Feb 27, 2020

Japan Solo Exploration: Day 2- Daiso Craziness

Assalamualaikum..

Tak sabar nak tunggu esok (esok semasa draft entry ialah 24/2).. of course one it sebab gaji.. but additional happiness ialah aku boleh post entry japan.. dekat social media pun aku tak upload apa-apa lagi.. tak sabar iolss.. hehehe

lepas settle pergi USJ, remember aku cakap aku penat gile.. aku syak aku macam kena kejutan budaya banyak berjalan.. badan aku kan tak banyak exercise.. seriusla memang kena prepare before pergi jepun.. aku perasan je ramai orang share gitu.. tapi aku macam endah tak endah je.. next time kalau ke jepun, serius aku akan light exercise.. dah ada plan nak pergi lagi.. plan je dah ada.. duit takde lagi hehe.. oh ye, aku kan ada cakap time perjalanan pagi ke USJ, ada rasa nak singgah daiso.. aku gigihkan jugala diri mula-mula.. tapi bila dah sampai daiso memang terus rasa dapat magical power la.. hebat-hebat.. 


ada kedai ni depan kedai 3 tingkat yang ada daiso.. aku macam nak try tapi di tempat lain.. tengok harga, 800 yen.. lebih kurang RM30.. rasa sayang pulak duit..

untuk ke sini, korang turun je di imamiya station.. memang betul-betul sebelah.. sebab dia dekat je dengan station hotel aku, tu yang aku berani singgah.. 3 tingkat kedai ni ada bahagian berbeza.. bawah tak salah aku macam tempat barang-barang pertanian.. tingkat 2 ialah macam barang-barang rumah.. and guess what.. aku jumpa glove.. haihh, glove aku yang beli dekat NZ tinggal satu pasang je.. hilang dah satu.. lepas keluar USJ tu aku memang tak tahan sejuk, berbelah bahagi nak beli glove dekat family mart ke tak.. eh ke lawson tah.. aku rasa family mart.. harga 900 yen.. mahal kan.. tapi sebab semua jari dia ialah boleh detect hp.. aku beli.. sekali dekat kedai ni lagi murah uolls..





menyesal pulak tak beli yang berbulu tu..


see.. banyak gile kan patern.. aku dah rambang mata.. yang aku beli dekat family mart tu patern gini.. 10 kali ganda kau harga.. menyesal-menyesal.. yang buat aku decide nak beli dekat family mart tu sebab takut menyesal tak beli sebab sejuk gile.. and takut dekat daiso takde.. aku sebelum ni letak heat pad dalam kocek.. tapi aku buang dah sebab tak panas dan baju aku kan basah time main ride USJ.. 


aku dah set mind trip kali ni kalau terbeli mahal its ok, its part of experience.. buat apa nak stress benda dah jadi kan.. buat rosak mood je.. macam tu juga kalau aku sesat.. aku rilex je.. enjoy je dulu tempat aku salah tu, then kalau dah larat proceed.. sebab tu mungkin aku rasa trip japan ni bermakna.. belajar erti sabar.. aku beli glove biru askar tu.. justifikasi sebab nak buat main salji.. nak yang kalis air.. and turns out memang berbaloi.. memang aku guna sesungguhnya untuk salji.. 700 yen = RM30.. ok sangatla kan


 
Then lepas tu aku naik tingkat atas sekali.. tempat fevret all the time.. wehooo.. kak yati pernah share daiso dekat tokyo tak best sangat.. yang dia jumpa kecik je.. so aku tak menyimpan harapan besar.. aku dengan kak yati gile kalau jumpa kedai-kedai murah gini.. sanggup habis 100 dekat sini dari beli 1 barang dapat 100.. kitorang rasa menang RM100 dapat banyak gile barang haha




and guess what.. aku rambang mata weh.. hahaha.. besar gile daiso ni.. dah la banyak gile barang.. aku dah kurang sikit masuk daiso Malaysia.. sebab kadang tak tahu nak beli apa.. daiso sini pulak semua barang dia aku rasa perlu dan penting.. hahaha habisla aku.. aku tak banyak sangat ambil gambar sebab asyik memilih barang.. takde tourist pun aku perasan.. hehe agaknya memane pun dah ada Daiso kan.. tapi lain tau feel membeli di negara asal.. gitu.. haha


ziploc pun aku beli.. sebab murah dan dia style roll out punya.. gile geram aku hehe.. tu pun aku amik sikit je.. ikut hati nak amik banyak



siap ada ruangan lampu dan perabut.. aku tak explore habis pun




Aku gerak balik pukul 7 tak salah.. pukul 7 lebih sikit aku dah sampai hotel sebab 1 station je.. dan penat punya pasal, aku tido terus time sampai.. padahal lapar gile tapi sebab penat lagi menguasai, sanggup aku tidur dulu.. dalam 2 jam gitu.. aku sedar pukul 9.. nasib tak terlajak sebab aku kena pack barang.. esok nak pindah hotel Kyoto.. 


boleh scan QR code ni untuk gambar USJ.. aku dah upload dekat entry sebelum


total damage aku di daiso.. 5,830 yen = RM220.. untuk 53 barang.. aku pun tak tau la murah ke tak tapi pada aku best gile dah.. kalau nak beli souvenir dekat sini pun ok.. cantik-cantik.. tapi aku suka beli makanan.. sebab rasa lebih manfaat untuk penerima.. gitu


ready to pack.. time ni aku dah start risau sebab beg aku dah beranak 1.. aku amik 30kg balik.. tapi curiga cukup ke tak.. sudahnya kan aku tambah 10kg lagi menjadikan total 40kg.. hehe nasib kad dah aktifkan.. masukla otp number.. risau juga aku.. total kena bayar ialah RM88 tak salah.. terus lega balik


Meh aku share apa yang aku beli di daiso.. stiker untuk mai dan aku.. eh mana aku letak ek aku punya..


mainan kakak dan stokin.. mainan ni best.. siap ada baju kimono dengan baju sekolah jepun.. siap dengan kasut bagai.. stokin panjang jepun tu pun ada.. memang berbaloi.. kakak bagi nama yuki.. stokin tu pun best.. cantik-cantik design.. ada yang 150y untuk 2.. aku kan gile stokin.. bersyukur jumpa yang best


getah rambut kakak..  ada je dekat malaysia tapi sebab dah berkenan design dan kualiti


abang punya.. yang clay belah kiri atas tu best.. kita kena pecahkan batu dan nanti dapat hasil.. menarik gile.. dia siap bagi alat untuk pecahkan dan macam tools untuk sapu-sapu habuk.. macam archeaologist tu.. dalam tu dapat 2.. dapatla kakak satu.. abang bagi kongsi.. keretapi tu pun best tapi abang main kejap je..


barang rumah aku beli.. straw pun aku beli haha.. sebab dia balut kertas setiap 1.. sudu garpu tu pulak sebab cantik.. rasional kan alasan aku haha


taraaa... ni aku punya.. tapi ada bagi adik-adik da kawan aku.. tinggal 12 untuk aku dari daiso.. eh tapi aku ada beli lagi.. hehehe.. can not la.. aku cakap dekat mai, kadang tak faham orang kumpul pinggan mangkuk, tupperware.. kan mahal kan.. pastu mai cakap ' ala.. macam yana kumpul stokin la'.. haha kena setepek.. aku cakap dekat mai tapi stokin murah.. hehehehe.. yela kan.. minat semua orang lain-lain.. takkan ada isu kalau kita respect each other.. aku siap kemas dalam 2 jam gitu.. bersihkan diri dan makan, then tido.. aku kalau dekat luar negara n sorang, susah betul nak tidur lama.. tak tau awat.. paling lama aku tido dalam 4-5 jam.. biasanya 2 jam gitu aku dah tak lena.. agaknya sebab mood berhati-hati kan.. ok, till then.. esok hari yang panjang bakal menjelma

No comments: