Sep 8, 2018

Healing Hat Yai: Klonghae Floating Market dan Asean Night Bazaar

Assalamualaikum..

Kami janji balik untuk kumpul di bas pukul 5.00 petang.. agak lama jugala kami rehat.. tu yang ada kumpulan kami yang cadangkan pada ejen untuk future trip, rehat tak payah lama sangat sebab kita kan nak pergi berjalan.. panas sikit pun takpela.. aku setuju, panasla gambar cantik.. padahal kan, esok selamba je diorang bawa kitorang pergi jalan time tengahari.. 


sebelum gerak, aku cucuk lagi.. sebab tiba-tiba rasa cukup ke duit aku.. nak bayar extra hotel lagi.. shopping pun belum lagi.. kitorang cucuk dekat sini je sebab confident cimb rate ok.. aku rasa macam takde service charge.. tak tengok details plak dekat akaun..
😎 Dengan adanya cimb ni, rasa confident nak kuar duit tu mmg tinggi, so dah tak risau nak cari money changer lagi.. so apa lagi, cucuk jela duit tu yana selagi berisi..





bersepah bank


farmasi


smart kan ayat dia.. turn left with care.. kalau dekat putrajaya, belok kiri jika tiada kenderaan.. orang kita cakap direct.. 


dah nak sampai area floating market.. korang nampak tak adik baju merah tu.. dia macam tengah bersilat weh.. haha aku tak tahu la kalau dia memang tengah buat performance ke apa kan

😎 Tgk show sorang2.. 
Hebat budak ni.. jgn2 ni ong bak budak ni korang..

ni silat ke Muay Thai ni


suasana perjalanan nak ke Klonghae Floating Market
😎 klong tu maksudnya SUNGAI.. 
klong hae tu sungai hae lah..
 Betulkan.. ni agen tu bagitaula..


banyak gile kereta.. pasal pa gambar aku semua macam warna biru


and of course most of the tourists ialah malaysians.. nak nampak orang putih memang susah.. indonesia ada juga aku perasan



bas pun banyak dari Malaysia


dekat area Klonghae Floating Market ni ada jual-jual barang juga.. pada aku worth it untuk explore sebab barang dia agak banyak dan harga pun ok.. aku tak sempat explore lama sebab kitorang ada sejam je masa nak jalan..
😎 Tulah.. tempat ni best tp bagi masa sejam je nak berjalan.. 
Mana nak selfie nak ronda nak makan..
Memang tak dan..
Jajan jajan semua tak sempat pun nk buat tatapan..

dah pakai beg baru.. bahagia rasa.. hehe


😎 Muka ceria sebab nak makan kan..


skill asri dah improve sikit.. syabas.. sebab dia tinggi, smart kan nampak gambar..

😎 Apo plak.. ni mmg skil semulajadi..
Asal amik je mmg jadi..

😎 Ramai orang.. tp orang kita je semua ni..
Yg dua ni dah sah muka jawa ni.. eh org KL diorang ni..



nampak kan hari dah nak gelap
😎 Ait.. cepat cari makan.. 
hujan da nak turunnn..


the entrance



gigih weh aku bawa tripod.. sekali orang ramai macam apa.. tak dan nak set
😎 Yela..nak amik gambar ni pun rebut2
Hasil sailang makcik sebelah.. eh tak payahlah nak sebut..


minta tolong couple cikgu ambilkan.. kami dah ambilkan gambar dia dulu.. sistem barter


aku tak ingat sape ambil gambar... tak nampak penuh signage nya.. aku rasa iza, kalau asri aku dah bising dah dan mesti aku ingat aku bising.. hehehe stress mamat tu dengan aku..
😎 eleh ni mesti selfie diri sendiri.. 
tak ngaku ni..


