Jun 1, 2015

Kembara ke Tokyo: Day 1-Narita Express dan Anne Hostel Yokozuna

Assalamualaikum..

Sedih.. entry bangkok aku taip guna window live writer.. tapi tengah problem plak sekarang WLW.. jadi aku post dulu entry jepun yang guna apps blogger..

Aku cuba taip entry dari hp dan post ke draft.. Nak publish terus rasa tak best sebab tak dapat nak allign perenggan dengan gambar.. Ke boleh sebenarnya? Aku yang tak pandai cari.. setelah separuh jalan taip aku rasa susah gila guna apps.. untuk entry pendek takde masalah, tapi kalau entry panjang sampai 20 muka better taip direct guna laptop atau pc..

Aku dan officemate dapat tau trip ke jepun dalam tempoh sebulan sebelum pergi.. Beli tiket pun agak last minit sebenarnya.. Serius exited dan tak percaya bila tarikh pergi dah dekat.. Hehe mungkin kalah orang menunggu tarikh nak kahwin.. Eh ke melampau sangat perbandingan tu.. Hehe, 23hb malam kami kena ada kat klia 2, sebab flight pukul 12.45 24hb.. Aku pergi dengan erl sebab lagi mudah dan konon-konon feeling travel kan.. Hehe

Makan bekal umi bagi dekat area sini.. Antara pintu masuk airport dengan mall.. Ak pun tak perasan ada open air dan kerusi dekat sini.. Selesa sangat, sambil makan sambil layan happy together.. Aku download siap-siap dari apps free video.. Untuk pengguna apple aku rasa sangat mudah.. Tak perlu connect dengan pc bagai..

Siap sedia nak berlepas.. Kitorang berkumpul pukul 9 malam.. Tapi still lambat boarding.. Aku kira sebab ramai orang dalam group, kami pergi dalam 17 orang.. 1st trip aku dengan rombongan yang agak besar.. Macam-macam cabaran, tapi serius seronok hehe.. Insyaallah aku share nanti apakah cabaran itu..

Dalam flight sebelum mulakan penerbangan.. 7 jam perjalanan.. Serius aku respect dengan orang yang suka travel jauh-jauh.. Aku bajet aku boleh lena dengan syahdu bila dalam flight.. Angan-anganku musnah belaka.. Susah sangat nak lena.. Time otw balik aku kira ok sikit, rindu tanah air sendiri mungkin hehe..

Sedikit tips untuk yang akan solat subuh dalam flight.. Aku tak pasti airasia ada banyak trip ke jepun atau tak.. Sebelum pergi aku cuba dapatkan info macam mana nak tau dah masuk subuh.. Adik aku cakap bila langit dah start warna biru.. Aku duk jenguk-jenguk juga dekat tingkap.. Time pukul 4 pagi belum biru lagi.. Elok aku terlelap dan terjaga pukul 4.45 pagi, dah cerah sangat dah.. Apa lagi, melompat jugala pergi tandas sebab matahari da naik.. Aku kira subuh dekat jepun banyak bangun terkejut sebab tak biasa dendan masuk waktu awal.. Hehe, tips wuduk plak, aku plan nak buat khuf.. Syarat untuk khuf ialah kita mesti berwuduk sebelum pakai kasut.. Dan bila wuduk batal lepas pakai kasut, kita boleh ambil wuduk balik.. Dan part basuh kaki tu boleh ganti dwngan hanya sapu 3 jari atas kasut.. Faham tak ek, aku attachkan link untuk rujukan.. Boleh cari visual di youtube juga.. Sangat membantu untuk ambil wuduk lebih-lebih lagi dekat tempat yang susah nak wuduk

Alhamdulillah kami sampai around pukul 7 pagi waktu jepun.. Waktu jepun ialah awal sejam dari malaysia.. Gambar ni aku ambil dari dalam bas transit untuk ke airport..

Suasana dalam bas

1st group photo di airport narita.. Oh ye, lagi satu tips.. Untuk pocket wifi better korang decide siap-siap sebelum travel.. Sebab kami ambil mssa dekat 2 jam nak setelkan.. Sebab boleh dikatakan semua tempat guna transaksi melalui kredit kad.. Kami memang tak prepare untuk situasi ni sebab ingat dia boleh terima cash.. Aku kira dia perlu credit card untuk secure kalau kita tak pulangkan pocket wifi.. Kitorang dah almost give up nak bayar cash, ada sorang ahli bagi guna kredit kad dia.. Alhamdulillah tiba-tiba jumpa kaunter yang kata boleh bayar cash, tapi deposit untuk satu pocket wifi ialah 20,000 yen.. Lebih kurang RM600.. Kejutan kali kedua bagi kami.. Bincang punya bincang, kami setuju ambil yang bayar cash, total deposit ialah 60,000 yen sebab ambil 3 pocket wifi.. 1 pocket wifi boleh guba ubtuk 4-6 orang, 4gb.. Total sorang kena bayar untuk deposit ialah 3,750 yen.. Untuk wifi pula ialah 3,900 sehari, kami ambil untuk 6 hari.. Total sorang kena bayar untuk wifi ialah 750 yen, lebih kurang RM24, agak murah juga.. Kalau korang dalam group untung ambil pocket wifi.. Sebab beli simcard mahal juga, dekat 3000 yen = RM90, speed internet pula dapat 700mb je.. Kami ambil juga internet sebab senang nak communicate kalau dekat luar.. Kalau ikutkan wifi di hostel memang kuat.. Kalau korang group kecil aku kira tak perlu ambil..

Lepas setel internet, dalam pukul 11 kami gerak naik train untuk ke hostel.. Dari narita ke hostel makan masa sejam setengah.. Boleh tahan juga jauhnya

Sambil-sambil tunggu train sambil-sambil bergambar..

Exited sangat aku dapat tengok train jepun.. Oh ye, untuk trip ni aku minta maaf sebab tak dapat nak share pitstop stesen keretapi.. Sebab guna ejen, memang ikut arahan je.. Aku kira itu ialah kekurangan bila travel bersama ejen.. Kami tak berani nak travel sendiri sebab ramai, dan dalam group tu ramai juga yang senior..

Dalam train.. 1st time ambil gambar dengan gopro.. Oo macam tu rupanya guna dia hehe.. Kagum kejap aku rasa..

Fokus main internet sebelum tidur.. Ngantuk sangat kot sebab tak lena tidur dalam flight..

Tidur pun fokus ok hehe, kawan aku yang photog bawa kamera office.. Jadi gambar cun dan terang..

Kami turun di stesen ryogoku.. Jauh juga jalan, dalam 15 minit dengan bawa beg semua.. Sekalo rupanya kami salah jalan.. Kalau ikutkan 5 minit dah sampai.. Kitorang g pusing sekeliling kawasan hostel tu.. Hehehe mencabar sungguh.. Ejen pun mungkin tak biasa dengan kawasan situ

Benti rehat sat.. Nampak tak bendera nippon? Makcik exitedddd hehe

Berbondong-bondong dengan beg masing-masing

Alhamdulillah sampai.. View dari hostel yang kami tinggal.. Kitorang panggil hostel ni rumah kita.. Hehe

Luas sangat ruang tamu

tv pun banyak, tapi of coz la cerita jepun kan.. even dekat dapur dia pun ada juga.. hostel ni sangat recomended, bilik tidur selesa, toilet best, internet kuat.. lokasi pun strategik sangat sebab dekat dengan stesen ryogoku.. kos semalam lebih kurang RM100.. elok kami sampai hostel dalam 2,30 petang, ejen minta standby pukul 3.30 petang.. nak cari makan dan jalan-jalan disekitar bandar.. insyaallah bersambung next entry.. mencabar juga nak taip panjang-panjang tanpa WLW.. harap-harap ok cepat la WLW tu.. banyak aku baca blogger komen susah bila WLW problem..