Jan 4, 2024

Laid-back Langkawi: Day 1~ From KLIA2 to De Baron Resort

Assalamualaikum..

Sementara nak tunggu Asar, mohla kita karang sedikit cerita.. Dalam 2 minggu yang lepas, aku ada tengok kawan office aku pergi Sabah.. terus rasa teringinnyeeee nak naik flight.. lama sangat tak travel.. nak pergi luar negara memang takde simpanan extra plus pasport pun dah expired.. jadi aku cuba cari trip dalam Malaysia asalkan boleh naik flight.. aku terus aim langkawi.. hehe.. dah banyak kali aku plan nak pergi sebenarnya tapi tak berjaya.. first dulu, aku plan nak bawa umi aku.. nak buat surprise lepas umi dah pulih dari strok.. tapi cancel.. 2nd time pulak time nak celebrate anniversary bulan 9 baru ni.. tak jadi juga.. jadi, untuk kali ni aku redah je.. tapi harga tiket faham-faham je la kan bila dah last minit.. aku amik trip 30/12 hingga 2/1.. total dalam RM756 termasuk 20kg check in beg time balik.. time aku beli 20kg ni, caj nye dalam 30 lebih.. aku ada plan nak add on trip pergi sebab malas nak bawa barang dalam cabin.. sekali untuk 15kg kena caj RM70.. terkejut omak den.. nak dijadikan cerita, time kami tunggu nak boarding tu ada staf airasia offer nak letak beg dekat cargo tak.. tanpa caj, kira dia akan letak macam kita letak stroller.. of course kami nak.. kurangla beban nak angkut ke dalam flight barang.. Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan..

Dari segi persiapan pula, aku lebih risaukan Omar.. Omar sebelum ni trip paling jauh ialah ke kelantan.. dengan kereta.. ni first time naik public transport.. jadi macam-macam nak kena fikir kan.. aku standby kan untuk omar makanan.. dia kalau takde mood, nampak makanan terus sengih sampai nampak gigi geraham hehe.. aku download juga cerita siamang tunggal kegemaran dia.. dari segi persiapan lain, aku standby untuk part berenang..

aku beli stoking renang.. aku berbelah bagi nak beli yang kasut ke stokin.. aku plak memang tengah bajet duit sebab last minit plan kan.. tak sempat ngumpul.. jadi decide beli yang stokin ni.. untuk stokin budak, tapak dia tebal.. untuk dewasa nipis je.. senang kering.. dan lindung juga kaki bila batu tajam..

aku beli beg waterproof.. yang krabi dulu tak jumpa, plus aku nak cari yang boleh sandang.. kalau beli yang 15l dapat dua tali.. yang 10l dapat jenis sling.. memang banyak benda juga aku sumbat.. ada anak kan.. kalau time krabi dulu aku rasa beli 20l.. tapi sebenarnya pakai yang kecik cukup je.. sebab tak bawa banyak barang..

Aku beli juga life jacket untuk omar.. omar kitorang tengok tak suka pakai pelampung.. dia suka bebas.. dan suka nyelam.. haha.. lain macam berani dia.. ada life jacket yang jenis angin, boleh kempiskan.. aku macam cuak sebab takut bocor.. so aku beli jenis yang macam polistrin.. tak berat, cuma makan space.. aku beli juga pampers untuk berenang.. sangat membantu..

Yang lain, aku beli dekat diy dan ninso.. aku beli crocs untuk kitorang.. harga semua belas-belas.. berbaloi la.. oh ye, untuk omar, aku beli juga tuala yang jenis sarung.. berbaloi untuk cover omar time sejuk

yang jenis gini.. tak sempat nak cari online.. beli dekat nsk dalam RM12

Flight aku 30/12 tu jam 8.30 pagi.. aku plan pukul 5.30 pagi nak gerak.. kami gerak lewat sikit dalam 5.45 pagi.. aku gerak dari rumah aku pukul 10 malam lepas siap kemas barang.. sampai rumah tokmi pukul 12.. pukul 1 baru tido.. tu yang keletihan nak bangun tido tu.. cikcu dan tokmi tolong hantar kami.. kami sampai dalam pukul 6, alhamdulillah check in semua lancar.. faiz register yang FACES airasia tu.. wajib kalau nak check in online.. tapi aku baca ada yang kata boleh skip.. time aku buat tu takde option skip.. faiz laju je time check in sebab tala muka je.. kalau bawa infant, memang kena lalu polis macam biasa

sementara faiz timbang beg, kita cari port gambar.. malam tadi aku dah arrange balik susunan beg guna penimbang rumah umi.. ni just nak double cek je.. airasia kan straight sikit kalau hand carry punya beg..

anak soleh ibu ni baik je dia.. alhamdulillah senang sangat untuk bawa dia jalan.. cukup makan, cukup tido, okla mood dia.. dah boleh plan trip lagi ni kan omar hehe

dekat airport tu tibe-tibe ada bola.. pakcik cleaner situ bagi omar.. gembira la budak tomel ni.. bola ni kami bawa sampai langkawi.. tapi dekat airport langkawi tertinggal pulak dekat troli..

sementara faiz solat.. aku asal ada masa je mesti cari port nak bergambar hehe.. lepas gian 3 tahun tak naik kapal terbang..

berlari-lari dia main bola

orang pun tak ramai lagi time ni tapi kapal terbang penuh

kalau gambar dengan papa dia, muka semua manis-manis je.. senyum je.. kalau gambar dengan aku, susah nak dapat yang dia senyum.. ibu tau yang bawa omar 9 bulan..

kami sarapan roti sebelum fly..

omar first encounter dengan kapal terbang..

bila nak dekat boarding time, staf airasia akan bagi tag beg untuk letak dekat stroller.. depa recycle sticker hong kong uols.. haha.. kitorang siap kata dahsyat trip kita.. transit dekat hong kong.. time ni jugala dia offer hand carry bag kita untuk letak dalam kargo tanpa caj

matahari pun dah mula terbit

Alhamdulillah aku dapat naik awal sebab ada omar.. untung bawa omar berjalan ni..

omar naik flight, minum susu terus lena dia.. flight tak gerak lagi dia dah selamat dah.. ngantuk sebab bangun awal agaknya..

yang paling penat sekali hehe.. sampai dalam grab baru dia jaga.. mesti omar tak percaya kalau aku cakap omar pernah naik flight hehe

macam kapas

aku cuba juga nak tido dalam flight tapi tak berjaya.. memang letih sangat badan, tapi mungkin faktor exited.. tak dapat nak tido..

uuuu dah nak sampai.. cuaca pun cantik.. syok tengok pulau-pulau gini

private jetty kot kan.. kawasan dia di kelilingi gunung

Alhamdulillah selamat mendarat.. kami sampai awal 15 minit tak salah aku..

aku turun ikut tangga belakang sebab memang aku beli seat belakang.. turun last sekali sebab tunggu orang lain turun dulu.. omar pun tido lagi

Faiz paling exited nak bergambar dengan flight.. aku skema, lepas line ni baru aku nak gambar.. hehe.. dia kan dah cakap tak boleh guna hp bila dekat landasan yang kita jalan tu..

time ni aku lenguh dah.. pass dekat faiz pegang omar

Aku book grab sebab dekat sini kami sewa motor.. grab ni memang dah standby dekat airport, tak sampai seminit dia sampai dah.. aku pun apa lagi, kelam kabutla cari gate.. haha.. aku book time baru je sampai airport.. aku ni tak taula, kalau apa-apa semua nak cepat.. jenis kelam kabut.. aku tak suka orang tunggu aku.. faiz pulak jenis cool, rilex.. bila bergabung, meletup haha.. betul la, kita akan lebih kenal orang lepas travel bersama..

Alhamdulillah kami sampai hotel dalam pukul 10 gitu.. aku sewa motor 10.30.. so boleh rilex-rilex.. try tanya hotel kalau boleh check in, bilik belum ready lagi katanya.. jadi kami tinggal luggage dan keluar..

omar recharge makan biskut.. aku beli biskut dia 3 jenis, masuk beg 2 je time dekat rumah aku.. bila dekat rumah umi keluarkan 1 sebab terlebih muatan hehe.. omar alhamdulillah dah makan makanan biasa.. jadi banyak mudahla jalan dengan soleh ibu ni..

aku pun pakai crocs je dekat sana.. asalnya crocs ni dalam beg.. aku nak pakai kasut tapi sebab beg terlebih kg, aku pakai terus.. first time aku rasa aku travel bawa 1 kasut je

sebab motor tak sampai-sampai lagi, kami pusing area kolam.. ada kancil uols.. unik betul.. tapi tak boleh masuk.. boleh tengok dari luar je

antara sebab aku pilih hotel ni ialah sebab pool dia best.. aku kan last minit plan, hotel dekat cenang semua tinggal yang mahal-mahal.. tu aku book hotel ni walaupun dekat kuah.. aku rasa mudah banyak kalau duduk cenang sebab attraction banyak dekat sana.. dekat kuah ada dataran lang je.. shopping pun dekat cenang banyak.. kami sempat mandi dua kali je.. jadila kan..

omar silau.. garang terus jadi muka

ada yang mandi-manda dah.. ni mungkin yang datang awal

dekat sebelah kolam ni ada kawasan boleh jalan bersebelahan dengan pantai.. cantik uols.. kita amik gambar seround dua.. aku tak keluarkan tripod lagi time ni.. guna beg je..

omar duk pelik tengok ibunya lari-lari

suka plak aku pakai dress.. langkawi memang cantik dengan dress kan.. nampak tall and skinny..

faiz suka amik gambar dekat-dekat.. aku elergic dekat, takut nampak pipi pau den hehe

nampak kapal-kapal berlayar.. tinggi kan tinggi kan aku

seronok omar bila dapat keluar dari stroller.. berlari-lari dia.. aku cuak juga sebab tepi tu terbuka

ensem la anak ibu ni..

ada port buaian juga.. sekarang dah jadi trademark kan dekat pantai mesti ada buaian..

to more trips ahead.. dalam pukul 11 baru motor sampai, kami terus gerak ke destinasi berikutnya..