Aug 1, 2020

Japan Solo Exploration: Day 5- Gion Street with sesat barat

Assalamualaikum..

Baca tajuk pun dah boleh faham halatuju isi entry aku kan.. hehe.. yeah, siri sesat bersambung.. aim last place aku sebelum ke airport ialah nak ke Gion Street.. macam owner rumah bagitau, aku patut gerak ke airport paling lewat pukul 3.. flight aku 10 malam.. kyoto nak ke kansai makan 2-3 jam for normal people.. untuk aku, ke tambah 1 jam minimum.. hehe dengan sesat, dengan penat, dengan banyak barang..

kisahnya, Gion street ni dekat betul je dengan hostel aku duduk.. petang yang aku round dengan basikal tu boleh sangat kalau aku nak ke sini.. ini ialah the right definition pengalaman mengajar kita.. tok jack road to japan pun selalu pesan gitu.. sesat itu bermakna.. untuk ke gion street dari bamboo forest, aku perlu naik train dan bas.. kesesatan aku bermula dengan bas.. kisahnya google map aku pening time ni.. huru hara dah aku.. oh ye, to be safe when travel, aku sceencap siap-siap route.. incase internet tak working.. tapi untuk route bas, aku kena jalan ke stesen.. itu yang part screencap tak membantu sebab dalam screencap macam dekat je hahaha


mula-mula aku turun train.. exited tengok salji lagi.. time nak exit ni aku dah pening juga.. hehe.. 2 3x aku patah balik dari jalan aku keluar sebab mapnya either aku tak pandai baca atau dia tak bergerak-gerak time.. aku patut cari stesen bas


and aku yakin aku jumpa time ni.. sebab nama sama.. alhamdulillah




siap boleh makan-makan lagi sambil tunggu hahaha.. bila aku naik bas ikut nombor bas, aku makin pelik.. sebab bas tu makin menjauh.. ahh sudah.. kalut dah aku.. so bila dah makin menakutkan, aku turun.. one the mistakes that aku buat ialah tak beli daily pass untuk bas.. boleh je beli dekat driver.. sebab kalau korang macam aku, baik beli dari awal.. so aku turun.. aku bajet, aku lintas jalan, then naik je la kan bas yang sama nombor.. tak jadi uols.. aku tak tahu nombor bas sebab gps pusing-pusing.. haha.. sekarang bolehla gelak kan, time jadi tu boleh bikin amarah juga kan.. time aku sesat tu aku jumpa mart ni, so mehla kita masuk.. sebab mart nampak besar.. aku masih belum giveup cari susu pisang lagi


perghhh macam dalam cerita korea kan dagingnye


takde takde n takde hahaha.. kotak hijau atas sekali 2 dari kanan tu green tea aku minum.. tak kuat sangat pahit tea dia.. seronok jumpa dekat sana hehe


takde.. takde.. hahaha.. aku beli strawberi untuk mak aku.. jadilah kan.. kisahnya time dekat sini hp aku habis bateri.. eh bukan, internet aku punya device yang habis bateri.. so scary..




Alhamdulillah at the end aku jumpa jalan sebenar.. nak dijadikan cerita, dalam bas tu aku terlelap sebab penat betul.. so bila nak turun tu, aku perasan dah aku takde siling.. aku fikir biarla, malas nak ambil baki.. kad aku dah habis balance, kena bagi cash.. sekali aku kena marah dengan driver bas weh.. sepatutnya siling aku, aku kena tukar jadi nilai kecil dulu.. then baru masuk dekat bayar.. kalau nak tukar duit kertas ke siling pun ada.. yang tu aku nampak.. so, bila aku kena marah tu aku blur.. aku dah la mamai.. pastu tak faham dia marah kenapa.. ada juga orang jepun nak tolong aku, tapi drebar suh aku turun je sambil tunjuk-tunjuk tangan.. perghh, menusuk weh.. nangis juga aku dekat situ.. haha.. emosi bangun tido tak stabil.. maybe he had bad days kan.. pengalaman juga la untuk aku..


first aku pergi bila turun tu ialah temple ni.. one of attraction dekat gion district





ada banyak food jual tapi aku malas explore.. masa pun dah suntuk time ni..



cute kan.. 




kalau banyak masa ada juga rasa nak masuk.. eh, malaysia pun ada..


Aku jumpa gion district tu.. bila time aku give up dah.. Allah is always with us kan.. Alhamdulillah memang sama macam dalam gambar.. cuma menara landmark dia aku tak jumpa.. dekat area situ dia buat no photos.. so aku memang tak berani ambil.. nampakla ada poster persembahan geisha dia.. kalau baca blog yang aku refer untuk Kyoto, dia siap dapat bergambar dengan geisha.. dia tak panggil geisha.. aku lupa dah.. haa, Maiko dia panggil.. boleh refer entry ni.. seronok tengok.. district yang dia jumpa Maiko tu la yang aku cakap dah ada sign tak boleh bergambar.. siap ada polis jaga..

dekat sini aku starbucks tatami style.. aku tak jumpa sebab tak cari.. serius rasa nak pergi sini lagi.. sebab aku enjoy old building punya sentiments.. rasa tenang.. aku jumpa juga tshirt ayah dekat sini.. susah betul nak cari tshirt color.. yang aku beli pun tak colar..




dalam perjalanan balik.. more or less, jalan ni sama macam aku naik basikal time hunting convenience mart.. gps pun Allah mudahkan untuk aku..


nampak tak kedai India..


time aku balik ni, aku lalu jalan belakang.. rasa satu kerugian sebab aku missed this view.. but Alhamdulillah dapat juga aku lalu walaupun kejap.. sungai dia clear.. tenang je.. ni kalau duduk termenung best ni


the snow.. boleh nampak orang tengah shoot dekat belakang tu kan..



jejambat ni penghubung nak ke hostel aku.. nampak tak the itiks.. haha.. rindu sungguh..


antara last moments aku dah salji.. next entry, to the airport we go!

No comments: