Jan 22, 2019

Dreaming Trip to Korea: Day 3~ National Palace Museum of Korea, Hanok Village, Lunch and to Itaewon we go!

Assalamualaikum..

Rindu nak menulis sebenarnya tapi mood aku akhir-akhir ni huru hara betul.. aku selalu ada certain time, rasa aimless.. macam robot.. rasa rutin harian tu sama je.. sindrom apa pun aku tak tahu.. hopefully things will get better insyaAllah.. aku tengok dekat IG kawan aku dia tengah kat jeju.. best betul nampak.. aritu aku usha jeju tiket dalam 600 lebih ada.. dalam bulan 6 ke 7 gitu.. tapi tengah fikir-fikir lagi..

Dekat dalam palace ni ada National Palace Museum of Korea.. wajib masuk sebab free.. kami masa suntuk, sebab sewa hanbok 2 jam je kan.. so kami bajet dalam 10 minit gitu je spend dekat sini.. aku kan suka muzium, so bila pergi kejap je rasa tak puas juga.. tapi dapat masuk kejap pun rezeki juga kan



still hujan lagi..


area dalam muzium.. kak yus dengan Sarah lepak sini.. penat juga time ni sebab rasanya kitorang macam tak sarapan.. tapi aku kalau penat pun still semangat nak explore.. datang mood berjalan kan.. rasa lain macam will power dia..


dekat sini ada macam pasport booklet.. kita boleh cop lambang dinasti kot.. ada banyak station.. asri buat, aku malas.. nanti ke mana je aku letak.. asri kata dekat jepun ke dekat china tah ada buat gini juga

🎿Apa la dtg jauh2.. Tak nak cop.. 
Rugi.. Mujo takleh masuk passport.. 
Kalo tak bole cop skali.. 

antara kereta pertama di korea.. hyundai rasanya.. walaupun gambar muka selambak, wajib letak untuk kenangan.. remember masa kami ada 10 minit je.. sempat selfie je.. memang berlari-lari aku dalam ni

Ahjumma ke ahjussi ke.. 
Ahh. Ahhapantah ni.. 

sejarah automobil korea



Sedang perati tiang.. Ada anai2 ke tidak

macam biasa.. tuan director suruh buat cover movie lagi.. 


🎿Baju mahal2.. Yak nak posing plak.. 
Terasa mcm duta or mascott kebudayaan korea plak kt sini.. 
Budak2 korea pun pelik tgk kitorg pakai naju ni.. 






kerusi raja dekat dewan bersidang dia.. puas aku tenung gambar nak bagi nampak tulisan dia.. ni je yang sempat kami pusing.. kami teruskan perjalanan untuk pulang hanbok.. hanbok ni kena pulang on time.. lambat seminit pun ada extra charge.. pandangan aku, sewa 2 jam pun dah cukup.. cuma kitorang lama sangat dalam istana.. mungkin sebab tak tau ada muzium juga.. kalau nak ample time, mungkin boleh ambil 3 jam..


jumpa orang jual kuih kacang ikan.. Sarah belanja.. sedap weh makan panas-panas.. tengah lapar plak tu


terus pakai gelang korea.. biasalah aku, exited..
🎿Memang sedap kuih ni.. Nmpk macam baulu ikan je. Tp dalam inti kacang.. 
Tekstur luar ikan ada rasa garing2 sikit.. 
Sedapp.. 
Lepas pulang hanbok tu ingat nak beli lagi.. Tp tak dpt sebab dah abih dah.. 


harga rental kedai ni..
🎿Kedai tingkat 1 ni lagi murah dari kedai kat bawah.. Silalah pilih. 


nama kedai.. ada toilet juga dekat sini.. ada wayar.. ciri-ciri penting tu


diorang study tempat makan yang ada promotion.. tapi sudahnya kami tak pergi pun
🎿Kupon diskaun kedai makanan halal punyala banyak.. Tp takde la banyak kt area sini.. Itu yg kempunan.. Sekupon pun tak merasa diskaun..
Buku kupon ni ambil di airport.  
Kalau di malaysia pun bole request di kedutaan rasanya.. Bole tgk website.. 



cantik-cantik hanbok diorang


next, kami nak pergi ke Hanok Village.. memang berdekatan dengan Gyongbok Palace.. 


ada arts muzium


Sampai di Hanok Village.. kampung ni sebenarnya ada orang duduk.. nampak merata dia letak signage macam marah hak diorang dicabuli.. ada yang tulis kami kerja beli rumah bukan untuk jadi tempat pelancongan.. siap ada guard yang jaga dekat sini.. kesian juga la.. so kalau kita pergi sini, behave please.. respect their rights.. aku rasa kalau tak pergi pun ok.. kitorang sebab tak tau kan..

🎿Memang pelik.  Sbb ini bukanla tempat pelancong.. So tak payah datang ramai2.. 
Diorang tak suka.. 
Tapi ada byk org korea macam tourist guide kat situ.. Mgkn sukarelawan kampung kot.. Macam Rela.. 

🎿Antara pelancong yg berpotensi mengganggu ketenteraman penduduk kampung

Delea sentiasa di hati


pricey juga.. better beli dekat Dondaemon Market.. beli bulk lagi murah







kawasan dia cantik.. sangat tradisional style punya rumah



ajak geng gambo













kena NCR ni.. tak ikut arahan.. ni kedai teh ke kedai perfume tah tak salah aku


aku nak amik gambar dekat tangga belakang aku tu.. tapi lama plak geng tu ambil gambar.. jadila dari jauh pun





antara signage kemarahan penduduk setempat


alley ni sangat cerita drama korea kan







tanya juga Sarah maksud sign ni, tapi macam biasa la.. lupa dah





jatuh cinta dengan wall depa




yang baju merah tu ialah tourist guide.. 



settle di Hanok Village, kami naik cab untuk patah balik ke hotel.. Sarah bawa kami makan kedai kimbab.. kami ambil yang flavor tuna dengan apa tah





aku mampu makan dengan sudu je la.. asri sorang je korean celup.. rasa nak minta chopstick yang budak punya.. jeles tengok orang terer pakai chopstick





Settle makan, kami terus gerak ke Itaewon.. Sarah time ni dah rasa makin tak sihat.. kesian dia layan kakak-kakak g berjalan


kami naik teksi yang kebetulan memang ada depan hotel.. teksi ni memang teksi tourist.. driver semua boleh speaking.. pakcik ni la yang marah aku cakap korea tak tambah 'yo' dekat belakang..  garang weh




bouquet bunga besar yang macam dalam cerita korea.. gelap pulak kan gambarnya.. till then

South Korea kuinjak kaki di tanah ini
Tempat dipuji dinanti dibuai mimpi
Oppa ahjusi lantas menyapa interaksi dua negeri
Kamsahamnida menitip bibir terasa dekat dihati
Impian terlaksana apa diidam hanbok dicari
Namun ini berbondong bondong dibawa pulang kesini.. 

No comments: