Mar 2, 2020

Japan Solo Exploration: Day 3- Osaka Museum of History

Assalamualaikum..

Aku tak lama pun duduk depan tasik mengadap castle.. duduk untuk ambil gambar je.. dari situ dah boleh nampak dah bangunan osaka museum of history tu.. nama je muzium, tapi location dia dalam bangunan bertingkat.. only in japan..


bangunan belah kiri tu.. aku tak ingat tingkat berapa.. tapi dekat lobi memang ada orang kaunter.. nanti dia bagi map dan bagitau tingkat berapa muziumnye..


lawson.. unik design tapi aku tak singgah masuk sebab takde apa nak cari


gambar di luar bangunan.. rasa macam bangunan chaebol sangat kan.. kalau jepun orang kaya diorang dipanggil apa ek


banyak kali juga aku ambil sebab design building dia smart



pintu masuk.. dekat sini aku still buka tripod hasil guna di luar bangunan.. orang kaunter bagitau tak boleh pakai juga dekat sini.. den is pasrah


benda pertama aku jumpa bila masuk muzium.. tak salah aku dia minta kita pergi tingkat paling tinggi.. then turun ke bawah


clay panel yang berusia antara 1,000 ke 10,000 tahun.. mana aku tahu? baca balik gambar description dekat atas.. penting kan ambil gambar.. kalau tak mana nak ingat..


suka aku tengok tiang gini.. kalau orang minat arkitek mesti boleh beza tiang setiap negara.. aku selalu rasa tiang korea dan jepun macam nak sama




collection istana



bumbung.. ada design bebunga.. yang ni diambil dari istana asal.. yang pecah tak salah aku..


currency.. duit berlubang siling tu sampai sekarang ada.. aku masih tak sure berapa nilai dia sebab takde nombor dekat siling hehe


teringat adik beradik cala qisya.. depa minat pinggan clay gini..



ni antara yang best dekat muzium ni.. cantik... chinese palace style.. patutla nak sama korea dengan jepun.. dua-dua ada pengaruh China


cantik kan cantik kan.. ni kalau boleh ambil dengan tripod ni.. time ni aku tak terfikir nak sandarkan hp dekat mana-mana lokasi yang sesuai..



design atap pun cantik.. color sama macam shrine jepun.. aku tak pasti oren ni ada melambangkan apa-apa tak





conaa.. eh tu korea.. hehe.. kena layan j-drama balik ni lepas ni.. j-drama aku layan time utm dulu je.. aku ada tanya orang jepun, kenal tak takuya kimura.. depa tak kenal.. yang aku tanya tu awal 20-an.. ye, den dah tua..


real kan.. korang tengok cerah kan time ni.. view luar pun cantik je


seriusla cantik ambil gambar dekat halways ni.. sebab cahaya elok je walaupun dalam bangunan.. time ni rasa kalau ada travel buddy ni mesti sakan bergambar.. bila takde, selfie je la kita mampu



memang tinggi betul tiangnye..




tetiba kawasan orang-orang tadi gelap.. seriusla korang.. daebakk.. hebat betul.. padahal tingkap kot keliling.. macam mana dia gelapkan secara automatik.. bukan main tutup slide tingkap bilik macam kita buat.. aku tengok kejap je videonya.. capek sudah


time ni aku nampak cop ni.. semangat pulak aku nak mengumpul.. aku cop dekat buku program aku dekat sana.. barula faham perasaan asri kumpul time dekat muzium korea dulu..


settle tingkat ni, aku turun ke bawah.. then nampak view ni dari tingkap..


the osaka castle from above.. time aku ambil gambar ni tak terfikir pun bangunan keliling osaka castle tu ialah part of castle..




full view.. stunning kan.. boleh nampak overall kawasan castle tadi..


bila lalu eskelator ni, memang akan jumpa tingkap yang nampak full view gini.. so stunning..






setiap level ni represent zaman yang berbeza di osaka.. tapi aku lupa ni zaman apa..


jumpa balik hideyoshi.. ni seal dia.. canggih kan.. teringin nak buat seal nama aku..aku nak bagi nama japan aku ialah yono.. haha macam comel je kan.. korea aku pakai yan-na.. 




cerita construction pun gini punya details kan.. aku syak ni cerita pasal kedalaman istana..


stunning betul.. macam tak percaya kan benda ni semua dalam bangunan bertingkat..



tak leh naik pun jambatan ni..


macam biasa, aku kagum dengan perincian artifak/ pameran depa..



macam buku bergambar yang 3D tu.. popup book




tak nampak pulak ni cop sape.. ada nombor untuk setiap cop.. time dekat muzium ni aku nampak ada budak sekolah dapat assignment.. diorang macam kena cari info based on pameran.. aku tak perasan pulak kalau ada cikgu sebab depa macam berpecah-pecah.. terus kagum lagi.. sekolah kita ada ke ek macam ni.. zaman aku dulu macam takde..



raree show.. tapi sound dia sayup-sayup je.. teringat wayang kulit kita.. dekat bangkok pun ada show wayang kulit.. memang ada pengaruh melayu dan islam.. ni time aku pergi cultural show dekat sana.. tengok cultural show yang dekat melaka tu macam best je kan..



folding screen.. seronok aku tengok benda gini.. rasa macam baca cerita bergerak


replika aja..




yang original drawing.. 


aloo tak clear pulak penerangan



teringat sigale-gale.. aku baru repeat balik baca entry toba sebab sham buat throwback dekat FB.. setahun dah kitorang pergi..




nampak tak ada orang-orang kecik dalam tu.. tabik for the details






kapal ni aku baca macam ada sumbangan dari siapa tah.. china ke ek..


next level below..


ni kalau budak seronok ni.. aku malas nak join.. ada je pekerja yang usha-usha aku untuk nak explain..




ada budak sekolah buat puzzle juga dekat sini.. aku pergi kutip cop je dekat sini hehe


yang ni pulak di level yang sama tak salah aku.. depa buat lukisan tapi tang baju tu guna real kain.. serius smart.. ada pengaruh hindu juga ke ek jepun.. aku ada baca, travel kita akan lebih bermakna kalau kita baca sejarah tempat tu dulu sebelum pergi.. aku cuba, tapi baca sikit je.. hehe aki suka la sejarah ni.. aku suka juga.. tapi tak deep.. deep je aku pening..


full view untuk lukisan ni.. dah macam 3D punya lukisan aku rasa.. cantik betul alunan kain dia


view dari tingkat atas.. nampak area tingkat zaman moden.. apsal tah aku exited nampak sayur kan haha




screeshot dari video



lets go down.. cop yang aku kumpul.. cantik kan.. yang bulat kiri tu osaka castle punya..


the moment aku sedar kebesaran kawasan osaka castle


aras zaman moden pulak



katanya kita boleh nampak benda ni di kawasan rumah area osaka.. ni kira small temple la kan


g keje ke tu.. i olss holiday lagi ni



kawasan pasar depa.. real betul nampak ikan dia..





aku tak berkesempatan nak pergi pasar basah depa.. ada pasar femes yang dekat area aku.. kuromon market.. tapi sebab dia buka buka 9 pagi gitu.. tak sempat untuk aku masukkan dalam jadual.. kalau ada kesempatan pergila korang..


zaman moden.. exited nampak tempat cop


ada charlie chaplin juga


aku sempat duduk dekat area sini.. time ni dah start rasa letih dah.. sempatla aku rehat dalam 10-15 minit.. kaki dah start sakit.. 


singer uolls.. macam nenek aku punya.. ni je gambar yang aku amik dekat area sini


penerangan special exibition..


next, aku mencari arah nak ke osaka museum of house and living.. macam biasa aku berpusing.. aku memang ikut pace aku je.. aku penat aku duduk.. dah ok, aku jalan balik..


train tu sebelah je dengan muzium aku.. tapi google map pening, aku tambahla pening.. takpela.. janji jumpa.. ye dok


hei ho.. till then

No comments: