Sep 18, 2018

Healing Hat Yai: Greenway Bazaar

Assalamualaikum..

Aku terlelap awal tadi.. bila dah terjaga, susah plak nak tidur balik.. jadi, moh la kita update blog.. lama pulak rasa aku tinggalkan blog.. weekend aku ialah dekat office je minggu ni.. nampak gayanya minggu depan pun macam tu #nolife.. aku susah bila nak study dekat rumah.. dekat office pun susah juga, tapi at least bila dah datang office tu nak tak nak kita buka dan baca jugala.. dekat rumah usahkan baca, pegang pun belum tentu.. umi aku pun cakap tadi, tak penat ke na straight pergi office.. penat juga, tapi ni life yang aku pilih kan.. aku ok je sebab petang dan malam aku bukan buat apa pun.. so far alhamdulillah ok-ok je.. ni pun datang office sebab ada dateline study nak kejar.. kalau tidak, bertuah juga aku ni nak study beria..

Ok, cerita hat yai..sampai di hotel, lepas letak-letak barang kitorang cari money exchange untuk iza.. ada tuktuk offer depan hotel nak hantar ke Greenway, tapi dia caj 100 baht.. so, kitorang macam berlagak nak cari tuktuk lain.. eh ke aku sorang je yang degil, orang lain ok.. hahaha, tak la.. kitorang tolak juga sebab kebetulan nak cari money changer juga.. kitorang amik tuktuk dekat area changer.. 100 baht juga dia caj.. hampeh juga la akhirnya..

😎 haah.. orang lain ok je.. tuan tanah ni je yg degil..
Ok la .. tuktuk ni pun laju.. selit sana selit sini .. habih semua org mengigil..

😎 bodyguard kat belakang sebab duit banyak sangat nak ditukarkan..


rate dia okla.. lagi murah kot kitorang kira dari Malaysia.. eh ke tu dekat CTC ek.. lupa dah aku.. aku rasa takde beza tapi asri tu kalau murah RM0.01 sen tu dia kata murah.. ni mesti jenis tak cucuk dekat atm meps sebab caj extra RM1.06.. hahaha, nampak.. tepat aku tulis figure kan
😎 Coin tu kan still duit.. 
as long as namanya duit.. kita kena berkira walaupun sikit..
tapi kalau rate atm pun bole recalll.. ni lagi dasar cemuih duit..


eh cermin hehe
😎 Kat Serdang takde ke??

gambar-gambar tuktuk yang kami naik..caberet show pun ada rupanya.. ni yang teringat cerita p ramlee.. perempuan caberet.. masam-masam manis ke ek..
😎 Awat tak habaq..


kitorang gelak gila time ni sebab iza nak sebut "tu.. tu.." tapi dia tersasul sebab "tui... tui".. amboi, menjiwai slang thailand sangat hahaha
😎 pergh.. perfectionist photographer.. right moment at the right snapshot.. 


purposely ambil gambar separuh.. seni untuk nampak kurus
😎 mungkin tuk tuk terlalu laju..
ambik gambar pun separuh baju..
sampaikan terteleng yang lagi satu..

jalan pun nampak lebih bandar kan


kami decide nak pergi sini sebab ada blog review kata best..  kedai banyak.. review aku pun ialah sangat seriuously totally worth it.. nampak tak betapa aku sokong pergi sini hehehe.. cuma kes aku, aku pergi petang last day sebelum balik.. so, fulusnya dah limited.. Greenway ni lebih kepada barang-barang hipster.. eh tapi banyak je barang harian.. harga murah.. dan kedai dia banyak gile.. so kalau tak membeli pun, puas berjalan juga..
😎 oo.. best rupanya.. yeke.. utk yg kaki shopping.. duit berkati2.. ok kot..
utk yg kaki bajet.. dapat tgk2 pun.. ok jugak kot..





yang ni kedai belah dalam bumbung.. aku belum apa-apa dah tak sabar nak masuk belah dalam sini sebab nampak ada stokin cantik.. aduh payah betul weh nak control.. sebab stokin dia jenis tebal dan panjang.. kalau yang online, banyak paras buku lali.. lepas tu tapak color putih, corak belah atas je.. so the struggle time basuh tu Tuhan saje yang tahu..
😎 ni kedai2 pun baru nak bukak.. kitorang sampai jam 5 lebih sikit..
malam2 baru la lebih happening byk sikit..
yang kaki stokin memangla.. kedai tak buikak lagi da sibuk lari terjengket2..




pelik-pelik sepit dia.. siap ada bentuk telur.. ni dah macam dahi bertelur kena tumbuk kalau pakai


sepit atas kepala yang jenis spring.. apsal aku tak beli untuk iman ek.. ooo aku rasa sebab nak cari untuk family aku yang lain dulu since barang kakak dah beli.. menyesal pula bila tengok gambar balik


ni kedai stokin belah lain.. aahh, cantik gile kot.. walaupun 100 baht, aku dah tak boleh main-main time ni sebab takkan nak beli barang aku je kan.. ish ish cannot la..


ada panda plak tu.. haihh.. tapi sebab dia sampai ankle, tu yang berjaya buat aku tak beli


kedai area luar


Time aku jalan dekat luar ni, national anthem thai dimainkan.. pukul 6 kot agaknya time tu.. semua berdiri tegak tak gerak weh.. respect habis.. boleh tiru buat dekat Malaysia ni.. office aku kan selalu rehearsal pasang lagu Negaraku.. so let do it..
😎  yang ni moment yang paling hebat.. tak sangka dapat jugak rasa time diorang nyani lagu ni..
barula Negaraku terasa dekat dihati..
Ini kita.. time tengok bola barula nak menyanyi..
Macamanala patriotisme nak datang mari..



ni bazaar belah lain pula.. kalau tanya aku, Asean ke Greenway.. aku pilih Greenway.. sebab Asean rasa macam dekat Padang Besar sikitla.. tapi dua-dua tempat ni memang baju i love thailand takde.. yang tu boleh cari dekat Lee Garden.. pagi-pagi boleh je round situ.. banyak pilihan dan murah.. dekat Samila pun ok..
😎 I love Asean.. baru la Thai land seh..
Nak makan kat Asean pun takde risau punya weh..



siap ada green zone
😎 yang ni bagus.. tau
dalam nya pun rare jugak tau..



asri kata ni antara makanan yang ada dalam 40 checklist tu
😎 Rare.. cute .. mesti try..
kuis kacang je pun.. sedap juga.. yang penting halal bai..


jus ke arah ubat-ubatan



kami try kuih ni.. adik tu pelik je kitorang nak beli 3.. 3 ni 20 baht kot agaknya.. beli nak rasa je..
😎 nila kuih kacang cute tadi..
jangan lupa mesti beli..


baju student thai.. baju diorang kan siap sulam nombor student lagi.. smart juga la
😎 nak amik gambar student dekat2 segan.. 
dari jauh la kita try.. sambil tuan tanah buat camouflage kat depan..


kitorang beli juga benda ni.. banana barbeque.. lepas beli, kitorang pelik.. apsal kita beli pisang bakar ek.. yang ni cubaan kitorang nak beli secucuk tak berjaya.. dia jual ikut set rasanya
😎 ni sebab jurujual dia senyum meleret..
peramah jugak walau pun cakap berbelit-belit..
okla jgk.. makan pisang penyek dan kepit2..




pisang bakar dia letak santan.. ok la tapi.. ok la.. 


iza exited cari produk-produk thai.. eh apsal aku tak exited ek.. agaknya sebab yang beli dekat india aritu pun tak habis pakai.. tak pun sebab duit dah nak habis.. aku rasa teori nombor 2 tu lebih tepat


😎 masing-masing nak check duit .. ada tak lagi..

😎 apsal buat muka opah2 plak ni..

tak clear plak baju tulisan hijau tu.. "sometimes i drink water just to surprise my liver".. ila sangat weh.. dah berapa lama dia tak bagi kejutan dekat liver dia




sini banyak jual hp casing juga.. aku cari Mai punya tapi takde plak design yang dia nak..


glow in the dark shirt



yang ni kedai dekat belah belakang.. see, besar kan.. yang dekat area green tu pun kitorang pusing skip-skip


dah magrib dah time ni




dog and cat.. dia letak sekali dengan plush toy.. tapi animals dia semua tidur weh.. asri kata mungkin dia bagi ubat.. kesian plak kan
😎 agaknya la kot.. semuanya lembik je tido sesama..
bukan kedai ni je.. kedai sebelah pun sama..
rasa comel rasa kesian pun ada..
cuma harap2.. jagnala diorang ni rasa terseksa..

aku beli untuk ila dengan Mai baju cats tu.. nak beli untuk aku juga tapi tak cukup bajet.. owh sedih betul perbelanjaan aku.. boros lagi time awal-awal.. manalah aku tau sini best kan
😎 raccoon ..


kedai komik in thai


vespa dekat sini unik kot.. geram je aku tengok.. ni kalau ayah aku tengok ni ada yang beli bawa balik malaysia.. time tengok motor besar dekat India pun ayah aku teruja juga



kedai perfume.. cantik beno
😎 ni gambo nak tunjuk kat bos dia ke tak..
orang suruh kerja.. dia boleh saje je lepak.. tgk Ongbak.


iza cari blusher tak salah aku






aku jumpa kedai barang comel.. habisla habisla..


and... i bought this one.. nak beli untuk Mai juga tapi malasla nak cakap dah sebab apa tak beli.. korang pun dah tau agaknya


banyak gile pen comel.. eh dekat Sri Serdang ada juga kedai pen comel-comel gini.. depan happy home.. kedai hadiah.. masuk kedai tu ralit aku.. murah pun murah


yang ni pula ialah food bazaar.. tingkat bawah kedai, tingkat atas kedai makan


aku cari kasut untuk kakak sebab dah beli adik punya.. sedih plak kak cik tu kalau dia takde


tapi design perempuan tak best sangat.. so aku tak beli dekat sini


kawasan belah luar.. seronok tengok budak lari.. nasib aku boleh control diri lagi dari join sama





aku aim nak rasa aiskrim dekat sinilah yang aku kata dia kunci.. takde rezeki






cuma kan.. kena hati-hati sikitla.. kedai dia macam merapu sikit susunan.. ada ke kedai pork sebelah kedai ayam..




eh sebelah bawah pun ada jugalah kerusi meja.. tapi belah atas lagi banyak la



jalan see thru korang.. uuu scary jugala.. aku penggayat.. bukan pengayat.. hehehe 




banyak betul video aku ambil dekat sini.. jenuh pilih


dekat belah atas ni boleh nampak night view.. memang meriah betul






Settle jalan dekat atas, kami ingat dah nak gerak.. tapi iza cakap dia nak singgah cari blusher kejap.. aku on je.. sebab aku dah takde tujuan nak beli, aku lepak tepi-tepi je


asri exited tengok jam..

Next kami naik tuktuk nak ke Lee Garden.. kaedahnya macam biasa tuktuk nak 100 baht per car.. kalau tak kena tunggu.. aku ok je tunggu.. agaknya dia tengok kitorang nekad nak tunggu, dia offer 80 baht.. ok juga la kan dari 100 baht.. padahal standardnya 20 to 25 baht je kot per person.. macam macam

List of entry:

Healing Hat Yai: Recap

Healing Hat Yai: Arrival dan Kedai borong Kacang Ranu Kohyo

Healing Hat Yai: Big Bee Garden dan Nora Plaza

Healing Hat Yai: Klonghae Floating Market dan Asean Night Bazaar

Healing Hat Yai: Berjalan di sekitar hotel dan Chang Puak Camp

Healing Hat Yai: Samila Beach

Healing Hat Yai: Greenway Bazaar

Healing Hat Yai: Lee Garden

Healing Hat Yai: Go back Home~ Last Spring Shopping and Sneak Peak KTM Hatyai

Healing Hat Yai: Last Day~ Robinson - KTM - ETS

No comments: