Sep 10, 2018

Healing Hat Yai: Berjalan di sekitar hotel dan Chang Puak Camp

Assalamualaikum..

Sekejap je kan dua hari weekend dah berlalu.. syok tengok ramai member pergi berjalan.. ok, sambung cerita.. next pagi aku siap awal.. saje jalan-jalan area bawah.. janji dengan geng aku pukul 8 nak pergi sarapan.. ejen kata pukul 10 waktu thai kami berkumpul dan ready to check out..


pagi di hat yai tenang-tenang aje


banyak je kedai ejen.. bas ada, van pun ada.. so nak travel ke mana-mana memang dah mdah sangat la aku rasa dekat hatyai ni


siap ada pakcik joging lagi.. nasib dia tak ajak aku join..



tengah aku jalan tu, aku nampak lagi 7e.. sini kan ramai orang review kata atm dengan 7e bersepah.. dalam hati aku dah berdoa banyak-banyak moga adalah susu pisang


alhamdulillah adaaa..... kalau ikut hati rasa nak ambil banyak.. tapi kan aku niat konon-konon nak habiskan dekat sini.. hmmm, takde maknanya.. aku bawa balik juga korang.. hahaha.. konon tak nak beg berat.. esoknya pun aku beli lagi 2 yang kecil.. serius tak menyesal walaupun time bawa beg berat tu rasa nak marah je dekat diri sendiri.. hehehe, tinggal sebotol yang besar je dekat rumah aku.. yang bear ni 400 ml ke 500 ml kot agaknya.. 27.5 baht = RM3 lebih..


yang kecik seringgit lebih.. syoknya lahai kalau dekat Malaysia pun murah gini kan..


berbunga kan ayat untuk pedastrian.. so polite


aku duk ambil gambar model ni nak tunjuk dekat mai.. mai ada suka satu cerita thailand, aku tak ingat tajuk apa.. tapi cerita kelakar la.. perempuan ni ajar lelaki tu english.. mai beli handbag merah sebab tengok handbag perempuan dalam cerita tu..


pasaraya yang aku aim nak pergi.. dah ajak kawan aku dah tapi bila nak pergi tu bajet pun dah takde.. so semangat nak explore pun hilang bersama hilangnya bajet..




antara kedai halal.. tapi kan aku perasan kedai non muslim selalu buka awal.. and ramai non muslim jenis style sarapan awal juga.. 


kalau aku baca dekat blog, orang kata untuk pergi ke Samila beach ada tempat tunggu minivan dekat Q something.. aku pun tak sure ni bangunan dia ke bukan


uuuu ada club.. tapi tak perasan pun time malam.. jalan sini banyak simpang.. time umi aku pergi dulu, umi aku cerita dia pun sesat juga.. tapi orang sini baik-baik je.. siap tunjuk balik jalan dekat umi aku..


ada kedai me-o ni lagi


aku naik hotel balik dalam 7 lebih kot.. pukul 8 tu kami turun nak cari kedai yang ejen tu cakap.. kebetulan ada 2 pasangan makcik pakcik tengah cari tempat sarapan.. bila tahu kitorang pun tengah cari kedai, diorang pun nak join sekali.. aku waze location, yang kelakarnya jalan situ one way.. so waze bawa kitorang tawaf weh.. alahai, bersalah gile dekat pakcik makcik tu.. ada satu couple tu dah tua sikit.. nak buat macam mana kan.. sama-sama meraba cari jalan.. hehehe, ada sorang pakcik tu cakap, kita ni dah tawaf, bila pula nak melontar hehehe


aku makan nasi kerabu sebab ada blog tu cakap sedap juga nasi kerabu sini.. aku rasa biasa-biasa la.. sebenarnya banyak je kedai muslim lain.. kalau kita pusing-pusing, jumpa je.. tapi kami ni sebab tak biasa, gigih la ikut saranan ejen


full house dengan orang Malaysia


aku duduk meja gini.. penuh dah dekat tempat lain


air mineral dia 20 baht harga yang diletak dekat atas meja.. tapi bila bayar 10 baht je.. kitorang baru cakap kalau 20 baht lagi mahal dari 7e


air panas dia dalam cawan kertas.. tapi macam ada tangkai sikit.. so takdelah panas sangat time nak pegang.. tapi gambar tak clear sangat kan.. susah jadi paparazi, neves plak kalau orang perasan aku amik gambar dia hehehe



antara nasi berlauk yang ada.. dah rasa macam style kelantan pula makan nasi beria pagi-pagi.. kelantan pun tak beria gini


kami settle makan awal juga.. so kami plan nak jalan-jalan area kedai hotel since lambat lagi nak pukul 10.. sebelum jalan, kami settlekan dulu urusan untuk tambah hotel semalam.. 700 baht = RM84.. aku kongsi dengan iza.. asri la kesian sikit sebab sorang.. tapi mamat tu loaded.. dia ok je


antara kedai muslim lain yang aku jumpa time jalan-jalan lepas settle urusan hotel



harga pun ok la.. driver bas aku cerita yang kedai yang dia pergi ketuk kaw kaw weh harga.. pengajarannya tanya harga awal-awal sebelum order kalau kedai tak pamer harga


jumpa sebijik mainan kakak yang aku beli dekat singapore.. usha-usha juga harga tapi takde.. aku nak tanya juga orang kedai tapi dia macam tak layan je.. so aku tak tanya


bertindih-tindih parking.. valet parking agaknya.. kalau aku, mau berpeluh-peluh nak bawa keluar kereta


kami singgah 7e lagi.. hehehe, aku nampak aiskrim ni terus beli..sedap juga.. aku ada aim nak rasa yang perisa kelapa.. tapi kedai yang aku pergi dekat greenway tu lock plak tempat aiskrim dia.. takde rezeki


ni yang aku cakap dekat area tepi jalan pun banyak jual kacang.. harga tak survey plak sebab dah beli semalam.. aku rasa mahal sikitla dari yang dekat asean bazaar..


lolypop besar.. kalau semut jumpa ni 1000 tahun tak payah keluar cari makanan.. kedai ni juga ada jual paste tomyam murah.. 70 baht.. tempat lain yang aku jumpa jual 75 baht..


dekat sini banyak jumpa style buat beg gini.. aku buat pasport cover aku yang style gini time dekat bangkok dulu.. tapi material macam lain sikit aku rasa



smart pula nampak tulisan banyak-banyak gitu


eh ada panda.. apsal aku baru perasan


aku aim nak beli teh dekat kedai ni.. saje nak rasa teh kedai cantik.. tapi tak lalu dah lepas tu.. nak beli terus aku tengah kenyang makan aiskrim


depan temple diorang ada peniaga jual burung hidup.. kagum dah aku.. ni kalau ayah aku ikut mahu dia layan kejap burung-burung ni.. pencinta haiwan



bas kami gerak dalam 10 lebih sikit.. dia bawa kami pergi kedai souvenir.. katanya harga mahal sikit sebab lebih berkualiti.. ye la tu.. sama je aku tengok.. aku turun juga sebab saje nak survey.. kalau best boleh singgah nanti..


kelebihan kedai ni sebab dia ada aircond.. so nak membeli tu tenang sikitla kot.. kot.. sebab kalau mahal sangat tak tenang juga nak membeli



ak usha juga baju ni untuk ayah..


tapi design belakang dia ada gajah.. so out sikitla


mula-mula aku nak belikan umi beg gini.. ada kedai yang aku usha sebelum ni dia letak 100 baht.. nampak kan beza harganya..


sebijik sama dengan beg sling yang aku beli dekat kilang bateri johor.. aku punya yang warna biru merah.. rosak dah pun beg tu.. corak sama tapi design lain.. eh aku pernah jumpa dekat shopee heels corak gini.. smart kan kalau pakai satu set


harga baju.. style sini kalau xl ke atas harga jadi lain.. kalau dekat luar, standar sehelai 100 baht.. yang 80 baht pun ada juga.. 



settle usha, kitorang naik bas balik.. dekat tempat gini takde plak ejen thai tu limit masa.. bias betul kan.. 



next, kami menuju ke tempat Chang Puak Camp.. aku dengan geng aku dah aim nak naik atv..


dari kejauhan dah nampak dah atv..


ak singgah toilet dulu.. bila aku pergi dekat kawan aku, kawan aku kata orang kedai tu cakap 1 jam baru boleh naik sebab trip atv baru gerak.. kecewa jugala aku sebab dah lama juga teringin nak naik kan.. bukan rezeki namanya.. tadi baru mai cerita kawan dia naik atv, brek tak jadi.. dia naik dekat krabi.. masuk hospital juga.. scary bila aku dengar..


sudahnya aku nampak ada tempat menembak.. murah je 100 baht.. ke 150 baht.. pistol betul guna peluru angin tak salah aku.. 





asri tembak elok je.. bila aku tembak kan asikla pelurunya tak keluar.. eh budak tu memang tunduk bila kita tembak.. bukan sebab dia takut aku tembak..





aku dah bengang asik hang je.. eh teringat plak game hangtan.. game kangaroo yang kena teka word tu.. kalau salah berapa tah nanti kangaroo tu gantung diri.. scary pulak bila sebut gini kan.. psiko gile game



2 je yang kena.. hehe, takde bakat weh.. asri banyak sikitla.. malula laki tak kena banyak kan..


selain naik gajah, ada juga animal feeding dekat sini.. gajah baby la..











time aku makan aiskrim ni, ada budak datang tanya 'apa tu'.. banyak kali dia datang.. aku cakap dekat asri boleh tak aku tanya family dia kalau aku nak belikan.. sebab budak tu comel gile


geng baju sama dalam rombongan kami


Settle gajah, ejen bawa pergi lunch.. aku dah muak nasi, so aku ambil mee sup.. kalau tengok cerita journey to the west korea, part makan pho mesti nampak best gile.. pho vietnam ke ek? pho tu macam mee sup gitu la


maggi pun ada juga.. lambat gile dia buat.. tak faham dah aku


aku beli teh ais kedai lain sebab teh ais kedai ni habis


sedap juga.. kuah dia masam-masam..


kedai kami makan ni sebelah masjid.. aku tanya ejen boleh tak kalau kami nak solat dulu sebab nanti kan lepas pergi pantai diorang akan terus balik.. kalau dah solat lega sikit nak berjalan.. ejen kata ok je, dia berhenti situ pun untuk orang nak singgah solat juga


masjid hidayah.. asalnya aku ajak kawan-kawan aku pergi songkla central mosque.. tapi since dah singgah sini, kami tak pergi sana.. kalau pergi tempat orang, aku suka tengok masjid diorang juga.. saje nak tengok persamaan dan perbezaan..



dalam kawasan masjid ni macam ada kawasan rumah orang juga


siap jemur udang ke ikan kering tah.. tapi cuaca sini memang boleh tahan panas la..






aku pun tak tau ni apa tapi sebab tulisan thai kan hehehe..


kami singgah 7e lagi.. aku nampak brother bas tu borang teapot susu pekat yang jenis tiub punya.. baru teringat ni antara barang aku aim nak cari.. kak nana pun selalu share dia beli benda ni dekat thai.. specialties la kata orang.. tapi semalam asri share dekat malaysia pun dah ada susu pekat style gini.. hehehehe brand kewpie.. cuma mahal sikitla.. dekat sini RM2 lebih.. dekat Malaysia dalam RM7 ke 8 gitu


original, strawberi dan coklat flavour


total aku beli


stadium depa


aku dah tahu kenapa gambar dari dalam bas banyak warna biru.. sebab tingkap bas tinted warna gitu da.. hehehe pelik dah aku mula-mula.. yang nampak lagi biru tu bila ambil gambar petang sebab cahaya dah kurang kan



sekolah kerabat.. besar gile weh.. aku ada amik video


pendek pula videonya..


ok, cerita samila beach kita sambung next..

Pagi sayu menerobos ditanah Langkasuka,
Memendam gelisah dipupuk wasangka Rajanya Rama,
Angin Hatyai merintih di pantai Samila,
Tinggallah Songkhla menangislah di bumi Malaysia..

List of entry:

Healing Hat Yai: Recap

Healing Hat Yai: Arrival dan Kedai borong Kacang Ranu Kohyo

Healing Hat Yai: Big Bee Garden dan Nora Plaza

Healing Hat Yai: Klonghae Floating Market dan Asean Night Bazaar

Healing Hat Yai: Berjalan di sekitar hotel dan Chang Puak Camp

Healing Hat Yai: Samila Beach

Healing Hat Yai: Greenway Bazaar

Healing Hat Yai: Lee Garden

Healing Hat Yai: Go back Home~ Last Spring Shopping and Sneak Peak KTM Hatyai

Healing Hat Yai: Last Day~ Robinson - KTM - ETS

No comments: