May 10, 2020

Japan Solo Exploration: Day 4- Snow Day at Biwako Valley Shiga

Assalamualaikum..

wow, wow na.. wow.. haha.. speechless aku dengan diri sendiri.. hehe, aku pernah berangan time awal-awal pkp, mesti banyak entry blog boleh up ni.. dah 2 bulan pkp pun still takde cerita juga.. well, yana kan.. semua benda pun ikut suka hati.. tak datang rasa nak menulis tu.. rugila pada aku.. bila lagi nak ada time free gitu kan.. ok, aku ada dengar ura-ura bakal masuk office 18hb.. so sementara ada seminggu ni mohla kita cuba sambung balik cerita tertangguh..

Pagi hari keempat, dan pagi pertama aku di Kyoto.. dekat sini sejuk bukan main weh.. lain macam sejuk dia dari osaka.. aku bangun pagi macam biasa walaupun semalam penat tahap nauzubillah.. mandi juga aku rasa pagi tu.. pukul 7 lebih sikit aku dah ready to gear up.. perjalanan hari ni agak jauh sikit.. kita nak ke biwako valley, shiga.. owner rumah ni pun time aku cakap nak pergi shiga, dia terkejut.. perjalanan dalam 2 jam.. kenapa aku ke sana.. semua sebab nak main salji.. hehehe.. dekat osaka ni ada 2 area famous.. shirakawago village, satu lagi biwako valley.. ada few juga tempat snow tiruan.. dari group road to japan (rindunya nak tengok orang post p japan), tok jack bagitau shirakawa tak turun snow lagi time aku pergi.. boleh dikatakan agak lambat la.. situ cantik weh kalau snow.. so aku decide nak ke biwako.. bila aku study, biwako ni lagi dekat dengan kyoto dari osaka.. kalau betulla map yang aku tengok tu.. so aku decide nak gerak ke biwako dari kyoto.. barula rasa lama sikit duduk kyoto.. gitu..


 
shirakawago village.. cantik kan.. macam dongengan je aku rasa.. Sumber..


 sebelum keluar rumah, aku masak air panas sebagai bekalan.. ni ialah dekat kawasan makan dia.. teringin nak duduk belah yang ada pemanas tu.. tapi aku selalu keluar pagi balik malam.. plus aku anti sosial sikit hehehe..


 kawasan dapur guna sama.. aku guna untuk masak air je


beg beli NZ.. macam-macam benda aku bawa.. sudahnya buat berat beg je aku rasa


 Perjalanan pagi dimulakan.. belum apa-apa pagi ni aku dah merapu.. hehehe.. dekat sebelah inn yang aku duduk ni memang ada station sebelah je.. tapi train jepun kan banyak jenis.. aku ikutla gps tu bagi.. google map.. tapi merapu weh.. dia tak boleh baca agaknya.. aku pun confuse apesal.. tapi sebab semalam dah macam tu banyak kali, hari ni aku lebih cool.. sudahnya aku naik je train sebelah hostel aku setelah berpatah balik 3 4x.. aku tak ingat tu memang gps tunjuk atau aku hentam je.. sebab aku fikir nanti connected la dekat mana-mana train hehe.. eh tapi betul akhirnya train yang aku naik..


lega dah sampai sini.. kadang bila dah dekat train baru gps boleh baca.. bertabahla untuk orang-orang macam aku.. fail sikit bab baca map.. 

ingat tak aku cakap aku ada beli kansai thru pass untuk 2 hari.. time aku buat kiraan, kos tiket beli hari kejadian dan guna pass lebih kurang sama.. guna pass ada la save sikit.. so aku decide guna pass which aku rasa dapat jimatkan duit jepun yang aku tukar sebab pass dah siap-siap beli dekat malaysia.. kalau ikut group rtj, beli pass kena double value penggunaan baru berbaloi.. contoh harga pass 2,000 yen, kena guna pass bagi value worth 4,000 yen.. so kalau ikutkan kes aku ni takyah pass pun takpe.. tapi sebab aku malas nak kacau duit jepun aku, so aku beli sesiap..

time aku study route tu, mana yang tak tulis JR aku assume aku boleh pakai pass.. sekali rupanya ada train yang dalam map tak tulis JR, rupanya dia ialah train JR.. so banyakla aku tak boleh pakai pass tu untuk first day.. untuk hari kedua di Kyoto, banyak sikitla boleh pakai tapi still rugi pada aku sebab aku tak pandai guna sepenuhnya.. rugila.. so, pandangan aku kalau korang first time travel sendiri ke jepun, osaka pass berbaloi.. kansai ni kena study lebih aku rasa.. nak lagi berbaloi JR pass la.. tapi kena route jalan banyak hari la.. kena hati keras aku rasa baru berbaloi pass ni.. hati keras means hati kalis penat hehe.. orang macam aku failed.. panjang pulak kan cerita..



 
klasik kan.. dapatla tengok train lalu.. teringat dekat hatyai.. dah 2 3 malam aku mimpi travel.. mungkin sebab tu datang mood nak update blog.. agaknya setahun 2 lagi baru boleh travel kan.. kita cuti-cuti malaysia pulak.. insyaAllah.. dekat train sini pun aku sesat juga.. merapu sebab nama train dalam map tak sama dengan nyata.. cemana tu.. alhamdulillah jumpa.. aku redah je tanya guard.. kalau tak sure boleh guna pass ke tak pun boleh tanya depa..

train yang ni panjang sikit perjalanan.. aku sempat lelap.. ni macam memang train untuk long distance je.. seat pun selesa.. seat depa panas weh.. mak jakun macam biasa..
 



unik style rumah dekat sini.. dah banyak rumah setingkat.. eh aku cakap panas pulak ek dekat sini hehe

 dah mula nampak dah gegunung yang ada salji.. wohooo


sampai di stesen shiga.. simple je stesen ni.. ada 1 pintu keluar.. ini macam aku suka.. hehe


 belah kanan tu ada station bas.. bas pun ada 1 je nak ke biwako.. bas ada setiap setengah jam.. bas terakhir pukul 5 tak salah aku..


harga tiket..
 


 view sepanjang perjalanan.. tenang kan.. dalam setengah jam aku rasa kami naik bas


 
 ada rezeki nanti aku nak tryla explore shiga pulak.. aku suka belah-belah jepun yang nampak tenang.. entah.. rasa seronok


salji uolls.. ada can ni atas salji







uuuu makin tebal 





alhamdulillah sampai.. turun sini memang sejuk gile weh..


 tempat beli tiket.. tiket ropeway aka gondola aku beli dengan harga 2,500 yen.. tapi aku tengok dekat website tulis 3,000 yen.. mungkin dah naik.. aku tak beli tiket untuk lift ski.. lagi mahal.. harga boleh rujuk sini

Sebelum nak naik ropeway, aku nampak locker tempat letak barang.. aku silap plan dekat sini.. sebab aku travel sorang, aku malas nak angkut semua barang aku.. aku simpan semua dekat sini.. bawa tripod and few things.. nasib duit aku bawa.. hehe.. bila letak dekat bawah, ko memang takde can la kan nak amik barang kalau ada tertinggal.. nak jadikan cerita, bila sejuk dekat atas, bateri hp kan tak tahan.. bateri aku habis di hujung nak turun.. pengajarannya, tak perlu simpan barang dekat bawah.. dekat atas pun banyak locker.. aku tak tahu.. kurang cari info agaknya part locker.. so, korang simpanla barang dekat atas kalau p sorang.. lagi murah tak salah aku.. dekat bawah, harga locker dalam 500 yen..



kedai dalam perjalanan nak ke ropeway 


 beratur nak naik ropeway.. dekat sini tripod aku tercicir.. petugas nampak terus dia tanya-tanya semua.. masih rejeki


dalam ropeway.. aku masuk dah tengah.. time balik aku dapat tepi tingkap, tapi bateri yilek.. sedih betul
 

 sampai dah sampai dah.. nampak tak apa aku nampak.. salji uollsss..


ini kawasan the snow land.. kalau naik gondola, memang confirm boleh masuk sini.. sini je la kawasan yang aku mampu pergi sebab tak main skateboard or ski..kawasan ni kawasan first kita jumpa lepas turun ropeway


pukul 9 lebih pagi time ni.. hp aku punya setting masa jepun, dekat properties gambar tulis 9.20 pagi.. waku jepun kan hehe.. tiba aku confuse


 
 first time tengok snow turun.. alhamdulillah, seronok dia tu tak boleh nak gambar.. aku baca dekat group RTJ tu macam snow.. tapi masih awal-awal.. tengok ramalan cuaca macam salji tapi tak nak berharap.. bila turun tu salji rasa nak nangis.. alhamdulillah.. macma-macam nikmat Allah bagi.. sehari dua lepas aku pergi snow dia lagi lebat, cantik betul.. pepokok tu semua nampak macam cerita narnia.. kalau rajin nanti aku cari.. aloo tak jumpa.. tapi cantikla..



 photo times.. 



enjoying the snow.. dah jumpa port cacak tripod.. tripod aku tu aku bawa yang kecil.. agak tak stabil sebab snow dengan angin kan



belah kanan tu untuk kawasan yang pakai lift.. 


 tengok kekanak ni teringat abang kakak.. oh ye, ahmad dah lahir 7 Mei yang lepas.. tak p tengok lagi.. aku tumpang seronok tengok baby.. belum pergi tengok lagi.. orang dewasa pun boleh main juga dekat sini.. aku try sekali.. lepas tu bosan hehe.. sebab dah try main dekat NZ yang panjang punya route.. yang dekat sini okla untuk try.. pada tak buat apa kan


moment untuk aku tengok balik bila imbau kenangan..


ni locker yang aku cakap.. nangis 



hot coklat.. ni je yang aku yakin.. lapar gile dah time ni.. aku bawa biskut dengan snickers.. jadi sangat buat alas perut



lama juga aku duduk dalam ni.. sesi panaskan badan..  ok, nanti sambung lagi.. ingat nak buat semua satu entry.. macam dah panjang pulak aku rasa..

No comments: