Jan 10, 2020

Wonder in New Zealand: Day 7- Getting Ready to Board TSS Earnslaw Steamship Cruises

Assalamualaikum..

Asalnya entry ni memang nak cerita trip naik kapal tu.. tapi intro pun dah panjang.. jadi aku pecahkan.. kalau nak skip entry ni pun takpe.. entry santai-santai tapi bermakna untuk aku..

Pagi hari ketujuh, aku bangun awal.. 5 lebih dah bangun.. kejutan shopping semalam agaknya.. haha.. aku bangun basuh baju juga tak salah aku.. sempatla pagi tu siap dengan dryer sekali.. eh ke tu esoknya ek.. lupa dah.. pagi tu hujan.. sejuk jugala cuaca.. pagi ni memang kami plan nak gerak lambat dari kebiasaan.. pukul 9 gitu..


bersusun kasut belah dalam.. rumah ni tak pakai kasut ye.. dia memang suruh buka.. kami letak dalam sebab takut hujan..


lagu maori.. channel ni aku suka dengar dekat sana


hujan dari awal pagi.. dah boleh expect cuaca bakal suram hari ni.. sejuk betul weh bila keluar


berita maori.. memang santai habis aku pagi ni


 persembahan tradisional maori.. tak dapat tengok live dekat tv pun jadila kan


layan lagu lagi.. punyala banyak video aku rekod pagi ni.. nak share kenangan dekat blog.. geng suka tengok cite maori aku ialah kak nani.. aku siap buat milo panas lagi.. masyukk betul.. bagus betul kalau dekat malaysia ada tabiat bangun pagi gini kan hehehe



aku naik atas nak bersiap.. pakai stoking baru.. abang ngah kenal dah burung kiwi ni


cantik kan tag beg dia.. pakai terus


ni pun pakai juga.. exited punya pasal



layan cite ni pulak.. lupa dah tajuk, tapi menarikla.. kak awin cakap cite legend ni.. dia duk melayan juga dekat malaysia.. kuiz-kuiz gitu


disebabkan hujan masih turun, kami decide nak tunggu reda sikit.. time ni aku dah ngantuk dah.. naik bilik balik nak tido.. sempatla 20 minit ke setengah jam gitu aku tido.. berjaya weh.. itu antara kelebihan aku.. boleh tidur di mana-mana dalam short term.. naik kening sikit.. hehe


cuaca dah beransur cerah.. hujan pun dah stop




ready to go


masih mendung.. tapi dah gerimis.. so bolehla redah






aku dah malas bawak backpack time ni.. jenuh nak pikul.. bawa beg pegang dekat tangan gini je


parking di area semalam..


dan bergambar dengan bunga semalam lagi.. selagi boleh kan



bayar parking dulu


perjalanan nak ke jeti.. bot kami pukul 11.20.. aku silap tak bawa beanie yang beli semalam.. hari hujan pulak.. kot aku ni takde hoodies.. terus request dekat kak neen nak singgah DF semalam tu.. sempat la membeli.. berlari juga



new beanie.. 7 dolar.. dalam RM20.. okla kan.. sampai area jeti..





statue founder of queenstown..


jeti dalam kebasahan hujan


kitorang exited gile nampak itik ni dekat-dekat.. burung pun ada sekali.. semua exited rekod video




jinak burungnya.. tak lari pun kitorang datang dekat




itik terbang.. hujan dia dah nampak macam salji pulak dalam video.. moga ada la rezeki pergi ke tempat salji turun


rahmah dengan itik dah macam main tenung-tenung dah


one fine day insyaAllah.. bolehla merasa nak naik shootover ni.. banyak betul video aku ambil dekat sini.. banyak masa lagi sebelum waktu naik bot


toilet pun ada area sini.. belah ke kanan dari jeti shootover tadi.. bot kami naik di jeti lain..




kawasan lapang di area toilet.. dah terbayang kakak adik berlari dekat sini





turun balik belah area sini sebab diorang duduk sini lagi..





kak nani jadi model aku.. rindu pulak dekat umi tengok gambar ni.. aku aritu ada belek-belek entry lama.. jumpa gambar-gambar umi pose.. share dekat umi.. kenangan betul..




tengok rumah bertingkat gini di bukit terbayang masoleh, Iran




tetiba nampak mamat ni main piano.. dia baru nak setup


aku tulis tau buku ucapan ni.. kata kak siti, bila kita dengar persembahan diorang, lagi-lagi kalau rekod, its a courtesy untuk bagi sumbangan.. aku baru tau




wowwi sangat dia main.. di ending memang dia edarkan tabung..



banyak pakej dekat sini.. aku tak pasti harga sama tak dengan book online.. cuma risiko takut tiket habis.. kalau macam kak neen, dia memang akan pilih waktu tengahari untuk cuaca elok dan cantik gambar.. cuma bukan rezeki kami.. takpe, kita kan merancang yang terbaik


different view of the jetty.. kami dah nak gerak ke jeti bot kami.. aku ni kejap kapal kejap bot.. maafkan je la ek..



kadang-kadang still tak percaya lagi aku sampai negeri omputeh.. haihh.. alhamdulillah


borak benda rahsia dengan kak nani.. kelakar pulak bila dengar balik


kapal kami




buaian ni weh.. jap, aku rasa ada gambar full.. eh, bila cari balik takde plak hehe





Till then..

No comments: