Oct 14, 2018

Dazzled Dubai: Burj Khalifa dan Spice Souq, the end of journey

Assalamualaikum..

Let proceed with Dubai Stories.. aku dah upload gambar siap-siap.. so laju sikitlah boleh karang.. first time aku rasa intro aku pendek hehehe


splendid view kan




tetiba aku cuak tengok gambar ni sebab bag hitam tu bukan bag kak yati


dari bacaan LR kami, LR katanya kan.. nak ke Burj Khalifa ialah kena ikut macam nak ke Dubai Mall


aku cakap tak aku tukar duit dekat airport.. cakap kan.. kalau tak dan dekat airport, dekat exit Dubai Mall ni pun ada juga


omooo dah nampak dah hero yang kita cari


jalan nak ke Dubai Mall.. panjang gile weh.. aku duk pelik apsal tak sampai-sampai





panjang weh eskelator dia


sudahnya kan, kami turun je dekat pintu mana-mana tah.. sebab kitorang memang tak rasa nak pergi mall dia.. sebab mall kan.. plus barang pun pricey.. membazir masa pun ye juga



and we found a spot for photos.. a lot lots lotss of photos.. hehehe, aku mana pandai ambil gambar sikit.. we need a lot of choices in life kan.. sama juga macam gambar.. kawan-kawan aku yang travel sama pun dah faham dah.. hehe


view sekitar



gigih aku cari angle nak set tripod.. panas kot matahari time ni.. memancar-mancar.. time dekat hatyai dengan korea aku tak pakai kot tripod.. dekat korea aku aim nak gunala time pergi palace kan.. tapi hari hujan.. so tak guna juga.. aku nak cari yang jenis tegak tu la.. nampak lagi senang nak buka dan setup..









punyalah gigih aku nak setup tripod, baju aku koyak weh.. hahaha, baju tu belah bawah jenis kain macam nipis, ala-ala kain net tapi bukan yang jaring-jaring punya.. dah la baju baru.. sudahnya aku koyakkan terus.. nasib time ni fesyen baju jenis high-low kan.. so tak la weird belah depan je panjang


kenangan tertinggal di Dubai.. aku buang terus, takdenya aku rajin nak jahit-jahit..



kami gerak nak cari train balik, jumpa lagi Burj.. gambar lagi la kita



Best photo of me dari kak yati hahaha.. keadaannya, lepas dah ambik gambar baru perasan gambar aku ada tangan kak yati, ada yang muka je nampak haha.. sebab silau gile time ni.. so tak nampak screen hp


kitorang nampak dua patung ni.. tak tau patung apa.. tapi belasah je la pergi tengok


Lutfi Romhein 
was born in Kraia, Syria, on the 22nd of September 1954.
 After his studies, he established his own studio in Damascus where he worked on stone and wood. He made several exhibitions in Syria and other foreign countries, which have created enthusiasm and interest in people 
so patung ni dia buatlah.. 








Keadaanya kitorang sesat weh nak cari train balik hehe.. ke mana-mana tah kitorang pergi.. nampak sini laluan jalan, kitorang bedal je masuk



nampak burj lagi.. sebenarnya lagi jauh kita dari dia, lagi full view kan boleh nampak.. dia umpama, jauh di mata dekat di hati.. eh hehe



boleh tahan berangin juga cuaca time ni


Alhamdulillah jumpa tempat train



kitorang bukan 1 group walaupun gaya sama



tiang pembahagi dubai lama dan dubai baru.. ke bandar lama dengan bandar baru tah


gambar yang lagi clear view





kami turun di stesen Al-Ras nak ke Spice Market.. Spice Souq kalau hari jumaat buka lambat.. dalam pukul 3 ke 4 petang.. kedai yang buka pun tak banyak time ni.. tapi hari jumaat dekat UAE memang banyak kedai tutup sebenarnya.. kami takde pilihan sebab transit je kan.. so kalau nak bercuti ke dubai, check siap-siap kedai apa buka dan tutup masa korang pergi tu.. 



design stesen train pun cantik sangat.. nasib bukan emas kan



dah macam cerita harry potter dah aku tengok.. time geng-geng voldemart muncul.. kan semua berkelubung


kalau tak singgah mart, bukan kami la kan


kak yati punya aku rasa ni


sedap lagi susu kurma farm fresh.. yang ni manis sikit


aku dah download offine google map.. tapi kan, tak faham weh macam mana nak guna.. kitorang ikut je orang.. lepas tu lost



masuk celah-celah lorong.. tapi smart je lorongnye..


boleh saya masuk 




kak yati cakap apa tah time.. tapi something yang menakutkan la



dahsyat delivery dia.. dapat dekat malaysia ni rempit habis sema delivery.. eh tapi delivery memang kena laju kan.. dekat korea pun aku perasan ada motor delivery guna motor gini



jumpa masjid.. baru habis solat diorang ni tak salah aku.. kami dah jamak siap-siap.. jadi tak masuk dalam.. kitorang rushing juga time ni



Alhamdulillah jumpa.. ada pakcik baik depan masjid tolong tunjukkan arah.. aku lupa nak tutup video, dengarla suara pakcik tu tapi video yang lain-lain tu mengarut.. nampak baju je.. so tak upload

so dont worry ok.. orang sini rajin menolong orang.. sebenarnya aku rasa semua tempat ramai je orang baik nak tolong pelancong.. but hati-hati tu tetap kena ada.. takut ada hati yang kena curi.. eh, haha.. sorry korang, petang-petang ni lain macam pulak moodnya 





kena la kan gambar dengan spice.. barulah bukti dah sampai spice souq


aku dengan kak yati berpisah dekat sini sebab aim nak cari barang lain-lain kan.. kami janji jumpa dekat pintu depan pukul sekian-sekian.. tak ingat dah pukul berapa.. korang kalau membeli, agak-agak pak arab or orang kedai nak pegang-pegang, cepat-cepat cakap no.. diorang ni pakai redah je.. scary aku tengok


kasut gini mahal juga weh.. 100 dirham tak salah aku.. dahsyat.. kulit agaknya.. harga sebelum tawar



jubah pun ada jual


aku cuba juga kasut gini.. tapi tak sedap pakai.. berapa ek dia bagi kurang.. still ratus jugala.. katanya sebab permata ni jahit tangan.. harga last dia bagi 150 dirham untuk kasut dengan beg keras yang shawl publika tu.. tapi aku tak beli weh.. sebab rasa macam dah banyak barang untuk aku



suasana pasar


ada yang aku baca, kita boleh naik bot juga dekat sini.. kami tak dan la kan.. 



camel milk.. tak lalu weh.. tapi belum cuba belum tahu kan.. aku beli kurma dubai, tshirt i love dubai, beg.. tu je kot.. adik aku memang pengumpul baju i love.. senang nak cari souvenir untuk depa kan



hari dah nak magrib time kami gerak balik





toilet airport pun cantik gini kan.. aku jumpa malaysian dekat sini, anak dia belajar mesir.. duduk bangi



dubai money.. aku ada duit tak habis weh.. tukar usd.. dalam RM100 duit kita kot.. tepuk bahu sendiri Yana.. good job good job.. aku ada nak beli baju dekat ayah time dekat airport, comel.. baju kolar corak unta.. sekali kan bila buka baju tu sleeveless dah.. hahaha.. baju perempuan rupanya walaupun ada kolar




travel negara muslim tak risau part makan kan.. dekat korea hari tu kalau takde sarah, memang mencabar jugala.. except di Itaewon.. situ banyak kedai Muslim kan




aku pun tak tau kenapa aku beli ni.. sedap jugala


Bengaluru.. rindu India weh.. aku pun kagum aku suka India.. tempat yang aku nak repeat ialah bangkok, seoul dan bengalore.. bengalore sebab tak puas jalan


memang time balik ni kan aku tidur je weh.. dari dalam flight sampai dekat erl hehehe.. ada satu video kak yati rekod dalam flight time sampai.. buruk beno, dengan eye beg, dengan mamai.. haha kenangan


Alhamdulillah sampai rumah.. adik aku, Aki amik aku.. and all my fatigue hilang tengok budak kecik dua orang ni.. dadek ni muka dah la terlebih manis, pakai tudung memang nampak gegirl terus


kakak exited main headphone..

Fuh, settle entry Islamabad dan Dubai.. entry Singapore je aku hutang cerita last day.. you did it Na!

No comments: