Jan 23, 2018

YaYa Take Iran ~ Second Day: Rasht City

Assalamualaikum..

Tak pernah lagi aku tulis 3 entry untuk 1 hari perjalanan.. hehe, mungkin sebab cerita serius kan, tak exited nak cerita panjang-panjang.. Ok, perjalanan kami diteruskan untuk melawat bandar Rasht.. Rasht City.. aku tak sure tempat nama penuh tempat tu, Rasht Square ke Rasht City ke Rasht Centre.. tapi yang pastinya ia adalah kira macam pusat bandar Rasht.. macam biasa, aku exited tengok view dari dalam bas.. aku baru je cakap dengan kak yati tadi, personally aku lebih suka explore tempat-tempat simple dan view tak bandar sangat.. sebab aku rasa kalau tengok bangunan je rasa macam ok, lepas ambil gambar nak buat apa.. tapi macam weird pula kan kalau pergi satu tempat ko tak pergi ke to must visit place depa kan.. tapi since visit aku ke Iran ialah under trainining, kita ikut je la jadual yang orang dah tetapkan..


Lalu depan bomba lagi.. kalau takde gambar api tu aku tak tau pun ni bomba hehehe


 yang sharif tu rasanya bank.. eh ke kedai karpet hahaha batal betul.. macam kedai karpet je aku rasa



 Apple you olls


LG Iran


Dekat Iran nak masuk winter tak salah aku time kitorang datang.. berkenan betul dekat panda tu


Ni lah Rasht Citynya.. jap aku google full view




yang kanan tu crush aku hahaha tapi nama pun dah lupa.. nampak sangat tak berapa nak crush..


Kita letak gambar cantik photog dulu.. time ni kami dah tak segan dah nak panggil dia minta tolong ambil gambar hehe





Olli manis.. Dah petang pun tak comot lagi..


Aku bawa shutter dan tripod kecik, yang jenis boleh pintal-pintal tu.. tapi shutter aku dekat sana tak function sangat.. sakit hati kita.. gambar ni ialah antara yang berjaya amik dengan shutter.. En yang sebelah kanan tu satu rombongan dengan kitorang.. time kitorang duk setting and amik kedudukan, dia ingat ada something special yang kitorang tengah tengok, tu yang dia jengah gitu.. hahaha, sekali elok pula shutter aku function.. tergelak kitorang bila tengok gambar ni


Dekat area sini banyak monumen-monumen macam ni dan setiap satu ada makna.. tapi sebab kitorang kan ramai, plak tu kami geng katik, tak nampak sangat dan tak dengar diorang explain.. kitorang lagi exited duk nak amik gambar je hehehehe.. kejap-kejap diorang panggil kitorang sebab selalu tertinggal.. diorang tak bagi kitorang jalan berpecah..


Dekat sini mungkin tak ramai pelancong sangat jadi bila tengok kitorang diorang sangat teruja.. siap ada yang nak amik gambar, tanya soalan.. soalan dalam bahasa parsi pula tu.. yang penting, confident.. asal diorang tanya je kitorang jawab, malizi malizi hahaha.. aku rasa pakcik tu tengah amik gambar background kitorang.. ada Dr dari nigeria tu lagi femes, semua nak bergambar dengan dia hehe




Nampak tak pandangan mata dimana-mana.. dekat sini aku jadi nelofa muahaha


Malizi malizi


Gigih nak ambil gambar dengan kuda tapi tak jumpa right angle..

Lepas dah pusing-pusing kejap, depa bawa kitorang pergi kedai aiskrim.. time ni juga diorang tolong tukarkan duit Iran.. sebenarnya time kitorang pusing-pusing tu banyak je kedai-kedai tepi tu.. tapi sebab duit iran takde kan.. sedih jugala..


Crush no 2.. yang ni nama aku ingat.. Dr tau, muda pada aku kot..


Acik ni kelakar.. dari luar kedai dia dah follow kak yati, sekali dia ikut kitorang masuk kedai.. cuak jugala kan.. lepas tu orang kedai tu bawa dia keluar.. pucat juga muka kak yati hehe


Macam manisan diorang.. manis tapi ada rasa herba sikit.. macam biasa, aku makan untuk rasa.. cannot go more..


yang ni always will go more hehehe.. ok la, rasa aiskrim..



Pak Feri dari Indonesia..


View kedai..


Dapat je duit tukar, diorang bagi kitorang masuk kedai ni.. comel kan tom.. kepala dia goyang-goyang tau, tapi tak sempat ambil video.. kedai ni macam ala-ala shoping complex la.. tapi depa bagi masa dalam 10 minit je aku rasa.. memang rasa macam main game la.. anda ada 10 minit, 3,2,1 mulaaa.. gitula perasaannya.. dengan nak g toilet lagi kan..


Sekarang aku dah tau dah asal usul WC.. aritu aku tengok cite apa tah, ada juga keluar label WC ni.. aku ingat Iran je pakai, worldwide rupanya.. eh ke bukan?


Gambar depan kedai tu.. yang kanan tu Prof dari lebnon..

Ok next, aku ingat diorang nak bawa kitorang p dinner la kan.. walking distance je dengan kedai tadi.. bila kami sampai depan kedai makan, aku nampak band.. ingatkan memang diorang perform dekat situ.. sekali rupanya diorang standby untuk kitorang.. ramai jugala orang berkumpul duk tengok band tu.. eh ke aku yang perasan band tu untuk kitorang hehe.. sebab bila kitorang ada baru band tu start



Oh, time band ni main aku ada perasan ada sorang lelaki nampak macam tak berapa sihat.. dia duk ke depan, yang aku kagum ialah dengan cara polis/ petugas dekat situ alihkan orang tu, siap pegang bahu dan bawa dia pergi dengan lembut dan berhemah.. bagusnyaaaa kan.. sangat ihsan terhadap manusia..


Masuk-masuk je kami tengok setting macam majlis rasmi.. oh mungkin sebelum makan ada ucapan la kot.. macam event dinner kita dekat sini..





Macam biasa, kitorang duduk belakang dan tiba-tiba kitorang jadi kera sumbang hahaha.. entah kenapa tah, aku awkward sikit kalo dengan orang yang tak biasa nak duduk makan semeja.. tapi ok je bila borak-borak dengan diorang.. tak salah aku time ni pukul 8 malam waktu depa, dekat Malaysia mungkin dalam pukul 11 lebih malam.. memang ngantuk jugala dah time ni.. 1st time aku rasa jetlag.. jetlag katanya kan hahaha..

Macam siang tadi, majlis dibuka dengan ayat Quran, ucapan demi ucapan dan sedikit presentation dari bos aku selaku ketua speaker.. kagum aku dengan bos aku, diorang bagitau dia petang tu yang dia kena present malam.. terus dia buat slide.. hebatkan.. respect.. nampak tak pisang atas meja dan lain-lain kudapan.. rupanya boleh je kitorang makan benda tu time berucap.. kitorang tengok orang makan baru kitorang join.. konon-konon taknakla makan banyak kan.. sebab kejap lagi dinner.. plus kitorang tak tau boleh makan.. hehe


aku dah kak yati sempat beli survenir dekat kedai tu.. kitorang tengah pening nak convert duit ke RM sebab kalau terlebih satu kosong, kitorang rugi.. hahaha, kira punya kira alhamdulillah berbaloi la yang kitorang beli tu.. aku beli chewing gum banana tu, tapi brand lain sebab takde macam yang aku dapat dekat kedai makan.. keras sikit kalau nak compare.. aku jumpa brand yang sama time dekat Masoleh, tapi aku beli sikit je.. padahala murah.. sebab aku tergamam.. kedai tu jual delima, aku belila sebab omak den suka.. aku namapk chewing gum tu dan aku tanya chewing ni berapa.. sekali dia kata takpe dia bagi free.. bila aku cakap ‘but i want to buy’, tapi orang kedai tu tak bagi sebab mungkin aku ingat aku nak free banyak hahaha.. pastu menyesal tak explain dekat toke tu.. takdok rezeki namanya..


Pisang dia besar #hantupisang #hantupanda


Lepas ucapan, depa bagi terus cenderahati.. bergegar muka exited nak ambil gambar.. mesti yang lelaki tu pelik je tengok apahal exited sangat kan.. hehe


Aku dah selamat bagi dekat ayah aku.. sebab memang tak sempat beli apa-apa sorvenir.. Settle bagi hadiah, aku ingat kitorang terus makanla sekali.. aku nampak diorang ada buka pintu belakang, aku ingatkan tempat dinner.. sekali tempat sign plak dah.. bila boleh makan ni sebenarnya..



Aku tak sempat sign pun sebab depa nak cepat.. Lepas je sign, diorang suruh keluar.. eh makan dekat mana sebenarnya.. memang time ni dah penat sangat weh.. sampai ke tengah malam tentatifnya..



Ni nama dia Iman.. muka dia garang weh.. dia la yang selalu marah kitorang bila kitorang lambat sebab amik gambar.. hehehe, last day kitorang minta maaf dekat dia.. dia sengih je, tapi sengih macho tu.. sengih, tapi muka garang.. boleh bayang tak..



gambar dengan peminat lagi..



Kedai kasut kulit.. geram je nak tengok tapi takut mahal.. plus kitorang rushing.. rasa rugi jugala, aku rasa kalau kita dah berkenan or rasa nak tengok, buat je.. sebab belum tentu ada peluang nak jumpa kedai lagi kan.. lagi-lagi bila pergi under program.. just do it.. aku banyak sangat fikir, nanti jumpa kot kedai murah.. sekali memang tak jumpa-jumpa dah



Baby kembar.. cumi cumi sangat.. yang lelaki tu mayor tak salah aku.. or somebody yang ada position.. Next, barulah kami dibawa pergi tempat dinner pukul 11 malam waktu Iran, pukul 3 pagi waktu Malaysia.. boleh bayang tak makan nasi pukul 3 pagi.. eh macam boleh je bayangkan kan.. bayangan dia macam bangun sahur pula kan hehehe.. restoran memang cantik, siap ada orang pakai pakaian tradisional dia lagi.. tapi gambarnya aku takde, bos aku amik tapi aku rasa dia lupa nak bagi.. aku pun lupa nak minta.. memang boleh nampak la muka orang kedai tu macam penat.. dia pun penat menunggu bila la kiroang nak sampai..


 Gambar dengan crush lagi.. #bagican


Cantikkan plating nye.. tapi aku tak makan.. hehehe, zaitun + yogurt


Air ni sedap.. sangat refresh.. tak ingat dah aku rasa apa.. rasa ceri kot.. mula-mula cuak nak rasa.. sedap sampai kak yati rasa nak cari pati dia..


 Air wajib


yang ni macam meatball dendeng.. hahaha, pandai-pandai.. sedap, boleh terima oleh tekak.. aku tak ambil weh gambar menu utama.. memang betul-betul penat sangat tu..


Gambar dengan chef.. kitorang cakap sedap bahasa dia.. senyum je dia.. terus aku minta photo please.. yang belakang tu extra comel.. Makin ngantuk makin comel gamaknya


Taman luar restoran.. cantikkan.. again, aku rasa restoran mahal juga ni..


Kedai mainan dekat dengan restoran.. ingat iman dan dadek.. tapi aku rasa aku ambil sebab ada gambar Po


Aku rasa sepanjang jalan balik ke hotel aku tidur.. dekat pukul 12.30 malam aku rasa baru sampai hotel.. sorryla ye banyak guna rasa rasa.. benda lama nak recall mencabar betul.. hari 1st program je aktiviti full, hari yang next agak ok la.. sebab banyak kelas kan.. Alhamdulillah, setel you olls entry hari kedua.. tepuk bahu sendiri Yana

No comments: