Feb 26, 2020

Japan Solo Exploration: Day 2- Universal Studio Japan

Assalamualaikum..

Hari kedua bermula.. first day nak explore jepun, semangat harusla lebih sikit kan.. hari ni aku plan memang nak spend sehari dekat USJ.. macam biasa, FB RTJ jadi rujukan.. aku baca diorang keluar awal.. ikutkan USJ buka pukul 9 pagi.. tapi diorang cakap better sampai awal sebab nanti beratur panjang.. 7 lebih gitu diorang dah ada dekat sana.. hotel aku dengan USJ dekat je.. dalam 20 minit perjalanan..



getting ready.. 6.30 pagi aku keluar dah time ni.. gigih aku pakai spek tu mula-mula sebab nak elak direct mata dengan persekitaran.. sudahnya aku buka sebab berwap.. sejuk kan pagi-pagi.. aku punya mask memang basah belah dalam sebab nafas sejuk..



suasana 6.30 pagi.. rasa berkat betul mulakan hidup pagi gini.. 


aku gigih pergi lawson sebab nak cari susu pisang.. mari kita tengok ada ke tak..


T.A.K.D.E.. apa ni.. sampai hati jepun takde susu pisang lagi.. baru nak menggamit memori jepun 2015.. aku ingat lagi aku beli susu pisang 1 liter dekat lawson 100 yen.. siap bawa bekal lagi aku berjalan ke memana.. kecewa sangatla aku.. time ni masih positifkan diri, mungkin dekat kedai lain ada.. sampai ke sudah takde.. aku adala juga pergi mart besar sikit time aku sesat naik bas.. pun takde juga.. haihh.. 


nak naik tren ni aku meraban juga.. sebab dekat google map tak tulis platform.. lepas terpusing-pusing, jumpa sign ni.. i is follow..



angin kuat pagi ni.. part angin je mesti teringin angin NZ.. hehe oveer yana.. macam NZ je yang ada angin


time dalam train aku nampak ni.. kedai hantu.. dekat stesen imamiya.. aku dah aim nak singgah.. aku tak ingat nama shopping complex ni.. ada 3 tingkat.. worth tu explore.. nanti kita cerita kemudian



aku banyak duduk kabin for women.. sebab aku keluar pagi, train tak sesak.. sangat-sangat dicadangkan korang keluar awal pagi.. sebab pukul 7 gitu memang dah sesak dengan orang jepun yang memulakan kehidupan


wehuuuu... sampai area luar USJ.. still feeling like dreaming..



macam mimpi part nampak sign universal studio.. alhamdulillah ya Allah.. nikmat yang diberi selalu tak tercapai dek pemikiran akal.. terima kasih Ya Allah bagi rezeki dari segala sudut, dari arah yang aku tak sangka-sangka


aku senyum ni.. korang nampak kan.. time ni serius teringat tyra banks.. smize.. smile with your eyes.. aku tau je tak nampak pun aku senyum pakai mask, tapi ingat senang ke nak bendung perasaan happy.. jiwa kekanak bergelimpangan time ni


the iconic earth


dekat gambar aku takde yang full nampak universal.. jadila dekat video pun.. aku ingat selama ni tulis universal studio.. rupanya ada 2 universal yang ditulis



tak cantik angle aku ambil.. padahal orang tak ramai je lagi.. kenapa tah aku malas nak ke tengah.. aku buka tripod dah time ni


dekat belah kiri aku tu entrance.. kalau korang perasan dah ada few people there.. lepas ambil gambar, aku memang terus duduk situ.. time tu aku tak tutup tripod sebab ingat nak terus guna dekat dalam.. sekali ada pekerja USJ tegur, cakap tak boleh guna.. haa, serius ke.. terguris hati aku..


sumber.. haihh.. aku baru cakap dekat iza sebelum pergi, trip kali ni tak rasa nak ambil gambar sangat.. terus betul-betul tak dapat ambil gambar.. takpela.. aku memang niat nak enjoy dekat dalam ni

oh ye, better korang study dulu map time menunggu ni.. kalau aku baca, diorang ada printed map in english tapi tak banyak dan kena minta.. aku refer online je.. 


sumber.. aku aim yang mana ada fast lane.. pada aku maksudnya ride tu bestla kan.. oh ye, aku beli tiket biasa je.. tiket boleh beli dekat klook atau pun macam -macam web yang ada.. aku punya time ni low season.. yang paling murah.. RM290++.. nak beli dekat HIS travel pun boleh..


aku sempat makan onigiri.. minum air milo.. tetiba tengok dekat gate dah start meriah.. nampak kan aku duduk depan


aku pun rasa nak melompat sebelah character tu.. aku tak kenal la tapinya dia siapa.. tapi sebab dia happy aku pun tumpang happy.. hahaha.. suka aku tengok pekerja universal ni.. semua senyummm dan tegurr je kita..


aku nak lari tak mampu.. dah masuk geng ahjumma kan.. tapi memang exited la weh.. takleh nak gambarkan perasaan dia


masuk-masuk aku terus aim harry potter..  nampak pepokok gini maknanya kita dah deka guys


entrance.. nangis lagi.. rasa macam masuk dunia lain.. macam manala time kita nampak syurga kan.. 


its real guys.. yana in harry potter castle.. castle ek? alahh.. faham kan.. syoknyeeeeeeeeeeee nampak aku macam YB kan.. lambai semua orang.. mata maintain smize hehe


train tu hogwarts.. aku memang terus menuju ke ride.. aku baca orang kata gambar amik kemudian.. naik dulu ride..


aku kan time ni nampakla ada ruangan untuk masuk ride.. aku pun masuk je la.. memang laju je.. tips untuk travel sorang, kalau ada ride yang ada line single, sila lalu situ.. lebih laju.. bila dah masuk dalam tu, kena tinggal barang dalam locker.. memang laju je terus naik ride.. time ni aku tak tau lagi ride aku naik ni ride apa.. tapi best juga.. macma adventure style, ada dementor.. ada angin asap bagai.. ada spell expecto patranum.. tapi time ni aku expect dia lebih mencabar.. so bila keluar tu macam blur-blur.. ride apa aku naik ni.. hehehe.. aku pun proceed 2nd ride..




naik 2nd ride dalam kawasan harry potter..





tak scary sangatla kan.. dia macam motor yang hagrid bawa, harry duduk belakang


aku ada minta petugas dekat situ ambil gambar sebab nampak dia ada tolong orang lain amik.. sekali time aku minta dia kata tak boleh sebab dia tengah kerja.. bukan rezeki aku.. tak dapat full shot dengan castle.. oh hogwarts






next, aku masuk dekat wand show something.. aku syak dia dah suruh kitorang masuk, tapi sebab takde sorang pun japanese, semua buat tak tahu.. haha akward betul situasinya


aku ada baca dekat kedai wand ni (lupa nama), memang akan ada sorang terpilih dapat wand free.. best betul.. patutnya aku kena cuba masuk berkali-kali kan sampai la terpilih haha


proses pemilihan wand.. sama macam cerita time harry pilih wand.. syok betul weh.. aku memang gile harry potter.. tapi aku ingat aku suka cite je.. bila sampai sini, bila tengok tahap teruja aku tu memang aku boleh self declared i am a fan.. 


wingadium le viosaa.. aku rasa aku je yang bising berekreasi dalam ni.. kena letak juga dalam blog walaupun tak nampak apa-apa.. spell tu penting.. ingat ron, levi osa.. not leviyosa.. #onlytruefansknew


and she found the right one.. the right wand actually.. its rymes uolls.. sejak kawan dengan asri ni dah terpengaruh suka ayat ryme..


keluar dari situ, akan lalu kedai souvenir.. aku sebelum sampai dah aim, nak beli muffler harry potter.. gryfindor punyala.. aim aku mampu beli ialah kalau harga bawah RM200.. aku dah usha online memang harga seratus lebih, 4900 yen.. tapi bila dekat kedai, aku tengok material dan kepanjangan dia tak kena dengan yang aku nak.. aku suka muffler yang boleh lipat dan nampak tebal sikit.. yang harry ni dia memang jenis yang selayer gitu.. so aku decide tak beli


aku pilih yang ni.. yang ni lagi kerap guna pada aku..


aku pusing area luar balik.. aku nampak tiang boleh letak hp.. thus timer la kita.. nampakla juga castle walaupun sikit






belah orang duduk lepak-lepak



cantik kan belah jalan sini.. salji tu fake je.. 





banyak juga aku guna tiang tu untuk ambil gambar.. chalenging juga sebab orang lalu lalang kan



kalau siapa yang beli wand, boleh test banyak area magic spell.. aku tak pasti ada ke tak yang sewa.. jubah aku macam ingat ada orang kata boleh sewa.. apsal tah aku tak explore..




uuuu baju dinner hermoine..



kedai gegula dalam cite harry potter..


lets masuk honeydukes... menggamit memori betul.. real la aku rasa diorang buat.. cane ni dah rindu balik ni..



aku ada juga rasa teringin nak beli, tapi boleh tahan juga harga.. time ni malas nak google boleh makan ke tak..



three broomstick.. kedai makan.. time ni aku tak lapar lagi.. ada aku baca orang makan fish n chips dalam usj.. tak sure kedai mana satu..


depan kedai ni ada jual butterbeer.. beli la kan.. gile tak nak rasa hehe


ada menu panas dan sejuk.. yang dalam movie katanya yang panas.. kita boleh pilih nak sekali dengan souvenir ke tak.. beza dalam 500 yen..


dapat resit ni nanti claim dekat kaunter situ juga..


aku baca di RTJ, belah dalam cafe 3 broom tadi ada view yang best.. kalau kita beli butterbeer memang boleh masuk.. masuk kedai, terus cari area luar.. situ akan nampak castle view yang cantik




letak dekat tiang atas meja


lighting tak kena pulak.. bila aku cerah, belakang gelap.. tapi aku puas hati habis dah.. simpan memori dalam kepala..







susah nak dapat lighting on point.. jadila kan kenangan.. moga ada la peluang nak datang lagi








ambil puas-puas gambar sebelum gerak keluar dari harry potter..





haihhh cantiknye la hai.. seriusla kalau korang fan wajib gile pergi sini..


panaroma view dari dalam cafe..


babai castle.. till we meet again butterbeer.. ada setengah jam aku lepak sini


ramai pulak beratur nak amik gambar dekat sini.. jadila kan video awal-awal aku amik.. malas nak tunggu..



main entrance.. tadi tak ambil gambar time masuk



area sini beratur yang kejap je.. aku tolong orang depan amik gambar, diorang tolong aku.. 


dekat disneysea sebelum ni, aku nampak banyak bekas popcorn comel.. ada la aim nak belikan bebudak ni.. dekat usj ni yang comel bekasnya ialah popoy nana.. tapi harga pun boleh tahan kan.. fikir balik, diorang nanti kalau dapat setakat buat main je.. aku nak cari benda yang boleh pakai


ni area belah hollywood




video failed.. but its still a fantastic memory.. kuat betul angin.. aku baru dengar dekat radio petang tadi (entry wrote 2 weeks ago).. its a bad day, not a bad life.. best kan.. quote time kita having bad day


aku aim nak naik roller coaster yang backdrop tu..


before naik, dia bagi kita kad ni


untuk yang bertudung, depa akan pakaikan klip ni.. diorang tanya kita dulu, kalau ok baru diorang pakaikan dan boleh main.. aku pun tak tahu effective ke tak klip ni untuk elak tudung tercabut.. hehe.. aku pernah baca dulu diorang macam bagi sweater..


ride spiderman pun aku masuk


aku video call adik nak tanya dia.. nak yang mana


tapi dadek nak woody plak dah.. hari aku dekat airport semalam pun dia cakap nak woody.. time vc tu dah nangis-nangis dah.. hehe zolah zolah



bebudak suka la dalam ni.. aku lupa nak amik dalam ni ada atm.. tulis evil bank haha.. comel gile



ride aku main.. nanti dekat bawah aku summary kan..




macam biasa, luar ride akan ada gift shop.. aku ingat nak belikan kakak ni..


harga boleh tahan.. kakak tak berkenan juga.. selamat den hehe



apa comel sangat duduk dalam tu..


ni antara ride yang aku nak naik.. orang cakap best gile..


tapi tapi tapi.. tutup uolls.. kecewa aku




aku main yang ni pulak.. dia dah bagitau akan basah sebab kita jatuh dalam air.. aku pun pakaila baju hujan sebab fikir penat ni dah bawa.. sekali kan, pakai baju hujan pun still basah weh.. tapi berbaloi la.. tapi basahla.. sejuk nak mat... haihh.. huru hara aku lepas turun tu.. haha.. aku beli gambar sebab best nampak aku semangat haha


gambar ni kita boleh download guna QR code dia bagi.. yang print pun ada.. total 1,800 yen.. balas dendam gambar disneysea aku dulu tak nampak.. hehe



lunch aku.. sejuk gile time ni weh akibat basah..


aku naik ride Jaws belah bawah sikit dari jaws tergantung ni


kawasan kakak la ni



aku tak kenal.. tapi ride dalam ni best gile.. dia guna VR dan siap pusing-pusing bagai.. dalam ni aku beratur lama sikit sebab ride dia dua-dua.. so tak banyak yang datang ganjil..


Im summary ride yang aku naik:

1) Harry potter and the forbidden journey: must naik, tapi sebab aku expect dia extreme.. so aku kecewa sikit.. dia banyak penceritaan, effect dia best.. dementor scary.. jerit jugala aku.. ni ride yang aku first naik tanpa tau nama.. aku tahu HP ada 2 ride, so lepas ride ni aku pergi ride Flight of the Hippogriff.. lepas naik hippogriff, aku nampak ada ride beratur panjang.. aku joinla sebab ingatkan tu ride yang aku tak naik lagi.. sekali bila makin dekat eh ni yang forbidden journey aku naik ni.. nak dekat pintu masuk tu terus aku keluar balik.. hehehe.. sebab aku rasa macam buang masa pulak.. sebab dah naik, ingat nak spend time dekat ride lain.. tapi ramai je suka repeat forbidden ni.. aku aim nak yang extreme agaknya..

2) Flight of the Hippogriff: Biasa tapi bolehla try.. fan HP will enjoy it.. tak scary langsung tapi towards beratur tu akan nampak ride hagrids, rumah dia.. enjoy je aku

3) Hollywood Dream- The Ride : roller coaster yang mencabar juga pada aku.. aku aim nak backdrop sebenarnya.. Tapi sebab tempat beratur the ride dengan the ride backdrop sama, aku tak boleh pilih sebab aku beratur single line.. aku ada cakap dekat petugas tu aku nak naik yang backdrop, dia kata sama je.. ni korang wajib naik kalau gile roller coaster.. takut jugala pada aku

4) The amazing adventure of spiderman: Boring sikit pada aku.. kita pakai spek 3D tu.. tapi effect dia bestla.. cuma tak mencabar mana

5) Jurassic Park- The Ride: Best gile sebab kita turun laju dan dalam air.. ni ride yang aku basah ni.. haha.. sebelum turun laju tu, akan ada cerita dinsour gitu la

6) JAWS: yang ni syok tengok effect jaws.. ada main letup-letup.. tak too extreme.. yang ni ada basah sikit, nasib aku tak kena.. dah la baru nak kering time ni

7) Attack on Titan: paling best aku rasa.. sebab kita pakai VR kan, dan dia punya pusing pun memang tonggang terbalik semua.. berbaloi-baloi.. 

8) The despicable me minion- Mayhem: biasala pada aku.. tapi sebab aku layan movie, aku suka je la.. acah-acah jerit je yang ni

total ride yang ada express pass ialah 13..aku dapat cover 8/13.. kalau tolak flying diansour yang tutup tu should be 12 ride aku cover.. aku cuba nak naik terminator tu, tapi dah hujung- hujung tu aku tak jumpa weh.. sing on tour dan backdraft tu memang aku tak jumpa langsung.. backdrop roller coaster tu aku tak ulang balik sebab dah penat.. oh, show yang harry potter pun aku tak pergi.. dia ada slot show yang dapat tengok student diorang nyanyi.. aku puas hatila kalau compare dengan disneysea.. disneysea tu kami keluar lambat sebab ejen malas nak bersesak dengan orang kerja.. ride pun penuh je dengan orang time tu.. aku naik 3 4 ride je time tu..

top ride pada aku yang first ialah attack on titan, Hollywood dream the ride, dengan Jurassic park The Ride.. takde rezeki nak merasa flying dinasour.. aku tak tunggu show malam pun sebab dah capek gile weh.. settle beli souvenir kakak dadek aku terus cow..



Last video here.. banyak tempat-tempat best belah dalam aku tak amik video.. serius rasa penat gile.. plus bateri aku pun mati dah hujung-hujung tu.. i really really really had a great time there.. mata pun dah merah time ni.. aku kalau penat memang mata merah, suara terus serak.. stamina out betul..


aku ada baca ada kedai halal luar usj.. aku dah merapu salah jalan memula.. sekali rupanya dekat ceh je.. red lobster.. tapi sebab aku dah penat, aku malas dah nak g makan time ni.. plus cuak nak order apa.. hahaha.. so aku decide nak balik je..


kedai tu area city walk ni.. kalau korang banyak tenaga, boleh je sambung pusing sini pulak.. tamat cerita usj aku.. cerita untuk hari kedua ni belum habis.. will sambung later.. till then..

No comments: