Nov 22, 2019

Dreaming Trip to Korea: Day 4~Seoul Central Mosque, strolling around Itaewon and going back to Malaysia

Assalamualaikum..

Kisah Seoul dah almost sampai di penghujung.. Ya Allah, aku baru baca dekat FB post yang ada 2 3 geng yang tak dibenarkan masuk korea.. padahal tiket pergi balik ada, itinerary complete semua.. booking hotel pun ada.. rupanya diorang yang komen kata Korea pun ramai yang masuk secara haram untuk kerja..Allah, dah jadi macam Australia pulak kan.. pulak tu kita yang Asia ni kan nampak sama je semua.. orang putih aku syak lepas je.. aku dah la ada pasang impian nak pergi korea lagi.. cuak sikit dah la.. takpela, aku percaya Allah ada.. apa-apa yang jadi pun terbaik untuk diorang time tu.. salute jugala dengan diorang, bila dinafikan untuk masuk korea, sampai je Malaysia diorang beli tiket Bandung.. cool kan.. untuk ubat hati yang kecewa

Ok, tiket kami pulang ke Malaysia petang tak salah aku.. pagi ni aku aim nak ke masjid Itaewon.. yang kami nampak malam tadi.. kak yus dan Sarah tak nak pergi, so aku turun dengan Asri.. Asri tak salah aku petang semalam dah pusing juga area Itaewon.. aku pulak rasa rugi tak turun semalam.. penat kena hujan agaknya


musim haloween agaknya time ni


time nak ke belah-belah masjid ni, aku jumpa agashi mabuk.. ya allah, melurut je dia jatuh dari kerusi.. mabuk takdela comel macam cerita korea selalu tunjuk.. 


uuuu aku tau cerita ni.. ada dekat astro.. tapi tak follow..



Itaewon kan international area.. banyakla penutup negara-negara..


takde orang sangat pagi ni.. weekend ke ek time ni





eh bm..


sedapnye.. apsal aku tak perasan kedai ni semalam.. mungkin sebab semalam kami memang dah aim nak makan Eid tu.. next time mungkin..



aku suka gileee jalan-jalan macam ni.. feeling dalam drama korea


alhamdulillah sampai.. aku tak sure kitorang buka map ke tak time ni..


diorang ada event malam tadi.. tengah kemas-kemas.. view tak on sangat..









kawasan sekolah



ada nampak orang tengah makan sarapan.. tak salah aku asri kata diorang ada ajak asri makan juga


aku naik atas.. tapi tak solat pun.. silap juga tak amik wuduk siap-siap




interior belah dalam area perempuan


aku mula-mula tak jumpa juga cari tempat perempuan.. ada orang tolong tunjukkan jalan..




asri ada bawa quran korea.. tinggal 1 belah perempuan




kawasan ruang solat



rasa seronok tengok tulisan korea dalam masjid.. walaupun aku tau aku dekat korea..






kami dah nak gerak ke hotel semula.. kisahnya time pergi cari masjid ni kami dah aim nak makan 1 kedai.. sekali bila otw balik tu bila tengok betul-betul tak buka lagi kedainya.. terus cancelkan dengan kak yus..




details penjelasan dia kenapa no parking



rumah drama korea sangat kan.. attics..



Murree ni pun antara kedai yang ada dalam kupon.. kalau duduk lama itaewon bolehla merasa.. tak salah aku harga dia boleh tahan juga ni.. aku lagi geram tengok kedai hajj tadi.. 


nampak ada arked dah buka.. jenguk masuk


awal dik main





kami nampak ada kedai souvenir dah buka.. tambah koleksi lagi.. duit aku dah takde sangat time ni.. asri membeli juga tak salah aku


comel gileee.. aku tak ingat aku beli tak yang ni untuk sir.. oh, lama betul dah aku tak pergi.. dah takde jiwa



boleh tahan kan harga.. aku dah takde bajet dah untuk ayah



asri pilih baju kot


tempat namecard.. sayang betul aku punya yang sarah bagi hilang dekat iran.. kecewa gile rasa..



pakcik ni black belt ok.. 4 dan ke berapa tah.. dia tumbuk bahu aku.. apayoo ajushi.. haha.. tengok cara dia genggam pun tau dah.. orang terer-terer mana ada tinggi sangat tangan dia genggam macam aku hehe.. aku ada singgah farmasi depa, tapi baru buka la time tu sebab baru pukul 10.. takde beli apa juga


sampai je, kami terus sarapan sama..


untuk kenderaan balik, kami book teksi yang hantar semalam.. plan asalnya kami nak naik bas.. tapi kak yus kata bila fikir-fikir balik, since kami boleh claim, dan asri ada banyaaakkkk cash lebih, why not ambil teksi je.. pada susah-susah nak angkut barang kan.. make sense.. so kami deal terus dengan pakcik teksi yang hantar kami sebelum ni..



lets move back




Sarah turun dekat stesen bas.. aku tak sure yang ni ke.. yang aku ingat ialah kelam kabut plak time Sarah nak turun.. tak sempat nak amik gambar.. aku sangat thankful dengan Sarah ni.. moga dia sentiasa dimudahkan urusan.. tengok ig dia merata dia travel.. dia g NZ lepas aku balik.. tapi dia pusing North South la.. macam-macam ride dia naik.. orang ada ada kan


stokin baru





eh, tapi ada suara Sarah lagi dalam ni.. confuse plak aku.. pakcik teksi tengah cerita tentang floating island.. aku lupa dah pasal apa.. so kita google.. saat ke-20 dalam video yang nampak clear floating island ni.. untung pergi dengan Sarah.. eh tapi pakcik tu pun terer english.. memang tourist taxi..


Image result for floating island seoul
The citizens living off the Han River in Seoul, South Korea inaugurated the world’s largest floating island just last week with great excitement! The recently opened Viva is already drawing crowds en masse with its first-rate entertainment complex. The stunning structure includes a 700 seat convention hall, restaurants and arcades — all powered by solar energy. When the development is completed, the trio of islands will be linked together by twenty-three weather-proof chains.





pakcik ni cakap english.. aku syak Sarah dah turun dah time ni






antara gambar-gambar dekat atas ni gambar KBS ke SBS tah.. exited jumpa bangunan dari jauh pun


eh ni la kbs.. haha salah pulok


alhamdulillah kami sampai.. tak ingat dah aku boleh check in terus ke tak time ni.. rasa macam boleh dah


kami jumpa benda menarik.. robot bergerak.. kebetulan plak time ni, kitorang masuk pertandingan inovasi tentang penanda arah.. exitedla asri.. acah-acah benchmark dengan korea..





siap boleh faham apa kita cakap.. hebat betul..



apa lagi.. wajibla kan amik gambar dan belek-belek dia.. hehe







ni semua acah-acah berlakon.. kak yusla yang rajin melayan tolong ambilkan gambar.. eh tapi memang betul kagum pun time ni.. apa ek nama dia robot ni.. aku lupa dah.. robot ni boleh ambilkan gambar kita juga.. macam tripod bergerak dah



boleh emelkan terus pada kita.. hebat-hebat


memasing tengah kagum.. aku tak ingatla gambar yang dia send ni dekat mana.. aku cuba cari kot ada emel


ok jumpa.. kita akan dapat emel notification gini..



aku ambil juga gambar solo..

2 ok uolls haha



merata-rata ada kawanan robot..




kami duduk kejap je dekat sini..


sedih plak rasa nak tinggalkan korea.. jadila peluang yang sekejap.. macam teaser ke korea la.. lepas ni boleh explore lebih lagi..




oh, tadi jawapan dia belum boleh check in la kan.. sebab baru ada gambar check in..


misi cari surau juga time ni tak salah aku.. surau dia agak jauh juga..


biasa dengar the shilla ni dalam cerita..


gigih nak try kopi park seo jun


tapi ni bukan kopi femes yang selalu dalam cerita tu.. dalam goblin ada juga.. kokocom ke ek.. haa jumpa setelah google.. dal.komm.. hahaha ada bunyi juga kan


yang dekat namsan tower tu yang ni ke ek.. tak salah aku macam qled.. berapa banyak jenis led daa..


biasa-biasa je la..


kawasan surau tu area sini..



time otw nak ke gate, kami nampak ada persembahan ni.. berhenti kejap untuk dengar..



sempat layan show walau sekejapan.. gayagum ek namanya.. le hanui terer main kan..





eh, kita kena naik keretapi ek.. aku lupa dah ni.. takde dalam ingatan..






Annyeonghi gyeseyo..


kami dapat seat 2 lagi.. selesa betul alhamdulillah..



ok-okla..

wahh, tak sangka settle entry korea aku.. takde pulak gambar aku dalam erl.. penat dah agaknya.. walaupun trip ni agak pendek, dan bukan trip berjalan sepenuhnya, aku puas hati.. siapa sangka k-dramaholic ni berjaya sampai sini.. aku definitely insyaAllah will come again.. macam nak aim musim bunga.. tapi tengokla dulu.. banyak tempat lagi tak explore aku rasa.. thank you Allah for this opportunities.. nanti kalau rajin aku share summary belanja dan total damage... till we meet again korea.. anyong!

Last day spent.. RM27.. oh aku beli akhirnya untuk sir fridge magnet tu.. 

2 comments:

Azra said...

sama laa terasa agak panas hati & cuak lepas baca citer ramai plak kene denied entry
ahkak dah la baru je beli tiket nak balik 'kg' nih T___T

Yana Kama said...

itula kan kak.. takpe, insyaAllah saya doakan urusan akak dipermudahkan.. amin.. moga saya ada peluang juga balik kampung kita hehehe