Sep 14, 2023

Food for Omar

 Assalamualaikum..


Semalam petang aku saje belek blog.. bacalah few posts sebelum ni.. mengundang rindu dan memori sungguh.. somehow aku rasa dia mengembalikan mood aku nak menulis.. lepas tu exited juga rasa nak travel.. moga Allah murahkan rezeki kita semua, Amin.. Alhamdulillah aku dah ada anak, hehe.. rasa tak pernah share dekat blog lagi.. Omar Faruqi, dah setahun 2 bulan dah.. start dia setahun hari tu aku try buatkan meal dia yang varieti.. sebelum ni biasa aku buat sarapan dan lunch sama, ni dia dah besar aku cuba la nak buat lain-lain menu untuk sarapan dan lunch.. omar start 8 bulan dah makan kasar, dan 9 bulan aku dah bagi tekstur biasa.. kalau tekstur tu susah kunyah, aku potong halus sikit.. seriusla aku buat entry pasal makanan.. haha, aku bukan orang yang enjoy masak.. masak bila perlu.. jadi bila boleh prepare meal untuk omar, rasa nak tepuk bahu dan cakap 'you have done really a great job yana' hehe.. lets share meal di sini untuk kenangan.. 


aku tengok dekat hp aku start buat ni 2 ogos.. dah dekat sebulan setengah juga.. resipi banyak ilham dari group fb Happy Baby Foods Malaysia (HBFM).. ibu-ibu yang ada anak kecil, aku sangat galakkan join.. aku macam biasa, ambil yang paling mudah.. aku banyak buat stock frozen juga.. mudahla sikit bila nak siapkan.. banyaknye aku prep makanan omar malam.. kalau belah pagi tu, biasa untuk aku goreng-goreng atau stim balik..



Menu hari ni.. Biasanya aku pastikan cukup karbo, protein dan sayur+buah.. ada juga hari tak cukup.. takpe, ikut kita mampu.. jangan stres stres dan nak compare dengan orang lain.. gitula konsep aku

Sarapan: kek+madu, tempe goreng, kiwi. 
Lunch: Nasi goreng, cekodok labu, kiwi

Kek tu aku beli bancuhan dia yang dah siap.. kukus banyak-banyak dan frozen.. nak makan boleh stim atau microwave kan.. Labu tu pun aku stim masuk dalam ais kiub, bila nak guna microwave kan.. berguna hadiah kawin microwave opis aku bagi


Berterabur gambar ni.. aku kalau boleh menu yang sama tu aku akan selang sehari kan.. tapi yang ni nampak sama plak kan dengan yang atas hehe

Sarapan: kek coklat + coklat spread, Shepard pie, kiwi
Lunch: Lodeh lemak udang, begedil, kiwi

kuah lemak tu aku frozen kan, begedil dan shepard pie tu pun sama.. kentang ni boleh buat macam -macam untuk frozen kan.. finger food pun boleh


Sarapan: Pandan waffle+coklat spread, kentang putar, jambu batu
Lunch: mac n cheese, telur kukus cheese, snek madu, jambu batu

jambu batu ni first time omar try.. suka bukan main dia.. waffle tu pun boleh frozen korang.. aku rasa macam aku ratu frozen.. time buat tu, tips yang aku baca ialah jangan garingkan sangat.. pagi-pagi nanti panaskan atas kuali.. kentang putar tu asalnya aku buat finger food, tapi bila goreng kan dia hancur.. so aku malas stress, aku microwave kan dan lenyekkan.. jadila kentang putar.. mak-mak kena kreatif kan hehehe.. mac n cheese pun also frozen.. biasa aku dapat dalam 6-8 bekas sekali masak..


Sarapan: fish n chip, puri labu, mangga
Lunch: pasta goreng, keria, mangga

fish n chips- saje letak nama omputih sikit walaupun takde chips nye, nampak macam ibu canggih haha.. yang ni aku beli frozen ikan dori, lepas tu letak mushroom seasoning, salut telur dengan bread crump dan goreng banyak-banyak untuk frozen.. sedap aku rasa, omar pun suka.. puri labu tu sebenarnya ialah macam buat sos labu.. kukus labu, masukkan cream cheese dan susu..then frozen kan.. kalau nak jadikan sos meatball or kentang putar pun sedap.. keria tu pun frozen uols.. gula aku ganti dengan cinamon.. kalau letak susu formula pun ok, tapi aku cari tak jumpa pagi tu..


sarapan: croffle naga+madu, begedil, kiwi
Lunch: nasi, ikan dori goreng, sup kosong, kiwi

croffle tu aku beli yang frozen punya.. tp aku tengok macam ala-ala waffle je.. kedai baby yang aku selalu pergi ialah kedai suri dekat presint diplomatik.. banyaaaakkk sangat food, cuma duit tu tak sebanyak makanan dekat situ haha.. suri ni cawangan besar dia dekat seri kembangan.. sup kosong tu aku panaskan balik chicken feet stock yang frozen.. sonang koko omak


Sarapan: mac n cheese, kentang putar, keropok madu, buah lai
Lunch: nasi putih, telur dadar, buah lai.. aku rasa aku buat tomyam, takde dalam gambar


Sarapan: waffle coklat + madu, telur hancur, strawberi
Lunch: Magi goreng, ikan dori goreng, strawberi

background putih ni sebab aku prep dekat rumah umi.. tido rumah umi time ni


Sarapan: kek coklat, jejari kentang, keropok cheese, kiwi, strawberi
Lunch: Mac n cheese, cheese ball, keropok madu, kiwi, strawberi

eh ada jari den hehe.. bukti bukan gambar google.. cheese ball ni pun simple n frozen friendly hahaha.. rebus kentang, letak cheese, salut telur dan sebuk roti.. time ni aku tak beli lagi sebuk roti, aku letak oat.. sedap juga


Sarapan: cheese ball, keledek ungu ball, buah naga
lunch, nasi goreng, fishball, buah naga.. 

fish ball tu aku rasa aku fail buat.. sebab time aku rebus tu, aku biar lama.. patut bila dah timbul boleh bawak keluar dah.. resipi aku ambil dalam group fb tu.. aku share sini

🧆 Nasi panas 2 senduk
🧆 Ikan tenggiri 2 ketul (direbus & dibuang tulang dan kulit)
🧆 Sayur (carrot & brokoli)
🧆 Serbuk bawang putih (optional)
🧆 Tepung beras & tepung jagung (nisbah 2:1)
🥘 Blend nasi , carrot & brokoli. Masukkan air sikit untuk bagi senang hancur.
🥘 Gaulkan bahan blend dengan ikan tengggiri , tepung beras & tepung jagung.
🥘 Gaul sampai rasa boleh dibentukkan. Sapukan sedikit minyak di tapak tangan.
🥘 Rebus sampai fishball timbul.



sarapan: penkek coklat + madu, keledek ungu ball, kiwi
lunch: lodeh lemak udang, keropok madu, kiwi


Sarapan: kek coklat, keledek goreng, oren
Lunch: mac n cheese, cheeseball, oren

Menu aku macam dah berulang kan.. tapi nak share juga.. penat tau siapkan dan ambil gambar hehe


sarapan: croffle naga + sos, puri madu, mangga
lunch: rice ball, telur dadar, tomyam udang, mangga


sarapan: pizza, keledek ungu ball, oren
lunch: pasta goreng, cheeseball, oren

pizza tu frozen beli dekat suri.. lembut rotinye


sarapan: shepard pie, mac n cheese, keropok cheese, mangga
Lunch: nugget nasi, puri labu, mangga

nugget nasi ni aku buat time omar tak nak makan nasi.. benda ni biasa, jadi kita cari alternatif sorok nasi atau boleh ganti dengan karbo lain.. resipi aku share yang dari group fb..

NUGGET NASI 
Nasi
Isi ayam(rebus)
Sayur hijau
Carrot(optinal)
Telur
Kentang(kukus)
*Blend semua sekali termasuk telur and masuk dalam bekas pilihan kukus selama 3-5minit ,masukkan dalam peti sekejap dan siap !

Simple kan resipi dia.. ada juga resipi yang ada sukatan.. korang joinla group tu.. aku memang pilih yang bahan sikit dan step mudah.. simple-simple pun ambil masa dan mood juga nak prepare.. tapi syok sebab sekali buat dapat banyak stok..


Sarapan: mac n cheese, keropok madu, buah naga n lai
Lunch: masak lemak ikan + sayur, buah lai


Sarapan: begedil, pisang grill + susu, pear
Lunch: shepart pie, sagu susu, pear

resipi sagu.. aku buat stok untuk 3 hari je sebab letak dekat chiller je.. chiller tahan 2-3 hari..

Sagu rendam 
Puree kurma
Dragonfruit saya lenyek je dan tapis atau kisar 
Susu full cream
Cara2 rebus sagu,sehingga masak hilang mata putih tu,masukkan buah naga kisar tadi dan gaulkan sekejap dan tutup api
Untuk kuah panaskan susu full cream dengan puree kurma sehingga berbuih padam api dan tuang atas sagu siap dihidangkn saya buat topping kurma sikit atas tu.


sarapan: nugget nasi, puri labu @ sup cendawan (aku lupa), buah naga
lunch: macoroni bakar, churros + cinnamon, buah naga

sup cendawan pun boleh frozen kan uols.. tambah ayam dah cukup dah protein sayur.. churros tu tak jadi shape aku buat.. rasa ada.. guna yogurt dan tepung je.. yang ni pun frozen friendly.. pandai aku create term haha

Bahan mushroom soup
- mushroom cincang
- Unsalted butter
- bawang Holland 
- susu fullcream
- mixherb
- serbuk ayam + serbuk cheese 
- bancuhan tepung jagung (optional)
Tumis bawang dgn UB hingga naik bau kemudian masuk mushrooms biar layu sikit masuk susu dan mix herb. Perasakan dgn serbuk ayam dan serbuk cheese . Nak pekatkan masuk bancuhan tepung jagung tunggu mendidih . Siap.


sarapan: telur dadar cheese, sup labu, kiwi
Lunch: nasi putih, ayam bakar, lemak sayur, kiwi

telur aku tu nampak senak kan haha.. saiz nye besar pada bekas.. shape bintang.. telur selalu jadi penyelamat protein aku.. shape bekas nasi tu sekali tak jadi aku guna.. pastu aku malas dah hehe



sarapan: coklat waffle, agar-agar mangga, anggur
lunch: spiral pasta sup or tomyam, keropok madu, anggur

anggur pun omar suka tapi aku kopek kulit sebab omar selalu tercekik.. agar-agar tu stok untuk 3 hari.. nak manis tambahkan banyak puri kurma..


sarapan: shepard pie, cendawan goreng, keropok jagung, anggur
lunch: nasi impit, sup fishball, cendawan putar + sos labu

fish ball ni bila buat sup dia hancur sikit sebab aku overcook time prepare.. jadi aku banyak goreng je..


sarapan: coklat waffle, bubur lemak keledek ungu, buah naga
lunch: telur kukus, begedil, buah naga

bubur lemak tu senang.. panaskan susu full cream, letak puri kurma, campur keledek.. keledek ni kukus dulu senang.. jadi takdelah susu tu panas lama sangat..


sarapan: shepard pie, sup cendawan, buah naga
lunch: macaroni bakar, strawberi pastry, buah naga

pastry tu kulit dia aku beli yang dah siap.. ada garam sikit aku rasa.. then belah 2, letak la jem strawberi.. aku tak ingat brand apa, tapi dia memang fully buah.. then bakar air fryer 10 minit.. terus rasa hebatnya aku sebagai baker hahaha..


sarapan: strawberi cheesecake, yogurt + dried food, buah lai
lunch: nugger nasi, kentang goreng, buah lai

aku ada beli food picks, garpu kecik-kecik tu.. kadang je aku pakai hehe.. kesian dekat cikgu pun ye, aku pun malas juga.. cikgu taska omar memang akan basuh bekas makan dia.. lega banyak dah dekat aku.. cheesecake tu aku jarang buat sebab aku rasa dia padat.. resipi ni kukus.. boleh la try resipi lain lepas ni.. 


sarapan: waffle + sos, telur puyuh, kiwi
lunch: macaroni bakar, churros + cinnamon, kiwi

Fuhhh, jenuh nak ngabiskan gambar.. gambar-gambar ni pada aku as reward untuk usaha aku.. seronok bila tengok balik.. macam pelik pun ada, yana ke ni hehe.. betul la orang kata, ibu ni magic.. tibe benda yang kita tak biasa or suka buat, kita boleh buat.. alhamdulillah.. moga terus ada rezeki untuk anak soleh ibu, Omar Faruqi


gambar masa raya aritu.. sekarang rambut dah makin bergulung.. hehe, anak papa..

No comments: