Sep 23, 2019

Wonder in New Zealand: Day 2- Arrive in Christchurch

Assalamualaikum..

Semalam aku borak dengan aki pasal elaun pindah rumah.. aku cakap dekat dia nanti bila dia nak pindah rumah pertama, boleh minta elaun pindah rumah.. lepas borak-borak, aku cakap dekat dia gini lebih kurang.. ila ada sekali

Y: kalau ko minta dapat lebih sikit ki sebab yang dah kawin, dapat banyak.. aku dapat sikit je
A: ooo.. maksudnya kalau aku kawin banyak dapat banyakla ek na.. (cakap depan isteri dia)
I: na, sempat lagi na nak kawin sebelum pindah

hahahaha.. umi aku ada sekali pun tergelak sama.. sabo je la budak-budak ni.. speechless aku dengan tahap kreatif gurau depa.. patutla adik pun gitu.. eh sekarang dah panggil dia abang.. nak biasakan dia kot-kot dapat adik.. hehehe.. abang tu pelik-pelik dan kelakar beno jawapan kalau tanya soalan.. aritu lepas aku balik, aku exited la bagi souvenir budak-budak kecik tu.. aku bagi beberapa item, ada la mainan hatch telur.. tengah-tengah borak, tiba-tiba abang cakap 'terima kasih oing (read: cik yong) bagi adik telur'.. hahahahaha dalam banyak-banyak benda itu yang dia berterima kasih dekat aku.. sabo je la abang ni..

ok, sambung lagi part cite NZ.. lambat lagi ni nak boleh masuk kisah sebenar percutian.. hai kak nani.. kak nani antara geng travel NZ aku.. tiba-tiba kawan travel aku jumpa blog aku.. segan juga, tapi kagum aku macam mana diorang boleh jumpa hehehe.. sebab aku takde link kan blog dengan IG or FB.. segan plak rasa sebab aku suka merapu banyak.. minta maaf awal-awal ye kalau ada tulisan aku tu tak berapa sesuai or buatkan orang kecik hati.. kak nani ni ada trademark ucapan dia.. nanti aku share hehehe

kami sampai di australia dalam pukul 5 pagi waktu tempatan.. tempatan katanya.. hehe.. australia cepat 2 jam dari Malaysia


depa get ready solat subuh dekat airport sini..




aku macam biasa suka usha vending machine.. kawan aku kata ni coffee australia yang femes.. ada juga jual dekat NZ.. ingat nak belikan asri sebab dia gile coffee.. tapi tak feel pulak pergi NZ beli coffee australia.. so tak beli.. kalau ada rezeki aku sampai Australia boleh dipertimbangkan bawa balik.. rahmah kata coffee ni banyak flavour.. adik-adik aku pun suka coffe rupanya..


aku dengan kak siti gigih nak cari signage austalia.. takde weh.. kak siti ni pun suka bergambar macam aku juga.. tapi lagi advance.. kak siti suka update terus FB dia.. rajin betul.. hehe, hai kak siti.. aku aritu nak add FB dia tapi tak boleh sebab setting tak kena.. time nak menaip ni pun aku masih nak tertukar nama kak siti dan kak nani.. dekat NZ selalu beno tersasul nama diorang hehe


nampak dah flight kami.. confident je ni flight kitorang kan.. dah nak habis subuh dah time ni




sembab betul muka aku.. ada cerita di sebalik gambar ni.. kan tadi aku dengan kak siti hunting signage australia, tapi tak jumpa-jumpa.. kak neen tau cerita tu.. dia nampakla airport barrier ek nama benda ni.. dia gurau je boleh la awak ambil gambar dekat sini.. terus aku setuju dan minta dia tolong ambilkan hahaha.. tak kisah, janji ada tulis australia kan.. kak neen macam tak percaya aku nak ambil gambar dekat sini.. hehehehe nak sampai aussie tak tau bila.. aku cuak sikit australia bila dengar banyak kisah susah nak masuk.. kalau kak neen buat trip situ boleh la pergi.. ehh.. hehe


ready to board.. tu kapal terbang NZ rasanya.. all black team



breakfast food.. flight to NZ makan masa 3 jam


buah kering.. okla, aku makan tak habis sebab masam sikit



macam nata di coco sikit.. provital ni ada jual susu ke ek dekat malaysia.. logo dia macam familiar




aku tido juga dalam journey ni.. ngantuk gile tak tido sangat time sing-aus.. memang belum ada announcement keselamtan aku dah selamat tido..


gambar kak neen ambil.. cantik betul.. aku banyak duduk tengah sebab aku kaki toilet.. rahmah la yang selalu amik gambar dalam flight.. aku punya trick sekarang nak elak kurang pergi toilet ialah naik je flight terus g toilet.. hehehe.. orang tepi annoying sikitla tapi better dari aku kacau dia time tengah tido, lagi berganda annoying kan hehehe


alhamdulillah kami sampai lebih kurang waktu tenghari dekat Christchurch.. NZ cepat 2 jam dari australia dan 4 jam dari Malaysia



dekat area toilet lepas keluar flight ada jual simcard.. sini lagi murah compare dengan luar.. boleh share internet juga.. aku share dengan kak siti


kalau aku, aku nak amik yang 1.5gb tu je.. sebab wasap dah free kan.. tapi sebab fikir nak guna untuk waze nanti, better berlebih.. kitorang amik yang 10gB sebab beza sikit je harga dengan 4gB.. kalau beli dekat luar, mahal dalam 4-5 NZ dollar sebab dah ada tax katanya.. pandanga aku, share 2 orang pun ok sebab tak habis weh data.. plus dekat motel biasa ada free wifi.. dan kita sangat penat travel.. tak sempat pun nak guna internet lama.. dapat save dekat situ nak beli coklat whittakers hehe


saat yang mendebarkan.. imigresen check.. imegeresen check ni boleh pergi berdua juga.. aku dengan rahmah.. soalan yang dia tanya aku ialah:

ubat: sebab statement dekat form confuse.. soalan dia 'adakah kita bawa bekalan ubat lebih dari 3 bulan atau bawa ubat yang tak prescribe'.. aku kan beli ubat dari farmasi.. so confuse tu prescribe ke tak.. aku tick je yes sebab diorang kata baik declare dari tak.. tapi dekat imegresen tu dia pangkah part (x)..

kasut: aku declare bawa footwear sebab memang ada kasut pun dalam beg.. tengok fatinzakki cakap dia declare juga.. so dia tanya kasut apa, aku cakap kasut snow.. dia tanya lagi 'guna dekat mana'.. aku jawab guna dekat tempat ada snow.. hehehe.. so dia tanya hiking gunung snow ke tak.. aku cakap tak, snow atas jalan biasa je.. then lepas

makanan: aku dah buat list macam kak neen pesan.. ok je dekat imegresen first.. imigresen ni ada banyak stage.. 2 tak salah aku yang interview.. then dia akan kelaskan kita ni merah, hijau or kuning.. aku masuk stage kuning sebab ada makanan.. lepas interview then last stage ialah scan beg.. elok plak beg makanan aku 1 beg.. dia suh buka weh.. dah la berbalut plastik.. cuak kebebe aku sebab orang lain semua lepas.. but ok la. lepas check lepas je.. aku cuak lebih.. terus bila kemas beg tu balik barang tak muat masuk hahahaha



lega dah lepas..


tengah tunggu kak neen juga time ni.. kak neen kata dia kena buka beg yang ada beras.. diorang nak tengok.. alhamdulillah lepas je.. cuma tak ingat nak buka beg mana.. so lesson di sini kalau kita bawa makanan banyak, labelkan beg tu dengan senarai makanan.. senang nak buka.. kak neen kan bawa makanan untuk trip kami. confirm banyak gile.. 

cuma kita terasa leceh la bila kena buka beg.. dia tak tau sikit punya susah kita nak packing beg bagi muat.. nasib beg merah aku tak kena buka.. kalau tak mesti imegresen tu insaf nak buka beg besar lepas ni hehehe..


beza harga:
1.5gb: 25 - 29
4gb: 43 - 49
10gb: 51 - 59
so conclusionnya better beli dalam.. boleh dapat extra coklat whittakers besar kalau beli dekat dalam


other data provider.. lebih kurang je harga.. oh ye, bear in mind line NZ ni kalau tempat pedalaman sikit selalu takde.. tapi kalau kita dah set gps awal-awal no problem.. so kalau konvoi, bila ada yang berhenti yang lain pun kena stop juga untuk elak lost connection


cantik betul tin dia.. tinggi.. macam mountain dew aku beli dekat vending machine jepun dulu.. aku nak cari air kosong dekat sini tapi sebab spring water, mahal supo bedil.. sebab aku convert juga kot.. kak siti perasan kot aku terkejut mahal, terus dia belanja.. alahai, serba salah plak aku.. memang hingga ke titisan terakhir aku minum.. rezeki aku jumpa orang baik-baik dekat sini.. alhamdulillah sangat..


photo wajib dekat airport.. mount cook kan tu.. cheqqq tak sabarrrr nak update entry dekat sana


one with the team.. team yang dah jadi macam family dekat sini.. magic kan.. dari tak kenal boleh kamceng.. hikmah musafir aku rasa


a lot of info untuk collect.. aku tak amik sebab nanti merata je aku letak


kami cari exit nak ke kereta sewa.. kak neen dah book awal-awal sebelum sampai.. kalau tak sempat book pun banyak je kedai kereta sewa area airport..


uuuuuuu.. mesin check in pun cantik.. moga adalah rezeki nak naik air new zealand pulak lepas ni.. amin


why 23.. whyy


ni air mahal kak siti belikan.. 5 ke 6 NZ dollar.. 1 NZ = RM2.72.. aku darab 3 je nak senang.. so lebih kurang RM15.. ish ish ish.. kalah harga air apa yang pink tu.. tak ingat plak namanya.. avian ke ek.. betul dah rasanya


kak anne study map.. terer betul diorang ni.. teringat plak cite kak yus time dia pergi aussie.. pakcik dekat information counter siap sambung map nak tunjuk jalan dekat depa.. hehehe kami tengah tunggu geng kak neen ambil kereta


oh ye.. tangan kak anne tu retak seminggu sebelum kami nak pergi.. ujian sungguh untuk kak anne.. kak anne kata kalau patah Dr memang tak bagi dia pergi.. sebab retak Dr ok.. dia sakit juga tu.. time dalam flight lama tu lagi kesian.. kak anne dah pernah pergi north NZ.. so dia cool je.. diorang ni semua kaki travel.. syok dengar cite masing-masing..


luggage kami.. tak nampak banyak pulak..


geng kereta uruskan kereta.. kereta kami untuk 3 hari.. kete yang aku bawa sekejap-sekejap tu yang belah kanan sekali.. nissan apa tah.. sedap weh kereta diorang.. enjin senyap je.. smooth betul


aku dengan kak siti keluar kejap ambil gambar.. mak aihh dah rasa sejuk dah time ni.. padahal waktu tengahari



dekat area sini ada taman.. tapi aku dengan kak siti tak perasan.. kitorang perasan time dah nak pergi ke kereta.. so tak boleh nak stop sebab kereta tak boleh parking lama.. so kalau korang ada masa boleh pusing-pusing area luar airport


kereta sampai.. driver tegar kami.. syok gile weh tengok dah ada kereta.. rasa journey dah bermula hehehe


95.3 macam suria.. hehehe.. first time naik kereta ada heater.. kagum terlebih




traffic light diorang ni unik. kalau traffic light gini, kalau yang bulat hijau, arrow kanan merah, ko masih boleh jalan kalau takde kereta arah bertentangan.. yang kitorang boleh tau tu sebab kena hon bila tak gerak time situasi di atas.. canggih-canggih depa ni


the view along the journey.. quite gloomy sikit time ni


aku ialah official photog dan videog untuk kereta aku.. hahaha, nak juga title tu kan.. sebab aku co-driver.. terus ditugaskan ambil gambar n video.. ni pun tengah fikir macam mana nak share gambar dan video yang 30gb tu dengan diorang.. hmmm


dah nak sampai first motel kami duduk.. aku sambung nanti.. macam dah penat menaip hehe

2 comments:

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

kopi barista tu dah ada jual kat sini. boleh beli kat IFMAL.
air dare je tak boleh bawak masok sebab susu katanya tak tahan lama

Yana Kama said...

ooo.. thank you thank you kak for the info