😎 Terbaek persembahan diorang ni..
Nak tgk habih tp dok belah bagi.. 
mana nak makan lagi.. nak ujan lagi..
Memang rugi terasa rugi..
Persembahan free tak dpt dinikmati..

persembahan diorang.. nak bagi sumbangan pun boleh.. aku dah exited dah bila sampai sini.. biasa tengok dalam gambar je kan.. amphawa floating market dekat bangkok aku rasa tak meriah macam dekat sini.. sebab dia banyak kedai makan yang tak floating.. kejap aku cari balik gambar..


tak meriah sangat kan.. mana tah topi panda tu pergi.. topi mai plak tu hehe hai mai
😎 Aii.. orang bangkok pun sampai sini..
Ni mesti yg lepas tak rajin buat entri..


ni yang aku cakap banyak kedai tepi-tepi yang tak floating.. dekat amphawa kita boleh naik bot.. dekat klonghae aku tak perasan plak ada ke tak..


tapi ejen thai kata floating market bangkok lagi meriah.. mungkin yang dekat lain kot.. banyak kan floating market
😎 woah.. nampak lagi best ni 
siap bole naik sampan lagi..


😎 ishkk.. lagi..
nak makan ke.. nak amik gambar ni..

ni patung ke orang.. ish ish ish
😎 model akhbar memang macam ni..
Kalau tak caya tengoklah utusan, kosmo dan sinar harian..


😎 Eh.. tepi sikit cik.. nak beli makan ni..
Bukan nk gambo, sana sini..

tengah bergambar, sekali hujan turun.. berlari jugala semua orang.. kecewa jugala aku, eh bukan kecewa sebab hujan.. aku kecewa kitorang gerak lambat.. jadi bila hujan, kita pun stuck la kan nak membeli.. masa suntuk, kalau masa lama time hujan ni boleh la rileks-rileks dulu


hujan pun sanggup kami redah


kedai memang ramai gile orang weh.. so kami aim je kedai yang tak ramai.. janji boleh cakap kami dah beli dah makanan dalam bot tu..


😎 Adik ni je yg sempat pulak posing sekali..
Padahal ramai org beratur nak beli..


penjual pun time ni duk kalut pasang plastik nak lindung dari hujan
😎 Sampai kami pun terpaksa tolong..
Yela.. kalo tak tolong, takut kita yang tak makan.. melopong..

😎 we are the championn..


hasil yang kami dapat.. bihun tomyam.. 40 baht = RM4.80.. ok ok la rasanya
😎 Kalau kt kg ni.. dah kena gelak
Makan tomyam dalam batok..
Habis makan.. memang terus buang tempurung tu..
Tak taula diorang kutip balik utk recycle baru..
Telahan palsu je tu..


ni tak tahu nama.. ada rasa macam otak-otak.. harga 25 baht = RM3


asri kata siap ada penjual yang topi dia jatuh.. on hygiene part, aku pun tak sure korang.. dah tepi sungai gitu kan.. anything can happen
😎 eh.. bukan penjual la. pembeli yg terjatuh topi..
Yelah tempat sampan tu mmg kecik..
 Memang mencabar, lagi2 la penjual tu budak kecik..


😎 #pakaitudungtopikepakterbalik


member aku dah stress nak makan dalam hujan hehe.. dengan takde tempat duduknya.. ini bukan floating market yang aku gambarkan.. tapi kalau semua perkara jadi ikut buku pun bosan juga kan.. so just enjoy the moments.. 



aku tak puas hati weh kitorang berjaya beli 2 je makanan.. apa lagi, aku redah hujan nak cari juga makanan lain.. aku aim udang sebab aku percaya ramai ke hatyai untuk udang kan.. tempat udang memang ramai orang.. aku menyelit je dari tepi.. alhamdulillah dapat juga weh beli.. dan udang yang aku beli ialah yang terakhir.. rasa nak terjun dalam sampan orang tu je time tu hahahaha.. aku beli 2 cucuk udang, 2 cucuk sotong.. harga sejujuk 35 baht = RM4.80.. ok sangatlah kan.. bolehla kami rasa sikit sorang

😎 patutla tetiba ilang, dok gigih kitorang nk mkn.. tetiba je ilang.
Tp mmg bagusla.. dpt jgk rasa best sotong dan juga udang..
Takla rasa kempunan bila da balik ke seberang..


highlight of the day
😎 udang ni lagi sedap dr kat asean night market.
Lagi berasa la dari yg kat lee garden street.

