May 7, 2015

Bercuti di Bangkok- Day 4: Maeklong Railway Market dan Amphawa Floating Market

Assalamualaikum..

Mencabar sungguh nak sambung cerita hari keempat.. lepas buka tutup balik draft entry.. Bismillah, untuk hari keempat iaitu hari Ahad, kami aim untuk ke Maeklong Railway Market dan Amphawa Floating Market.. En Adil awal-awal lagi dah pesan hari ni akan gerak awal..pukul 8 pagi kami gerak untuk naik BTS ke Victory Monument.. Sebenarnya, kalau korang memang aim nak tengok keretapi lalu dekat maeklong, better gerak lagi awal sebab 1st trip keretapi dalam pukul 9 lebih pagi.. jadi bila kitorang gerak pukul 8 pagi, sampai dekat maeklong dalam pukul 10 lebih.. jadi dah terlepas 1st trip.. kitorang tunggu yang pukul 1 plak.. tapi kalau korang memang aim keretapi yang tengahari, takde masalah untuk gerak lambat

Dari victory monument, korang ambil exit no 4, cari bangunan Suzuki, depan sikit nanti akan nampak van park banyak-banyak.. aku ialah baca dekat blog ni cara-cara nak ke maeklong..memang sangat membantu.. rupanya en adil pun print dari blog yang sama juga.. macam yang pernah aku cakap sebelum ni, di Bangkok tempat-tempat sangat mudah nak cari dan capai.. Insyaallah tak sesat

Aku rasa ni satu-satunya gambar kami berempat, tu pun kawan en adil nampak separuh je haha.. dekat sini adalah tempat menunggu van nak ke maeklong, ada kaunter yang tulis signboard maeklong.. tiket harga 70 baht.. banyak trip van yang ke maeklong, jadi tunggu pun tak lama sangat

Van yang boleh muat dalam 15 orang, aku rasa sama besar macam van dekat langkawi.. jenis van persiaran.. driver van ni bawa omangaihh, memang mengucap panjang.. sangat terror mencilok.. walaupun dia bawa ganas, aku tetap sempat tidur juga.. hehe.. perjalanan makan masa dalam sejam setengah..

Alamak, aku tak ambil pula gambar jadual masa train.. tak salah aku yang tengah tu ialah waktu train sampai.. 9.45 am, 1.45 pm dan 6.22 pm.. oh ye, bila korang turun dari van, kita tak sampai terus ke tempat keretapi..tapi jangan risau, dekat tempat turun tu ada map kawasan.. boleh ambil gambar dan simpan.. aku ambil gambar, lepas tu sebab memory phone penuh aku delete.. sadis betul.. train akan lalu dalam pukul 1.45 petang.. jadi kalau korang sampai awal macam kitorang, ada 2 options. boleh pusing-pusing jalan area situ, atau korang boleh pergi ke amphawa floating market.. kalau nak pergi amphawa, boleh refer dekat blog yang aku link kan dekat atas.. korang cari 7 eleven, dekat situ nanti akan ada kawasan parking untuk van biru.. dia bukan van betul, belakangnye jenis terbuka.. ada namanya tapi aku lupa.. macam aku aritu, tanya penjual dekat situ, dia suruh tunggu dekat parking no.1.. nak ke sini murah je, 7 baht je kalo tak salah aku.. murahkan, nak pengsan rasa hahaha

Aku ialah g jalan-jalan area maeklong sebab tak tahu amphawa dekat belah mana.. ada orang german tu dia ke amphawa dulu dan sempat sampai maeklong.. jadi boleh pilih ikut kesesuaian hati..

Dekat area stesen, yang dekat sini kedai dia takdemain tutup-tutup payung.. train akan berhenti dekat sini.. beg yang aku beli tu sangat awesome aku rasa.. sebab boleh gantung spek juga.. insyaallah next trip bejalan aku akan bawa juga

Di tengah-tengah pasar maeklong.. ada yang panggil folding umbrella market.. ada juga jual tshirt sorvenir.. macam en adil, dia minat tulis poskad.. dekat sini ada jual, fridge magnet pun ada juga.. tapi banrang-barang ni jual dekat luar pasar.. Dekat pasar sini banyak jual barang-barang basah, sorvenir ada tapi kena cari dekat luar.. oh ye, korang wajib beli mangga dekat sini.. kitorang beli dalam 7 biji, dapat 70 bath.. manis gila, besar-besar plak tu..

Sementara menunggu train lalu, aku dan kak yam jalan-jalan di sekitar kawasan.. janji dengan en adil nak jumpa pukul dua dekat kawasan train berhenti nanti.. belakang aku ialah kuil.. bak kata kak yam kita ambil je yana gambar kuil ni.. at least dah cukup syarat nak cakap dah jumpa kuil dekat thailand hehehe

Nampak tak tong biru belakang aku.. itu ialah bekalan air untuk songkran nanti.. siap ada yang jual air untuk refill.. ada juga yang jual ais.. umangaihh.. dahsyat betul

Jumpa jeti naik bot kecil.. tak tahu ke mana arahnye..

Menu wajib cuba di thailand.. teh susu.. maveles juga yang ni.. harga 20-30 baht tak salah aku.. sedap juga, tapi yang ni jenis bubuh ais hancur penuh, lepas tu letak airnye..

Dalam kertas tu, ada airnye.. konsep air ini ialah pekedai tu akan ikat dan ada ruang udara dekat atas plastik.. diorang cucuk straw tembus plastik dekat atas platik tu.. kagum dah aku, dekat sini kan kita akan masukkan straw dulu baru ikat, pastu ada masalah nak pegang air dan bagi air duduk tegak.. air pun susah nak sedut.. pada aku dah sangat inovasi dah ni.. mudahkan pembeli untuk minum air dengan selesa

Ok, lepas puas jalan-jalan dan minum air (kitorang minum air kelapa juga..cari kedai yang jual murah.. 20 baht dah dapat dah), kami standby dekat sini.. Alhamdulillah dapat port baik..

Taraaa.. da tertutup da semua payung/ khemah.. gila cepat akak-akak dan abang-abang kedai ni tutup

Keretapi sampai.. Macam mimpi je rasa aku tengok keretapi lalu celah-celah kedai.. subhanallah, macam mana diorang boleh terfikir nak buat pasar tengah-tengah ni.. no wonder boleh jadi pasar paling bahaya di dunia.. oh ye, aku rasa dari segi aspek keselamatan insyallah ok, memang dia akan announce bila keretapi nak sampai.. even pekedai tu akan marah kalau kita duduk dekat sangat dengan rel.. insyaallah selamat, dan jangan berani berani nak standby depan keretapi.. kalau jauh lagi takpe..

Nampak tak dulang-dulang tu.. aku kagum bila diorang tak angkat, sebab memang tak kena bila keretapi lalu.. dah bertahun-tahun diorang meniaga.. jadi memang dah boleh agak jarak keretapi tu

Keretapi sebelah aku.. cuak juga time ni, rasa keretapi tu gerak lambat tapi boleh tahan laju juga sebenarnya

See.. makanan tu masih elok je terbiar sebelah rel..

Payung dipasang balik.. bila keretapi sampai stesen, dalam 20 hingga 30 minit baru diorang akan gerak patah balik..

Dapat gambar dengan belakang keretapi pun dah seronok sangat dah..

Next destination, kami menuju ke amphawa floating market.. aku pernah baca orang pergi ke Damnoen Saduak Floating market.. aku kira tempatnye dekat-dekat sini juga sebab dalam perjalanan aku nampak juga signboard Damnoen.. yang aku baca dekat review blog, pasar damnoen ni kena pergi pagi.. pukul 11 macam tu dah tutup.. mungkin dekat bangkok banyak floating market yang ada.. pada aku amphawa ni pun dah ok kalau nak tengok cane orang jual atas air.. terpulang pada pengalaman dan perancangan perjalanan masing-masing

Dalam van biru yang aku cakap.. muat dalam 10 orang juga..

Pemandangan di Amphawa Floating market.. Exited bila sampai sini.. dekat sini ramai yang jual makanan, tak berani nak try.. eh tapi en adil ada jumpa kedai mee sup halal, 30 baht je kalau tak salah.. ada juga yang jual sorvenir tapi mahal supo bedil.. hehe

Kalau korang berminat nak naik bot ni, boleh naik dengan bayar 50 baht.. aku tak naik sebab konsep aku dan kak yam ialah kita touch down je.. asal sampai tempat best sudah, hehehe.. honestly, aku rasa dekat sini banyak tempat-tempat best yang wajib cuaba.. cuma ongkos tak mengizinkan.. banyak membeli aku kira..

Antara deco kedai yang menarik.. kitorang berhenti dekat tengah-tengah tu untuk hilang penat.. ada disediakan tempat duduk, tandas pun ada juga.. kitorang sempat makan roti dan minum air.. aku rasa dekat sini kitorang duduk sampai pukul 4 petang juga.. tapi tak lapar sangat, bila berjalan yang kita lapar adalah lapar air.. jadi memang sangat jimat perbelanjaan aku dari segi makanan

Adik cantik.. tak puas aku tengok, dah la lawa, lembutplak .. haihh, aku dan kak yam beli jam tangan murah dekat sini..harga 50 baht..

Sangat berbaloi untuk singgah sini..kosnye pun memang murah.. kalau korang aim nak pergi ke maeklong railway market, wajib singgah sini sekali.. sebab tempatnya dekat-dekat dan alang-alang dah pergi jauh dari Bangkok.. dari sini, nak balik ke victory monument, korang boleh ambil van terus dari sini..tak perlu patah balik ke maeklong.. tak salah aku sejam sekali tripnye sampai pukul 8 malam, tapi time aku tunggu tak sampai sejam dah sampai van.. kat mana nak cari van? dari tempat korang turun time van biru hantar tu, korang jalan terus dan jumpa simpang tiga.. dekat belah kiri akan nampak jambatan putih.. susur tepi jambatan tu, dan dekat belah kanan nanti akan nampak ada kaunter.. memang ada tulis victory monument.. tiket balik tak salah aku 80 baht..

Untuk solat, dekat tempat korang turun  dari van biru, ada surau sebelah jalan kanan yang bertentangan dengan entrance amphawa market.. ada signboard tapi bila masuk dalam dah takde signboard.. korang ambil wuduk di tandas.. surau betul-betul depan tandas.. boleh tanya pekedai dekat situ.. selesa tempat solat dia.. pandangan aku better solat dulu sebelum pergi naik van sebab perjalanan sejam lebih.. dari victory monument nak kena naik train lagi.. dekat bangkok 6.30 petang dah nak maghrib.. kalau dah solat tak kelam kabut sangat nanti

Untuk dinner, kitorang beli kebab dekat anatolia kebab.. kedai ni otw ke jalan dari bts sala deng nak ke hostel kitorang.. harga 60 baht.. ayam penuh dan kenyang.. 2x juga kitorang makan kebab.. Alhamdulillah setel hari keempat.. sekarang aku tengah pening nak ingat bajet.. insyaallah lebih kurang kosnye

1. Makan dan perjalanan = 500 baht (termasuk tiket pergi balik naik van)
  2. baju iman (anak sedara)= 150 baht
  3. jam tangan = 50 baht
Total kos hari keempat: 700 baht ~ RM75

1 comment:

Liyana said...

bestnye awk. teringin sgt nak pergi sini tengok budaya orang :)