Oct 11, 2018

Dreaming Trip to Korea: Day 1~Here we go!

Assalamualaikum..

Lets start with macam mana punca kami boleh ke korea.. kaedahnya lepas balik Hatyai, aku macam dah berikrar dalam hati, cukuplah travel untuk tahun ni.. sebab banyak dah spend berjalan walaupun Hatyai kan.. nak kena menyimpan duit untuk benda lain pulak.. and it happens that aku and geng research aku yang lain memang ada duit research untuk present paper di konferens atau seminar.. ada la kak yus share beberapa tempat, so aku pun on je.. yang kami tak perasan ialah rupanya paper tu kena hantar dalam akhir bulan 9, which is dalam 2 3 minggu dari masa yang kami duk bincang-bincang.. ok, so takpela.. kami fokuslah untuk tulis paper dulu kan.. 

dalam seminggu sebelum due date tu, baru kami sedar eh nak pergi seminar banyak kelulusan kena mohon.. dengan acceptance belum terima lagi, paper pun tak siap lagi.. bincang punya bincang, kitorang decide untuk go for it.. 1st step, hantar abstrak dulu hari yang sama kitorang bincang.. lepas dah terima acceptance nanti, baru minta kelulusan yang banyak peringkat tu.. alhamdulillah abstrak kami accepted, dan permohonan kami pun lulus dalam seminggu sebelum nak pergi.. tiket pun beli hari khamis tak salah aku, ngam-ngam seminggu juga.. memang kerja last minit yang alhamdulillah membuahkan hasil.. hasil didikan bos aku untuk tak give up dulu sebelum all out cuba.. and definitely hasil perancangan Allah yang sebaik-baik perancang.. aku baru je plan nak jumpa Sarah, orang korea yang intern di office aku 4 tahun yang lepas.. kitorang plan nak jumpa tahun depan bulan 10.. sekali rezeki datang cepat setahun.. gile tak happy.. time tulis ni pun aku still tak percaya dan terawang-awang lagi.. ewah, over kan hehehe korea kot.. die hard fan korea je faham perasaan tu


macam biasa, aku gerak dengan rumah naik erl.. nak pergi erl kan akan lalu sprm.. kitorang nampak ramai media.. kami syak sebab mereka nak cover kes Rosmah


no more bagpack berat.. hidup beg tarik


kami sewa pocket wifi dekat sini.. kedai sederat dengan balai pelepasan.. belah ke kanan sikit.. dekat dengan Royal Selangor.. rate dekat sini RM12/ day with unlimited data, up to 5 devices tak salah aku.. ada yang tune talk punya lagi murah RM9/ day tapi dekat belah dalam klia 2 yang shopping kompleks.. sebab kami malas nak jalan, kami sewa sini


flight kami pukul 1 pagi.. muka pun dah macam cekodok dah.. hajatnya gerak awal supaya ada masa hari 1st sampai tu nak pusing-pusing.. oh ye, kami 4 hari di Korea termasuk hari pergi dan balik.. kejap kan, tapi bila dah spend masa dekat sana aku rasa 4 hari is not so bad.. nanti details kita update later kenapa aku rasa cukup


trip kami bertiga.. lama gile tak jalan dengan kak yus.. macam tak percaya juga kami ada rezeki berjalan lagi.. asri dengan iza geng travel aku sebelum ni.. ok juga ada asri, adalah pengawal kami.. pengawal muka korea pulak.. mak aku dan adik-adik aku pun dah kenal asri sebab aku asik sebut je


time tengok tiket, aku cuak juga kami duduk jauh.. tapi still rasa ok sebab macam dekat-dekat nombor.. rupanya, kami duduk sebelah-sebelah.. cuma huruf tu jarak sebab seat kami 2 seater.. best gile weh.. luas space


contoh kan, seat kak yus 46A, aku 46C.. aku ingat adalah orang tengah-tengah.. sekali takde sebab seat tu ialah 2 seater.. luas banyaklah pada aku


first announcement flight in Korea.. mak exiteddd gile time dengar.. nasib aku tak bangun pergi berdiri sebelah stewardess tu. dan cakap sarangheyo..


subuh dalam flight... view awesome, Subhanallah


kami sampai pukul 8.30 pagi waktu korea.. korea cepat sejam dari malaysia.. aku tak percaya lagi nampak Korean Air.. betul ke ni betul ke ni..


aku banyak gile ambil video.. alang alang amik aku share dekat sini.. walaupun banyak nampak lubang hidung lebih.. nak angkat hp tinggi-tinggi segan plak



1st Oppa aku jumpa.. ramai weh aku jumpa, tapi gambar je la.. nak jumpa real memang tak la kan


stop button di mana-mana.. aku perasan dekat eskelator erl pun ada, tapi part atas dengan bawah.. dekat sini part tengah-tengah eskelator pun ada


2nd oppa.. kim so hyun


transit train di terminal 1.. korea ada 2 terminal, macam klia 2 kita.. macam baru je siap terminal 2.. sebab nampak joong ki oppa duk promote.. lupa nak suruh dia kirim salam dekat hye kyo..




cantik area ni.. nak minta tolong diorang amikkan gambar.. tapi kami kan rushing.. sebab beg imigresen semua tak lepas lagi


biasanya dapat dalam flight arrival card.. tapi kalau tak dapat, dekat sini lah tempat borangnya


agak panjang juga kaunter imigresen tapi prosesnya agak laju.. tak teragak-agak.. haha, apsal macam ayat asri.. dekat sini, bila kita bagi pasport, arahan dekat mesin akan keluar ikut mother tongue kita.. kagum aku.. korea kan advance bab-bab high tech


dah boleh buka poket wifi.. antara yang buat kami decide nak amik ialah sebab Sarah akan join kami lewat.. jadi internet la akan jadi tour guide kami.. tapi ada officemate kak yus yang dah pergi kata internet sini senang je.. merata-rata.. tapi kami kan baru lagi nak travel sendiri.. that why amik.. plus bila kongsi 3 orang, kira okla harganya..



spek aku tak jumpa weh bila balik ni.. mana tah aku letak.. aku syak tertinggal time aku isyak dekat klia before balik aritu



aku memang tak study langsung weh macam mana nak pergi hotel.. kak yus ada share, so aku pun ok lah ni.. asri pun ada.. aku kan pangkat adik-adik.. so konon-konon tak amik port sangat on planning.. sekali kitorang pening hahaha.. ada 2 option nak ke Myeongdong.. either naik shuttle bas airport atau train.. sarah suggest naik shuttle sebab lebih direct.. train kena tukar.. tapi kitorang decide nak naik train sebab balik nanti konon-konon nak naik bas.. so nak rasa dua-dua.. 

Next isu, nak beli t-money.. dekat airport jual 4000w without refill.. diorang kata dekat7E ada yang jual 3000w.. tapi sebab kami desperate kan, belasah je la.. t-money ni boleh je dapat dari Korea Tourism for free tapi kena collect dekat office diorang di KL.. kami kan last minit..


next issue, kami tak sure nak topup berapa.. hahaha, itu pun masalah kan.. tanya information kaunter, dia kata cukup 6000w.. so, sekali dengan t-money total ialah 10,000w.. sebenarnya boleh je nak topup lebih kalau korang memang jalan dengan train je.. eh silap, bas dengan teksi pun boleh guna t-money.. tapi sebab kitorang tak sure, nanti lebih kang tak boleh redeem.. eh tak boleh kan.. tu yang topup sikit-sikit je


dekat area train Arex (airport train) pun ada jual juga.. ramai Malaysian


harga sama, 4000w.. dekat Arex, ada train non stop terus ke Seoul Station, yang ni 8000w.. macam KLIA express aku rasa.. kami pilih yang all stop train kot.. sebab nak kena tukar train dekat Hongik University, lepas tu amik Uljiro 3 kot.. aku download la apps subway.. tak faham weh.. apa ni apa ni haha.. sudahnya kami guna google map je


apps subway.. memang idokla aku faham.. ada live instruction tapi tulisan korea.. salah setting agaknya


google maps.. tapi sarah kata google maps tak tepat sangat dekat korea.. diorang pakai kakao map.. dahsyat kakao ni.. maps ada, bank ada.. teksi pun ada.. semua asal dari kakao talk je.. dahsyat kan evolve dia


airport banyak signage.. agak-agak pening tanya orang.. kitorang belasah je sebab dekat arex kaunter tu ramai orang




stesen keretapi terminal 1.. gempak kan.. syok pula aku guna perkataan gempak sekarang.. ingat dulu suka baca gempak star



ada stesen transit ke terminal 2.. so, kalau salah terminal pun no hal..




ada time table masa juga tapi aku mula-mula tengok tak faham juga hehehe


lighting on point




announcement banyak bahasa weh.. jepun dengan China.. hopefully one fine day Malaysia ada juga


aku whatssap dekat kak yati time ni, tengok langit korea rasa macam dekat malaysia je.. how great Allah kan.. bumi Allah nampak sama di mana-mana


jayjun.. antara sheet mask yang aku suka awal-awal.. sekarang dah tak exited sheet mask.. ila pula yang suka


kubur






magnificent, isnt it..


kincir angin





nampak pocari dekat one of the stops.. 



banyak gambar pemandangan sebab sejam ada kot kami dalam train.. sebab exited, berdiri pun tak rasa lenguh.. lupa dah kena present esok..


siap tulis kalori berapa kurang bila jalan.. biasa aku nampak dekat tangga je




lepas dah turun hongik universiti, kami blur macam mana nak cari uljiro 3 tu.. sebab takde tulis dekat map.. kak yus jumpa map besar, terer kak yus baca map.. alhamdulillah jumpa where to go.. kami kena menuju ke Sinchon





dalam train ni dah tak nampak ramai Malaysian.. barulah rasa traveller kan.. padahal cuak juga





ahjuma purple tu sangat sama dengan dalam drama weh.. omg, tak percaya lagi aku dah sampai korea..



lepas turun di eljiro 3, akan nampak kedaikedai gini.. nampak old school sikit la.. gambar gegar sebab sambil tarik beg nak amik gambar


harga boleh tahan pricey


singgah 7E sebab penat berjalan dah



found you!! mahal juga susu ni.. dekat RM5 = 1,300w.. kami sesat nak cari hotel bila dah turun stop sini.. ada harabuji yang cuba tunjuk jalan juga.. kami patut exit 10, tapi dekat situ tulis 8 dan 9 pun boleh.. so kitorang cuba je.. naik tangga weh, beg merah aku tu 18kg.. memang selawat banyak la.. yang kelakar, bila dah sampai atas kami blur.. bila tanya orang dia kata kena patah balik naik SUBWAY BALIK.. lawak apakah ini, tak kelakar langsung hahaha.. eh tapi aku gelak kan.. hehehe, alhamdulillah asri jumpa dalam map.. dalam 5 minit jalan




alhamdulillah kami jumpa.. hai Nara.. takde pula gambar hotel


sampai-sampai amik gambar bilik yang belum tersentuh lagi



bidet canggih



ada sofa juga




view kami.. macam panda pulak aku rasa muka aku


nak rent poket wifi pun boleh.. tak ingat pulak berapa harga tapi aku rasa quite ok la


here we go for two night.. Nine Tree Premier Myeongdong 2..



tengok ramalan cuaca ni, it feelss so Korea


takde subtitle la tapi.. kami lunch bekal kami dan janji nak gerak pukul 2 petang.. oh, lupa.. patutnya check in pukul 3.. alhamdulillah room available awal.. kami dapat masuk pukul 12.30 tengahari.. lega

No comments: