Jan 25, 2018

YaYa Take Iran ~ Third Day: Factory Visit dan Teaser Masoleh

Assalamualaikum..

Aku dah give up dah nak guna open live writer.. asik keluar error cannot connect to server.. dulu aku guna window live writer, tapi problem macam ni juga.. aku tukar open live sebab ramai kata yang tu ok.. pun tak boleh juga.. jadinya kita gunala blogger balik.. aku tak puas sikit menaip dari blogger sebab ruang kecik kan.. takpela, baik ada daripada takde kan..

Ok, aku share sikit gambar dalam kelas.. of course la dari Mr Murtaza awesome.. hehe, puji pun bukan dia tau kan..


 Bangga jugala bila dapat pergi kursus dengan negara lain.. aku konon-konon nak ambil gambar dengan bendera Malaysia, lupa dah.. muka masing-masing fokus bukan main..



 Aku dan kak yati berselang pergi tandas hahaha.. aku memang muka toilet pun kalau ada kursus.. zaman exam dulu pun sama.. mesti nak kena pergi toilet.. konon-konon refresh kejapla kan hehe


 kak yati masuk, aku keluar 


kan aku dah cakap cawan dia unik.. kot-kot minum ada rasa pizza kan.. hehe


Kelas settle dalam pukul 12 lebih.. kadang-kadang pukul 12 dah habis.. pukul 12 tu biasanya hotel tak siap prepare.. Lunch menu pun lebih kurang sama.. hari last tak salah aku dinnernya macam ala-ala chicken chop.. aku bedal je sebab boleh terima kan.. yang daging belah bawah tu rasa dia macam ala-ala meatball tak salah aku.. Kitorang patut turun bawah balik pukul 2 petang tak salah aku sebab petang tu ada visit ke kilang dan Masoleh. Sekretariat dah pesan pakai baju tebal sebab dekat Masoleh tu sejuk.. exitednyeeee... tak sabar nak tunggu mulut asap..

Aku pun tak ingat dah bos dia yang mana satu.. apa yang aku ingat ialah diorang produce kertas dari hampas jerami tu.. dan dia ialah buat for non profit.. macam ala-ala NGO tak salah aku.. kaya owner dia sampai boleh contribute macam tu kan.. tu pun dia kata tak cukup untuk nak supply dekat Iran.. penerangannya banyak teknikal, more towards engineering.. macam biasa kami cari port untuk bergambar 



Smart kan view jerami tu.. tu yang kitroang posing ala-ala sombong tu









Settle dekat sini, kami naik bas balik untuk gerak ke Masoleh.. ini yang kita tunggu-tunggu ni.. jap, aku search info pasal masoleh.. 

Masoleh is the Town in the Sardar-e Jangal District, in Fuman CountyGilan ProvinceIranMasuleh architecture is unique. The buildings have been built into the mountain and are interconnected. Courtyards and roofs both serve as pedestrian areas similar to streets. Masuleh does not allow any motor vehicles to enter, due to its unique layout. It is the only city in Iran with such a prohibition. However, the small streets and many stairs simply wouldn't make it possible for vehicles to enter. The spectacular architecture of Masuleh is popularly known as "The yard of the building above is the roof of the building below".



Masuleh view

Kitorang memang dah google siap-siap dah Masoleh ni macam mana ghupenye.. sebab bos aku dah penah pergi sebelum ni.. dia kata kami akan jalan atas-atas rumah.. bila tengok gambar ni, exited kuasa 100 kali ganda aku.. ini yang kita cari.. country style punya view..


Comel pula nampak aku dengan kak yati dekat sini hehehe.. turun je bas, terus kitorang pakai baju sejuk.. kabus wehhh.. lepas tu terus test keluar tak asap.. bila nampak je, menjerit-jerit kitorang hahaha.. geng teruja lebih sokmo


 Teruja kan muka aku.. kitorang jalan belakang sekali.. orang lain ni tak amik gambar ke.. semua laju je jalan padahal 1st kot diorang datang sini..








Ni dekat area belah jalan nak masuk kampung tu.. ada toilet tak salah aku.. masjid pun ada juga dekat sini.. kitorang sampai dalam waktu asar sampai la lepas magrib.. ada yang solat dekat masjid ni.. aku macam nak try tapi sebab wuduk takde.. wuduk dekat sini open.. tak dayo den.. 

Full cerita next entry ye.. Hari ni lemau sikit rasa nak menaip

No comments: