Aug 7, 2016

Iman the Explorer: Farm in the City

Assalamualaikum..

Aku skip cerita wedding Baiti sebab exited nak cerita tentang jalan-jalan di farm in the city (FITC) .. sebab gambar dekat situ cantik.. amik guna kamera kan.. serius rasa ralat sebab sebelum-sebelum ni malas nak bawa kamera.. masalahnya kamera aku tu charger baterinya dah hilang.. tak sure kat kedai ada jual ke tak kan.. ke ni alasan nak beli kamera baru haha

Weekend yang lepas, aku memang dah siap-siap ambil cuti jumaat isnin.. hajat dihati nak spend time dengan adik aku.. kami plan nak bercuti semalaman dekat PD.. kami nak gerak jumaat petang.. jadi pagi jumaat tu free, aku plan nak berjalan ke tempat dekat-dekat sebelum gerak petang tu.. aku dah lama teringin nak bawa iman pergi FITC, sebab iman exited dengan binatang.. aku google farm ni buka pukul 10 pagi.. hajatnya pukul 9 nak gerak tapi lewat juga gerak.. nasib dekat.. kami sampai dalam pukul 10.30 pagi..


Sampai-sampai kita akan lalu kedai sorvenir dulu.. ada certain tempat time keluar kena lalu kan.. tapi pada aku sorvenir kedai kurang umphh.. tak banyak sorvenir yang ada logo FITC.. yang banyak tshirt dan fridge magnet.. Banyak sorvenir hiasan biasa tanpa logo..



Dekat belah luar ni ada burung unta.. besaq bak ang.. dekat dalam aku rasa macam takde dah.. iman dah kagum dah tengok.. aku rasa ni 1st time iman tengok binatang dengan banyaknya.. mama iman kata kesian baba kena tinggal, sorry bro.. next time ok




Gambar wajib dekat pintu masuk.. time ni ambil gambar dengan hp aku.. sekali memori full da.. Dah lama tak transfer gambar dari hp.. next gambar adalah guna kamera..


Adik zolah ikut juga.. Kesian adik panas.. tapi adik jenis cool je.. panas pun lena juga dia tido walaupun berpeluh-peluh.. Alhamdulillah kami pergi pagi.. panas pun ala-ala panas manja je hehe



Adik macho


Ni dekat kawasan beli tiket.. iman bawah 90cm, tak payah bayar.. harga tiket lebih kurang je dewasa dan kanak-kanak, 30++.. ada juga dia jual tiket pakej 2 dewasa 2 kanak-kanak plus free poney ride.. oh ye, kalau kanak-kanak bawah 90 cm tak dapat naik poney ride.. kesian iman.. tapi aku rasa iman pun tak berani juga hehe kak cik tu kan berani berani takut


Masuk-masuk nampak poney.. baba iman selalu ajar iman buat bunyi kuda.. exited la dia bila nampak kuda.. oh ye, estimation time untuk cover jalan-jalan dalam ni ialah 2 jam.. banyak sangat aku rasa aktiviti yang menarik untuk budak-budak


Next station ialah kawasan kura-kura.. korang ikut je signage, insyaallah dapat cover semua tempat



Besaq sangat aihh kura-kuranya... hehe, aku yang lagi beria dari iman nak bagi kura-kura makan.. scary juga nampak dia datang dekat dengan kita.. takut terngap tangan kita.. eh kura-kura herbivor kan hehe


Iman takut-takut berani.. dia nak try tapi cuak hehehe.. tu yang asik berpegang tangan je.. ada 1 binatang je yang dia exited dan berani tanpa syarat haha.. kejap lagi aku cerita




comel gila ko kura-kura.. geram je tengok kan.. aku banyak pegang iman.. jadi gambar banyak adik aku Mai yang ambil..


rasa nak gigit-gigit je kepala tu.. 


Antara spesis kura-kura yang ada.. ada yang kepala macam ular, macam-macam jenis ada



Iman takdenye nak senyum comel-comel kalau amik gambar.. kalau selfie dengan baba dia je bukan main sengih hehe



Kura-kura lagi.. yang ni patern kecik.. exited iman tengok dia berenang



Adik zolah tu macam faham je tengok kan





Dalam ni jalannye agak berair.. kadang-kadang celah batu tu ada air mengalir.. jadi jangan berangan nak pakai baju kibar-kibar macam aku haha.. adik aku Mai dah tanya takpe ke yana pakai baju labuh dalam farm.. aku cakapla farm dia takdelah farm sangat mai.. amik ko, kata-kata makan diri sendiri hehehe


Iman tengok alligator kecil.. dia duk cakap "iman kut iman kut".. hehe dulu-dulu baba dia ada buat stokin yang masuk tangan macam puppet tu.. aki buat alligator.. punyala dia takut hehehe


padahal alligator ni cinonet je


haaaa... ni la binatang iman paling suka dan exited.. hahaha, aku cakap kat iman kalau iman nak tengok ayam baik pergi rumah tok ayah je.. tak pun iman exited sebab dia dah pernah tengokkkan..





binatang dekat sini banyak yang lepas bebas.. tapi takde kacau orang pun.. aku rasa sangat berbaloi bawa budak-budak.. aku cadangkan jangan pergi weekend, time aku pergi ni still ada orang tapi tak sesak.. kalau weekend aku rasa boleh tahan sesak juga..



adik zolah dah selamat tidur..


Burung merak geng dengan ayam.. takdo plak dia nak kembangkan bulu dia..


Dekat sini memang banyak aktiviti bagi makan dekat binatang.. free je, petugas dekat situ tanya nak tak bagi makan.. aku konon-konon nak bagi iman tengok, cubalah juga walaupun dalam hati dug dap dug dap hahaha.. eden penakut juga sebenarnya haha






nampak tak betapa lurusnya tangan aku haha kalah luruskan saf tau.. sebenarnya tak scary sangat.. time dia makan tu rasa mcam kena cubit kecik-kecik.. kita cuak sebab tak biasa kan..


time ni aku dah berani sikit.. siap boleh hala kan burung tu dekat iman


iman biasa-biasa je dengan burung


nampak ayam je exited balik.. haihh, iman iman


ayam ni cantik.. kalau ayah aku ada mau geram dia nak bawa balik.. aku lupa nak suruh mai ambil gambar nama-nama binatang yang kita tak kenal..



garang sangat muka.. 


korang nampak kan muka aku cuak.. aku nak bagi burung makan lagi.. orang offer, rugi tolak.. tak berbaloi bayar 30 kan hehehe


time ni dah berani sikit.. tapi tangan tegak tetap tegak haha




adik aku ni memang berani.. psiko pun iye juga hahahaha


yang ni aku yang tolong ambilkan.. nampak macam selfie kan.. adik aku p lilit kamera dekat tangan dia.. aku tolong snap je


ayam bersepah-sepah



khusyuk tengok ayam


umi aku pun exited bagi makan binatang..



iman meneguhkan keberanian nak pegang rusa hehehe



aku duduk mencangkung dia pun ikut juga.. jadi bestfriend cik yong sampai bila-bila tau iman.. nampak tak kambing bestfriend dengan ayam.. harmoni sungguh komuniti dekat sini hehe


sini ialah area binatang yang sama spesies dengan unta.. bukan lamaa, aku tak ingat nama dia apa



korang nampak tak yang warna hitam kanan tu.. petugas dekat situ ada bagitau binatang ni kalau marah dia meludah.. aku time dengar macam tak percaya.. sekali tu time bagi makan, aku tak nak bagi dekat yang hitam tu sebab dia dah makan.. sekali dia marah terus dia ludah.. seriusss, dia ludah.. hahaha, tak percaya aku.. dia ludah kena sikit plak tu dekat area umi aku berdiri.. umi aku cakap rasa nak ludah balik je hahaha.. dahsyat sangat binatang ni..







yang putih ni baik sikit.. umi aku suka dengan binatang ni.. siap boleh usap-usap lagi.. kagum aku






what?

kanggaru kedua terkecil di dunia


petugas tu kata yang ni dah dewasa.. kanggaru kira dewasa bila dah ada poket untuk letak anak..




tengok itik pula..


kawasan rabbit dan hamster.. sebelum ni kitorang ada bagi makan kat ikan.. besar-besar ikannya, teringat dekat ikan tasik utm.. 


tengah pujuk iman pegang..





diorang ni kalau sekor datang berekor-ekor akan ikut sama hehe.. dekat sini banyak tempat basuh tangan dengan sabun sekali.. jadi jangan risau untuk nak pegang..


aku tak tahu ni binatang apa..


dalam ni ada merak juga.. alhamdulillah ada rezeki nak tengok merak kembang.. aku ada dengar ada budak cakap dengan ayahnya.. speaking la, ayah saya nak gambar merak ni di gantung dalam bilik saya.. hehehe, canggih betul budak-budak sekarang..




ni binatang pelik.. muka dia petak.. tak tahu nama juga.. asik menyorok dalam cave dia..



owl fevret nan hehehe


umi take 5


port cantik untuk ambil gambar..



ada staf offer untuk ambil gambar.. masalahnya banyak gile dia ambil gambar.. hahaha, rupanya ada gambar yang dia zoom.. baik betul







Dekat sini ada area anak ayam yang kecik-kecik tu.. aku pernah nampak Bella anak Dr Halina pegang anak ayam time datang sini.. petugas tu bagi dekat iman nak pegang.. subhanallah iman berani kot pegang..aku dah kagum sebab aku geli hahaha.. iman memang cucu to ayah betul.. masalahnya lepas iman pegang tu iman nak pass dekat aku.. iman, come on... cik yong takut kot.. haha, kesian dekat iman.. marah dia dekat aku..


berani betul iman.. nampak tak aku menggelabah tak nak pegang  haha



open space ada biawak dengan ular..


kebetulan time kami lalu ada parrot show.. layan jugala kejap..





sekarang dah berani dah dengan burung.. boleh berlagak dengan iman.. hehehe, gambar dari video yang mai ambil.. sebab tu aku kata berbaloi datang time hari cuti.. sebab orang kan tak ramai, jadi peluang nak dekat dengan binatang sangat banyak..






Mai kata kereta tu cantik, kitorang ni kira props pada kereta je haha

Ni kira kawasan terakhir dalam farm.. dekat area sini juga tempat poney ride.. time lepas pintu keluar aku nampak ada tempat jual binatang.. sekali dalam tu ada tempat main dengan cat.. RM5/ person untuk 10 minit.. aku masuk dengan iman.. ingat iman exitedla, sekali dia main sekejap-sekejap je.. cehh, mungkin sebab banyak sangat kot..







kucing semua gebu-gebu.. geram aku tengok.. kalau boleh bawa balik ni syoknyee... rasa nak bela kucing balik pula..


ni pun dekat area luar.. iman exited konon-konon naik kuda hehe




adik dah penat.. nak kena recharge..



pukul 12.30 macam tu kami beransur pulang.. review aku, worth place to visit untuk anak-anak.. sila lah datang, confirm tak menyesal..

No comments: