Feb 25, 2020

Japan Solo Exploration: Day 1- The Journey Begin

Assalamualaikum..

Hari pertama memang totally hari perjalanan je.. flight aku pukul 2.15 petang.. aku sampai airport dalam pukul 12 tengahari.. terus check in luggage, then sewa pocket man wifi, then terus masuk balai pelepasan.. pagi hari kejadian tu aku takde makan berat, minum milo je.. ingat nak makan dekat airport tapi macam malas je.. travel ke jepun kali ni aku ada sindrom malas makan.. atau lebih tepat malas g cari makan.. makan tu suka je.. tapi nak keluar cari makan malas.. moga lama la sindrom ni kekal di Malaysia hehe dalam flight aku dah prebook meal.. so masuk flight memang berharap diorang terus diorang serve food..

oh ye, pocketman wifi sekarang dah ada offer insurans.. sebelum ni bila aku sewa kalau kita basahkan kena bayar Rm300++.. ni kalau kita ambil insurans RM30, dia cover semua termasuk basah.. except hilang je tak cover.. so aku ambil.. malas nak pening kepala.. memang time salji tu aku takde balut-balut plastik pun.. berlagak ambil insurans kan hehe

the one and only gambar di klia 2..

dalam flight aku takde ambil gambar.. alhamdulillah sampai dalam 7 jam perjalanan.. 9.40 malam ETA.. flight smooth, takde delay.. ni playground di airport.. cantik betul.. teringat kakak  abang time ni.. mesti dia enjoy... aku baru lepas borak dengan diorang tadi.. rindu betul la dengan bebudak ni

alhamdulillah urusan dekat airport smooth.. aku terus ikut sign cari train

nak ambil nankai line.. di osaka, aku duduk di hotel shin imamiya.. ikut nasihat tok jack, pengarang buku road to japan.. dia cakap senang sebab train naik direct, tak perlu tukar train.. kita kan barang tengah banyak.. banyak hotel area situ.. yang aku perasan sun plaza.. memang walking distance je hotel aku duduk dengan train.. korang follow la FB road to japan (RTJ).. memang sangat banyak info.. group bbm ada juga info, tapi tak sedetails di group RTJ..

mula-mula blur mana nak beli icoca.. biasa diorang panggil ic card.. macam kad touch n go kita.. kita boleh beli dekat sini.. ada in english.. aku topup 3000 yen.. deposit 500 yen, jadi dalam kad ada 2,500 yen.. total harga airport to hotel ialah 930 yen.. aku topup sikit je sebab dah beli Osaka amazing pass dengan kansai thru pass.. sepanjang dekat sana aku topup 2,000 yen lagi..

tunggu train pun tak lama.. barang hari first.. masih behave dengan 1 beg

gambar hantar dekat umi

turun train tu, aku buka google maps.. tapi lambat dia baca.. hotel aku belah kiri, sebab dia tak boleh baca aku redah je jalan ke kanan.. lepas dah jalan sikit baru dia boleh baca.. tak jauh sangatla aku jalan.. aku sampai hotel dalam pukul 11 malam.. agak awal juga sebab biasa orang cakap diorang pukul 12 gitu baru sampai hotel..

hotel ada wifi.. aku book thru booking, bayar di hotel..

letak-letak barang terus g family mart.. dah nampak tadi time salah jalan.. aim aku memang nak cari susu pisang.. eh tapi mana.. mana mana manaaa.. kenapa ko mainkan hati dan perasaan aku susu pisang.. kecewa gile dah time ni

aku beli coklat untuk bekalan energy..

coklat kapal idaman pengembara ke jepun

hasil malam pertama.. air lemon tu bekalan vitamin c.. strawberi tu sedap.. pisang rasa pisangla.. hehe.. pisang tu RM5-6 kot.. dahsyat.. nasi instant tu sampai sekarang tak makan lagi..

balik dari beli barang baru sempat ambil gambar bilik.. dah huru hara sikit..

toilet dalam bilik.. dekat area luar pun ada toilet juga.. bilik ni banyak penyangkut..

celah mana aku nak faham ni.. aku main agak-agak je tekan

room tour.. bilik dia memang kecil la.. just nice la untuk balik dan tido..

travel plan aku copy dari excel.. nanti aku cari macam mana nak share excel dekat blog.. bolehla jadi rujukan basic untuk siapa-siapa nak refer.. sebab aku banyak refer blog/ entry FB orang.. so rasa bersyukur sangat ramai orang share.. till then