nampak tak cawan coklat belakang tu.. aku baca review orang kata air teh dalam cawan tu biasa-biasa je.. rupanya pilihan air banyak.. asri beli juga time nak balik.. dia beli kelapa lepas dengar orang sebelah kitorang cakap sedap.. so, review tu ialah untuk panduan.. boleh je nak try kalau dah teringin kan.. macam yang aku review, up to masing-masing punya taste kan

😎 mula2 sampai mmg da set tak nak beli air tanah liat ni dah..
dah tepengaruh dlm blog rasa air tehnya tawar kat lidah..
Tp bila tanya brader sebelah.. air dia sedap.. not badlah..
So apa lagi, terus g beli air kelapa 1 rasa dia memang sejukkk lah..


😎 malu makan tak henti2..

gigih kitorang habiskan semua makanan



asri pergi beli takoyaki juga.. entah kenapa kami makan makanan jepun di thailand.. belasah je la kan
😎 dah ni je yg ada lagi..
Beratur pendek..agaknya orang lain pun tak sudi
Tp tako dia versi hatyai bukan miyabi..
Unik jugak tau, tak rugi pi beli..


😎 toilet jauh kat atas..

😎 hem.. apa lagi nak pi beli..

😎 ops.. kantoi usha makan tak henti2..

😎 kukuh juga lantai kat sini.
Bole tampung ramai yg berat2 body..

time ni la asri beli air doraemon dia.. bekas dari tanah liat
😎 doraemon satu.. itu nobita takmau..


kami naik belah atas jambatan.. biasa belah sini la orang ambil gambar cantik-cantik.. tengok dekat ig nana cantik je gambar.. aku ada ajak juga diorang ambil gambar time siang, tapi sebab time ni kitorang belum beli makanan lagi, plus hujan.. tak dapat nak ambil gambar time siang


sekeping ni je gambar aku yang jadi asri ambil.. tarik balik la pujian yang atas-atas tadi.. 😌

😎 uitt.. kacang ranu kohyo lupakan kulit ni..
Mujo jadi.. kalo tak tak dptlah nengok topi terbalik kat atas ni..


😎 bergaya bersama doraemon..





Lepas settle di Klonghae Floating Market, kami dah tak terikat dengan ejen nak pergi mana.. Shira kata night market dekat sini best.. kitorang on je sebab biasa night market kan banyak barang dan murah

harga stoking ialah 5= 100 baht = RM12.. so satu jatuh 2 ringgit lebih je.. murah kan.. stoking yang aku beli 2 tu ialah 1 untuk Mai.. kitorang pantang sikit tengok barang panda.. sekali kan, bila sampai bilik aku tengok balik, eh ni bukan pandaaaa laaaa... panda mana ada ekor panjang gituuuuu.... hahaha sabar je la.. ni raccoon kan..

😎 lain kali kalo beli kena cium dulu..
Bau panda dgn rakon kan tak sekufu..

dekat depan hotel memang dah biasa standby tuk tuk.. nak kemana-mana biasa dia ambil 20 -25 baht.. kalau lebih tu korang jangan naik.. diorang biasa kadang-kadang saje je ambil ikut hara sebuah tuktuk.. satu tuk tuk 100 baht.. tapi kalau korang ok with that price, belasah je la


tuk tuk ni laju gile korang.. bergolek-golek kitorang.. mak aihh, lagi ganas dari tuk tuk india.. 


bila tuk tuk dah berhenti, rupanya dia bawa kami pergi asean night bazaar.. lohh, ni bukan pasar malam.. mungkin dekat sini diorang panggil pasar malam kot.. aku ingat style pasar malam yang macam dekat malaysia tu.. yang khemah kecik-kecik
😎 Muka penuh kecewa..
Gi tempat yg tak diduga..
Taktaulah.. salah kitorang yg salah sebut tempat
Atau driver tuk2 yg lajuje bwk kitorang tak menyempat..


dah macam dekat padang besar je aku tengok.. dekat Asean Night Bazaar, ada 2 tingkat.. belah bawah barang-barang macam baju, topi, kedai hp dan lain-lain barang souvenir.. belah atas ialah makanan.. sham, opismate aku yang pergi sendiri ada share gambar asean ni.. personal opinion aku, go all out for food dekat sini daripada dekat floating.. floating lebih kepada nak appreciate view and location.. food tak berapa memberangsangkan sangatla pada aku.. but again, tu view aku.. asri pun mungkin ada view lain.. korang tengoklah nanti dia tambah apa..

😎 kalau ariel view.. nmpk bumbung je..
Nk mkn kt sini mmg byk juga..
Tp rasanya thai food yg biasa2
Sbb da byk festival thai food kat Malaysia
Barang2 pun bole tahan
Ada yg rare n harga pun bole tahan
Last2 menyesal pulak tak beli jersey kat sini sbb harga dan kualiti amatlah berpatutan..


suasana di asean night bazaar


dekat belah bawah hujung sekali, ada jual air gini.. macam-macam mix.. mula-mula aku ingat dia buat air jus.. sekali ice blended.. jenuh nak perabih
😎 ni rare jgk.. tp mcm penah tgk kt Langkawi..

25 baht = RM3



aku pilih yang ni.. boring kan.. bila dah siap rasa macam air asom boi haha




😎 dapat pulak beli teh thai ni kt sini.
Semlm gi kedai tu semua dah abih takde lagi..


kalau agak-agak penat jalan, boleh lepak bawah ni dulu


banyak kedai jual air gini..


antara kedai makanan dekat bawah


habis pusing bawah, kami naik belah atas.. hajat di hati tak nak makan pun sebab kenyang minum air banyak macam hape..





😎 nijela udang yg ada..
Tp lebih menyelerakan udang galah yg ada kt lee garden daa..


kami beli juga akhirnya.. saje nak try udang sini.. 200 baht tak salah aku sepinggan.. RM24.. tak murah sangatla kan.. udangnya bila goreng balik dah tak nampak fresh.. aku suka lagi udang dekat floating.. asri kata ni udang patern lain, ada kaki.. entahla, aku nampak sama je
😎 yang ini udang galah namanya..
Yg kt floating market tu udang biasa2 aje..
Tp udang ni sbnrnya nmpak dah tak berselera..


aku nak try teh ais, tapi kedai pun banyak dah tutup..


oh ye, aku beli kacang juga dekat sini.. standard kalau aku baca review, kacang gajus tu 280 baht untuk 500g.. paling murah yang aku baca orang kata boleh dapat 220 baht untuk 500 gram.. ada 1 kedai dekat sini, sebab nak tutup kedai dia bagi 200 baht = RM24 untuk 500g.. ok sangatlah pada aku.. aku beli pistachio juga.. 230 baht untuk 500g.. dia tak bagi kurang dah.. adik-adik aku suka pistachio tu.. 


😎 view tempat ni mmg dah cantik
Tp model pulak kena kejutan letrik

suasana dari tingkat atas.. yang bawah tu kedai-kedai baju yang aku cakap tadi.. ok, dah boleh puji asri balik sebab gambar cantik 
😎 tau dah view ni mmg cantik kalau takde yg kena renjatan letrikk


Alkisah cerita kami nak balik, kitorang tunggu dekat tempat drop off nak ambil tuk tuk.. tapi satu pun takde.. aku dah pelik dah.. iza tanya kedai makan dekat situ, dia kata memang tunggu dekat situ.. tunggu punya tunggu takde.. sebab dah lewat, aku book grab.. harga grab per car 60 baht je.. murahla, sama macam tuk tuk..



tunggu punya tunggu, driver tak kunjung tiba.. siap ETA makin jauh.. aku dah pelik dah.. sekali driver pertama cancel.. kami try lagi.. sama juga, driver sesat.. tengah tunggu driver kedua, ada tuk tuk datang.. lega dah kami, alhamdulillah.. tapi dia offer up harga.. sorang 40 baht sebab katanya dah malam.. kalau ikut degil aku, aku malas nak layan weh.. nak tunggu juga grab.. tapi kawan-kawan aku kata okla tu.. sebab takut takde kereta dah kan.. sekali bila dah naik, rupanya kitorang salah tempat tunggu.. tempat tunggu sebenar ialah dekat je dengan tempat kitorang beli air.. ceh, berderet tuk tuk situ.. hehehe... so sape nak naik tuk tuk, make sure tempat tunggu betul.. bukan rezeki kami kan
😎 tak sangka.. driver tuk2 pun bole paw gini..
Ke memang standard rate kat sini.. 
bila malam je harga tuk2 akan naik begini.

balik dari asean night bazaar, mission cari susu pisang bermula.. gigih asri google map dekat mana 7e terdekat.. 7e jumpa tapi susu pisang tak jumpaaaaa... sedih gile aku.. apa ni apa ni.. review kata susu pisang ada kat 7e.. fail la mission aku nak minum susu pisang banyak-banyak
😎 malam pertama kat Hatyai kan..
Takkan nak tido awal pulak kan..
Jadi kena pi ronda nak cari barang dapur rare kat thai ni..
Mana nak pegi.. cari jela kat 7e..


aku beli teh susu ni.. sedap juga.. botol kaca.. 


susu pisang takde, coffee pun jadi.. semalam aku pergi family mart dekat ioi.. tak perasan ada jual susu pisang ke tak.. biasa ada tapi mahal la kan
😎 kopi ni tak best..
Kopi cup lagi best..




dahsyat 7e diorang kan.. dah macam watson kita



travel pack punya item pun banyak


aku ingat yang sunsilk tu shampoo.. sekali conditioner.. mai aritu bawa balik shampoo head n shoulder jenis packet dari india.. senang gile nak bawa travel... tak jumpa dah aku dekat malaysia ada jual ke tak

😎 eh bukan byk ke shampoo paket kat sini..
Kedai2 runcit.. kat kg dulu byk benda ni..
Tp rasa2nya byk benda ni kat PD..

Bila beli barang kat 7e.. 
diorang bagi promosi Thai sticker sekali..
Comel juga.. tp apsal takde gambo dalam ni..



aku tak tau ni apa.. tapi comel kan..

Habis cerita hari pertama.. next entry will be last day travel dengan ejen and time to be yana the explorer.. gitu hehe
😎 da macam kartun
#yanatakehatyai..

Kos sebelum perjalanan:
RM299 paid to ejen untuk hotel dan transport for 2 days 1 night.. ejen kata 3 hari 2 malam, tapi sebenarnya semalam dalam bas.. hari jalan kami pun sabtu dekat ahad je.. 

Kos hari pertama:
makan pagi = 85 baht
jagung 2 = 45 baht
air mineral = 10 baht
honey lemon sweet = 40 baht
beg merah yang cantik sangat tu = 250 baht
3 jenis buah = 100 baht
lunch = 70 baht
simcard = 200/3 = 70 baht
sabun lux = 20 baht
2 air mineral = 10 baht
food di floating = 205 baht/ 3 = 70 baht
stokin = 100 baht
seluar aki adi = 400 baht
spek hitam = 100 baht
selipar = 150 baht
topi = 75 baht
udang = 200 baht/ 3 = 60 baht
2 tomyam paste = 150 baht
kekacang = 630 baht

Jumlah: 2,510 baht = RM322

scary betul bila list kan gini.. 

😎 wow detail betul ngalahkan Bendahari
Tp mana kos tuk2 yang paw kita tadi..
40 baht kot..double dr Grab yg tak reti cari..
Tp apa2 pun rasa rugi tak beli jersey tu td..

List of entry:

Healing Hat Yai: Recap

Healing Hat Yai: Arrival dan Kedai borong Kacang Ranu Kohyo

Healing Hat Yai: Big Bee Garden dan Nora Plaza

Healing Hat Yai: Klonghae Floating Market dan Asean Night Bazaar

Healing Hat Yai: Berjalan di sekitar hotel dan Chang Puak Camp

Healing Hat Yai: Samila Beach

Healing Hat Yai: Greenway Bazaar

Healing Hat Yai: Lee Garden

Healing Hat Yai: Go back Home~ Last Spring Shopping and Sneak Peak KTM Hatyai

Healing Hat Yai: Last Day~ Robinson - KTM - ETS

No comments: