku


rileks je student makan foodcourt kan.. zaman aku dulu kantin sekolah je la yang cukup duit.. yang belah kiri dalam gambar ni ialah section food court yang halal



batik.. diorang kerja bank.. time diorang nak balik tu sempat tegur-tegur.. dari indonesia tak salah aku.. no wonderla batik kan


lama juga kitorang lepak sini.. tunggu nak solat sekali.. thai 12 lebih dah masuk zuhur dah..


Surat dekat Robinson ialah dekat tingkat 2.. kalau tak sure  tanya je pekerja dekat situ.. semua pun jenis friendly..



tempat wudhuk pun disediakan.. so dah mudah banyak benda kan.. aku pun tak sure dekat train ada ke tak tempat solat sebab tak explore pun area situ..



small room but good enough to perform solah


habis solat sebelum turun tu sempat tengok-tengok apa yang ada.. aku nampak Rudy, terus terfikir eh buzz lightyear ada tak ek.. handzolah peminat fanatik buzz light year.. time dia baru baik demam aritu beria dia cakap nak buzz light year.. mama dia belikan time jumpa dekat Time Square.. tidur pun peluk buzz light year..


ada weh.. dah la comel gile.. adik aku kata macam budak cerita UP tu.. hahaha, sorry dadek.. cik yong dah habis peruntukan.. 


dekat RM50.. ok je kan tapi itu la.. tak boleh nak buat apa dadek..



sampai keretapi, kami terus ambil beg sebab dah 1 lebih juga time ni.. tanya dengan guard, dia kata kami platform 2.. platfom 2 kena cross rel keretapi.. exited dah aku



pintu pagar dibuka untuk cross






aku nak duduk beria sebenarnya tapi entah kenapa segan.. jarang aku segan nak bergambar.. oh tak pun sebab hujan kot.. jalan basah.. mungkin




aku nampak keretapi ni dekat platform.. aku ajak iza ambil gambar sebab bukan selalu kan jumpa kepala keretapi








sampai kl air ni tak habis-habis lagi.. aku ada cakap kan air ni sedap..




nak dijadikan cerita, time kitorang tunggu train tu kitorang ada dengar announcement.. tapi buat tak hirau sangat sebab dah confirm dengan guard platform kami.. aku rasa announcement tu ada je in english tapi sebab tak fokus kan.. sekali tengah kami duk borak tu, ada sorang pakcik ni datang dekat kitorang tanya "nak pergi padang besar kan? train dekat platform 3 nak gerak dah".. apa lagi, menggelupurla kitorang lari.. agaknya pakcik tu dengar kot kitorang duk sebut-sebut padang besar.. 

Alhamdulillah sangat.. May Allah blessed him sebab mudahkan urusan kami.. sampai atas tren, kitorang confirmkan lagi sekali dengan passenger lain.. tiket diorang menuju ke padang besar, tapi tulis platform 3.. tiket kitorang je yang tukar dari platform 2 pergi 3.. scary weh kalau terlepas sebab kitorang kan dah book ets pukul 5.25 gitu kot.. ETS kan punctual.. kitorang dah fikir kalau kena tinggal tadi memang kena cari minivan la.. dah la duit memang dah habis kan.. Alhamdulillah, all praises to Him.. the best planner ever.. and guess what, kami naik tren yang aku dengan iza duk bergambar tadi.. haha sabar je la


walaupun semput, gambar tetap kena ada.. syok gile weh naik tren tingkap besar.. aku tanya Iza kalau dia nak duduk tepi.. iza kata dia ok je mana-mana



suasana dalam train.. tak penuh sangat


geng yang aku tanya tentang tiket tadi









tingkap tu boleh tarik naik atas lagi


serius aku seronok gile naik train ni.. kalau tanya aku hatyai apa yang best, naik tren, greenway bazaar, samila beach.. tapi tren la mengungguli carta.. to be honest, aktiviti yang aku enjoy ialah yang kitorang DIY sendiri.. yang dengan ejen for me tak berapa umphh sangat.. again, ni personal opinion aku..



kami pergi dekat belah belakang.. angin dia macam nak terbang.. kalau ila ni confirm dah terbang..




train stop kejap




penuh beg kitorang



train lalu cross jalan raya


macam biasa aku sempat terlelap.. angin pulak tu..


dah nak sampai stesen padang besar




turun train, terus beratur check imegresen.. tak salah aku ni padang besar station yang belah thailand.. aku baca review orang kata kalau weekend lagi ramai.. tapi yang ni pun lama juga aku rasa kitorang beratur.. setengah jam tu confirmed



untuk nak ke ETS, korang ikut je signage.. insyaAllah jumpa.. bila tengok dekat info board, dia cakap kami platform 3.. tapi platform 3 tu kan penuh dengan tren kontena.. kitorang dah turun kot.. dengan takde lifnya.. kawan-kawan aku ajak naik check balik, aku cakap kita tinggal beg boleh ke.. diorang kata bahaya.. aku dah sampai tahap kemuncak nak menyampah dengan beg sendiri.. eh tapi ada susu pisang, mana boleh menyampah kan hehehe.. stress weh beg berat..


bila check balik, eh dah tukar platform 1.. aku tanya orang kaunter kalau dah beli online kena beratur juga ke.. dia kata kena.. so aku beratur untuk print.. just bagi nombor booking je.. it will be better kalau boleh tunjuk online tiket je kan..



aku pun tak tau apa beza gold dengan platinum.. dan yang pasti aku pun tak tau tiket aku gold ke platinum.. macam takde je pilihan time beli tiket.. oh, tiket ets ni ada je yang direct turun BTS.. so lagi mudah tak payah transit naik train lain nak ke kl sentral.. tapi time aku beli tu dah habis tiket direct ke BTS.. make sure korang pilih station yang betul ye.. aku hampir-hampir terbeli stesen kuala lumpur instead of KL Sentral


tiket kami.. oh tiket aku platinum rupanya hahaha.. tengah taip ni baru aku tau


lepas aku beli tiket, gigih aku pergi platform 3 nak tengok balik kot ada orang turun sini juga ke.. sekali dah kunci pintu.. kawan aku tanya, aku ke yang buka pintu tu tadi.. haha, sabar je la.. memang dah terbuka kot time kitorang sampai tadi





wohoo syok gile nampak train..


ila dengan Mai kata time diorang naik ets dulu dia dapat duduk seat yang ada meja gini..


seat kami belakang seat meja ni.. aku amik coach C sebab baca dekat blog yang aku refer tu sini dekat dengan cafe.. toilet dan surau dekat setiap coach memang ada rasanya




surau


aku pun tak sure diorang berlakon ke atau memang betul-betul tengah tak tengok kamera..


cite popoy nana adik.. berulang-ulang dia duk tayang


ni je gambar terbaik kitorang bertiga dalam ETS.. yang lain semua gegar.. tangan sape tah.. eh kalau tangan aku lagi hampeh weh..


spacious space untuk kaki dan beg kecik


ada tempat charger 




train ni banyak stop juga.. tapi laju kan.. takdelah rasa sangat.. perasaan dia aku rasa macam naik erl


syok gile bila lalu area Kedah.. sawah padi





kitorang beli makanan dalam 6 lebih.. makanan nak habis dah weh.. menyesal plak beli lambat.. tak dapat makan nasi lemak.. kitorang orang last yang dapat beli nasi..  nasi tomato dengan beriani.. Alhamdulillah


tren boleh tahan sejuk juga.. bawalah sweater or pakai baju tebal siap-siap kalau kulit nipis macam aku.. kulit je nipis, lemak banyak juga.. tapi tak tahan sejuk juga..




syok makan tepi tingkap.. meja dekat area cafe ni ada 2 je tak salah aku.. kerusi 4.. meja kecik je


settle makan, ready nak hibernate.. macam dalam flight kan


siap ada facing backward signage


kami sampai kl sentral within time yang dijadualkan.. dalam pukul 10 lebih.. kitorang naik erl sebab malas nak tunggu ktm.. ktm lagi lama baru ada train.. 


aku baru tau tiket erl dah tak pakai yang style kad


last photo of the trip.. kami berpecah dekat bts.. iza husband dia amik, aku balik dengan erl since awal lagi so ada erl, plus kesian plak dekat asri nak menghantar.. aku faham perasaan tak sabarnya nak sampai rumah


and the journey end here.. Alhamdulillah to all the nikmat dan kemudahan yang kami dapat.. balik tu adik aku ambil.. umi aku dah selamat tidur time aku sampai.. lepas tu pukul 6 pagi gitu kot umi masuk bilik aku, aku sedar terus cakap 'yana belikan umi beg' hehehe.. part tu ialah part exited traveling.. part agihkan zakat bak kata kak yati..

So, whats hatyai to me? not reach my expectation to be honest.. tak feeling luar negara pun ye juga.. tapi okla untuk pengalaman.. nak kata jimat travel sini, aku rasa tak sangat.. banyak juga aku habis.. or mungkin aku ni kalau letak dekat port dickson pun habis banyak juga.. hehehe.. nak repeat ke? tak buat masa ni.. wohooo, you did it Na... the end of Hatyai stories..

Alhamdulilah

Hari Ketiga:

tiket train = 50 baht
luggage = 60 baht (oh 60 ni untuk 2, so satu luggage = 30 baht je, aku salah letak dekat atas)
kacang (untuk officemate dan ayah) = 260 baht
durian/ 3 = 212 baht (belum bahagi 3)
kasut kakak = 100 baht
2 pouch beg dan pasport cover = 300 baht
jus oren = 30 baht
roti pisang = 40 baht
teapot tube 2 = 40 baht

Total = 1152 baht = RM148

Total kos aku habis ialah RM800 tak termasuk RM299 bayar to ejen dan tiket etas 100.. so total aku spend almost RM1,200.. oh Allah banyaknyeee... ni dah boleh sampai bangkok dah ni.. hehehe orang lain ok je budget kos diorang.. as i said, aku lemah part say no to beli-beli.. bila aku tengok details dekat apps trabee, aku bukan ada beli barang sampai RM100 lebih.. semua jenis sikit-sikit.. at least ada trabee ni takdela aku pelik mana duit pergi kan.. hehehe, till then.. see you again Thailand.. one of checklist to thailand ialah nak pergi tengok bunga mahatari.. insyaAllah, one fine day

List of entry:

Healing Hat Yai: Recap

Healing Hat Yai: Arrival dan Kedai borong Kacang Ranu Kohyo

Healing Hat Yai: Big Bee Garden dan Nora Plaza

Healing Hat Yai: Klonghae Floating Market dan Asean Night Bazaar

Healing Hat Yai: Berjalan di sekitar hotel dan Chang Puak Camp

Healing Hat Yai: Samila Beach

Healing Hat Yai: Greenway Bazaar

Healing Hat Yai: Lee Garden

Healing Hat Yai: Go back Home~ Last Spring Shopping and Sneak Peak KTM Hatyai

Healing Hat Yai: Last Day~ Robinson - KTM - ETS

No comments: