Aug 1, 2020

Japan Solo Exploration: Day 5- Higashiyama Bamboo Forest

Assalamualaikum..

Kadang-kadang teguran Allah datang dalam hidup kita dari sudut yang kita tak jangka.. aku selalu rasa waktu aku dekat rumah, aku tak make full use of it.. maksudnya, banyak sangat masa bersenang lenang dari buat sesuatu yang bermanfaat dan dekatkan diri dengan my Rabb.. baca jurnal malas, buat blog pun kadang-kadang.. baca buku bagai kena paksa.. patutla Allah kata harta yang paling berharga ialah masa kan.. May Allah make us from the people that make use of our time in a right manner that will benefits us back in hereafter life..

Ok, on the way nak ke Bamboo forest, salji turun lagi.. time aku tengah tunggu train.. haihh, perasaan berbuai-buai tu masih terbayang-bayang sampai sekarang.. first snowfall untuk aku.. Alhamdulillah.. 





nampak kan nampak kan.. mak aihh, angin dia memang sejuk betul.. Alhamdulillah aku dah fully equipped dengan 12 ke 12 heatpad tah.. hehe akibat salah pilih baju..




bergegar pulak gambarnya.. untuk nak ke bamboo forest, aku macam biasa ikut je direction google map.. ada interchange dekat train yang besar.. orang dah start ramai time ni sebab dah pukul 10 gitu tak salah aku..




One of the main attraction dekat bamboo forest ni ialah Saga Romantic Train.. tapi kalau pergi musim sejuk, memang tak dapatla merasa.. aku baca dekat blog ni yang kata train ni best..


Gambar dari blog beliau.. cantikkan.. tak dapat train Swiss, sini pun dah jadi kan.. korang yang pergi luar musim sejuk wajib try..


time nak ke bamboo forest, aku nampak ada bike rental.. oh ini sudah cantik.. haha mungkin aura seronok semalam mengayuh mempengaruhi aku juga untuk sewa basikal..


sewa basikal 1000yen untuk satu hari tak salah aku.. harga tu aku refer balik apps TrabeePocket.. berguna bila aku ni jenis update entry bertahun-tahun kemudian hehehe.. thanks kak yam kenalkan aku dengan apps ni.. lega bila ada basikal sebab bekalan aku yang banyak gile tu boleh letak dekat sini.. uncle tu dah bagitau mana tempat boleh parking basikal.. takleh park merata ye uols.. kalau korang ada banyak masa, ada macam-macam attraction dekat sini.. boleh je refer map orang tu bagi.. in my case, still kena guna google maps.. hehe canggih kan naik basikal pakai google map.. itupun aku sesat juga.. aim aku nak ke bamboo forest je..



bila dah masuk lorong ni, makanya kita dah dekat.. banyak juga jual-jual di sini..



ni belum masuk real bamboo forest.. tapi suka view daun-daun kering tu.. macam tak kena tema kan.. pergi bamboo forest, aku suka daun kering hehehe.. kawasan sini sejuk uols.. pokok-pokok merimbun kan




ada je orang lalu lalang.. ada time bila takde orang, Alhamdulillah dapatla snap gambar sambil berangan tempat ini aku yang punya.. hehehe


see see.. takde orang kan.. in my own world..


antara temple




the other side yang kita jumpa time datang.. side pokok kering tu side menghampiri bamboo.. ni side bertentangan.. faham kan faham kan.. aku selalu ada masalah nak explain apa yang aku nak cakap.. kena banyak baca doa Nabi Musa ni



aku park basikal dekat je dengan tempat entrance bamboo.. ada certain kawasan temple ni dia tak bagi kita ambil gambar depannya.. aku baru nak set timer gambar dengan basikal.. takpela, dapatla basikal solo shot.. aku tinggal je beg tu dalam bakul.. Alhamdulillah mudah banyakla untuk aku bergerak ke sana ke sini ke sana ke sini.. do you get it, get it, get it.. haha obses aku dengan lagu tu


cantikkan... Subhanallah... musim sejuk mungkin tak berapa hijau kan.. tapi pada aku stunning dah


kawasan sini struggle sikit nak guna timer sebab ramai orang lalu lalang.. tapi cantik sebab view dia membukit.. kalau angle dari bawah ni, perghh..





gambar-gambar atas ni indonesian tolong ambilkan.. macam biasa sistem barter, dia minta tolong aku.. then dia offer nak ambilkan.. rezeki jangan ditolak.. apatah lagi rezeki orang offer nak ambilkan gambar hehe







hayatilah different angle.. penat aku lari-lari set timer hehe.. aku ada juga yang clicker bluetooth tu.. tapi entah kenapa aku rasa tak feeling..



angle ni aku tiru couple.. aku syak depa orang jenis pandai bergambar.. cantik anglenye.. i follow..






teka teka aku tadah apa..


saljji lagi uols dalam ni.. time mula-mula sampai tadi dah stop.. Alhamdulillah tengah jalan-jalan dalam ni turun lagi salji.. ni baru sikit kan salji, aku dah gini punya suka.. masyaAllah.. ok, ni video tak potong.. aku puas hati betul dengan kegunaan tripod.. tripod ni boleh jadi blogger husband aku hehehe.. saje share yang tak edit nak tunjuk tempat ni ada orang, tapi kalau pandai pilih angle dapatla view tanpa orang.. dekat ig aku potongla video ni.. tunjuk part aku je.. ni pun antara magical moments untuk aku juga.. rezeki merasa salji dalam bamboo forest..





aku turun nak balik dah.. kalau ikutkan, jauh lagi.. tapi aim aku sama macam p shrine, nak merasa tengok je.. tak daya nak daki sampai hujung.. ada temple tak salah aku di hujung perjalanan.. nampak orang sebelah aku tu macam sama-sama ambil video dengan aku kan haha.. aku ni suka tetibe geng dengan orang


let go back.. nak pergi tempat lain pulak.. boleh dengar macam-macam bahasa dalam video ni.. takde apa pun content, tapi kenangan untuk aku.. at ending tu dengar suara melayu kan hehe.. group baru sampai.. yang bunyi vibrate tu pulak ialah alarm aku set untuk aku gerak.. kena weh, kalau tak tersasar waktu...




kekdahnya, nak balik aku sesat weh.. hahaha.. Allah bagi peluang guna basikal lebih.. nasibla sesat dengan basikal.. sesat jalan kaki lagi parah kan.. so aku just enjoy kesejukan angin main basikal


jumpa, lega.. Alhamdulillah.. kekdahnya aku tak set location tempat basikal ni.. aku cari station je, sekali tak nampak jalan nak tempat basikal.. rupanya aku kena pusing bulatan sikit je.. tapi meraban sungguh aku cari.. hahaha.. yana kan, Malaysia pun sesat.. apatah lagi jepun..


Alhamdulillah, next.. sikit lagi entry jepun nak siap..

No comments: