Aug 19, 2018

Irresistible India- Kashmir: Indira Gandhi Memorial Tulip Garden

Assalamualaikum..

Spread over an area of about 12 hectares, Indira Gandhi Memorial Tulip Garden is located close to the world-famous Dal Lake in Siraj Bagh, Srinagar. The garden was earlier known as ‘Model Floriculture Centre’ and presently is Asia’s largest tulip garden. The garden is the effort of Mr. Ghulam Nabi Azad, the ex-Chief Minister of Jammu and Kashmir and was established to boost floriculture and eco-tourism in Kashmir Valley.

Indira Gandhi Tulip Garden is situated at the foothills of Zabarwan Range. Overlooking the iconic Dal Lake, the garden is opened in 2007. It is encircled by Nishat Bagh and Chashma Shahi Garden from three sides. Adorned by 70 varieties of tulips, the garden is one of the most popular tourist attractions in Srinagar. To add more magnetism to the garden, several rose beds are also cultivated.
Indira Gandhi Tulip Garden Srinagar is visited by thousands of tourists from all over the world. The period from March to May is considered as the best time to visit the garden, but April is also a favorite month among flower lovers. Every year in the month of April, Jammu Kashmir government celebrates Tulip Festival in which tourists can enjoy breathtaking views of the gardens at its full bloom. The festivity is accompanied by several cultural programs. The garden opens from 9:00 am to 7:00 pm every day.

Mansour parking agak jauh dari entrance sebab kereta memang banyak betul.. slow-slow kami menapak..



orang boleh tahan ramai.. sebab weekend juga.. kami ada jumpa couple dari Kelantan.. tak sure ayah jumpa diorang ke tak.. kalau jumpa confirm nyembang lama kan.. biasa kalau ke kashmir, tempat yang selalu orang pergi ialah srinagar, gulmarg, pahalgam, sonamarg.. sonamarg dengan gulmarg macam lebih kurang sama.. kawasan salji.. couple tu pergi sonamarg, skip pahalgam tak salah aku..


meet my fan.. ingat sham sorang je ke ada fan.. 



boleh pulak gambar aku ambil tercrop dekat part harga.. bukan traveler sejati lagi ni.. tiket murah.. aku google balik dewasa 50 rupee, kanak-kanak 25 rupee.. sama je harga local dan orang luar.. maybe sebab tempat ni ialah government funded juga kot.. 


tok ayah belanja belon.. adik punya pecah dulu dah..


time tengok ni aku dah kecewa.. haa, ni je ke.. ingatkan besar.. aku macam pernah baca dekat blog tulip pun ada musim.. adakah kami salah musim.. kecewa jugala sebab terbayang semerbak banyak bunga tulip.. nasib tiket murah




ayah dah seronok dah.. pencinta tanaman


see see sema takde bunga







tak banyak bunga pun gambar tetap kena ambil kan.. hehe




nampak kan aku tengah ambil gambar ayah posing..

dan hasilnya.. garis panduan baharu telah berjaya dikuatkuasa #kiklagi #taknakmoveonsampaibilabila






kasut beli dekat shopee.. kasut kalis air katanya.. berjaya la aku pakai time salji aritu.. ada bulu-bulu belah dalam..



rupanya kan, bila jalan depan sikit selambak weh bunga tulip.. Alhamdulillah, Allah Maha Kaya.. geng senior semua dah tak nak jalan.. diorang lepak dekat port yang mula-mula sampai tadi.. situ redup dan ada kerusi.. yang lain-lain masuk explore ke dalam lagi




jenuh weh nak upload gambar.. sebab source dari dua hp.. lepas tu nak kena tengok susunan mana dulu semua.. aku rasa tu juga antara faktor entry india aku lambat.. kena sort gambar dulu.. nasib cerita kashmir ni exited nak share kan



cantikkan.. suka gile time ni.. kembang dia macam bunga plastik kan.. thank you Allah










gigih kakak man main pusing-pusing








#roadtokashmiragain.. macam tulis migrain pulak hashtag aku.. ayah aku time on the way nak ke sini siap cakap dah 'ayah rasa kalau ayah duduk sini pun best na.. ayah suka kawasan dia'.. hahaha, siap dah aim masjid kat mana semua..



dekat sini ada gambar kitorang lompat, tapi tak berjaya plak copy dari hp mai.. kalau aku ingat dan rajin nanti aku tambah gambar.. tapi besar kemungkinan macam tak je kan..













Kami masuk lagi ke belah dalam.. pun ada banyak gile lagi bunga.. dah la berjujuk cantik.. faham kan berjujuk tu hape hehehe











dekat sini ada jual food.. air tin dan keropok pun ada.. aku tak amik plak gambar stall kedai.. yang aku tengah nak beli ni ialah roti.. sedap weh nampak.. murah je tapi macam biasa harga tak ingat.. tak salah aku 20 rupee kot.. dalam RM1.20..


yang aku tengah beli tu kashmir tea.. saje nak rasa.. cannot go la for me.. herba weh.. tapi at least dah try kan.. rugila datang jauh jauh tak try local food.. 



yang ni aku pergi 2nd trip.. tambah lagi beli roti


dekat sini jumpa ramai malaysian.. senyum-senyum gitu je semua


makan tepi kebun bunga awesome sangat..


umi duduk kat kerusi.. view time kami makan..


kashmir tea..


budak-budak seronok duk makan keropok.. ada 1 keropok tu sedap betul.. aku siap beli lagi sekali..





alhamdulillah mood kakak dan dadek ok dekat sini.. main je diorang.. kakak tu sukala sebab sejuk kan.. dekat sini ada peristiwa memalukan.. ada orang kahsmir perempuan ni, duk amik gambar adik kakak.. cantikla diorang.. family aku cakap ajakla dia ambil gambar na.. aku pun rasa, why not kan.. dapat amik gambar dengan orang kahsmir.. aku pun tanyala dia dalam sign language, photo.. sekali dia rejek korang.. omgggg malu gile weh.. family aku duk gelak.. aku dah tak tau nak buat muka apa hahaha.. segan weh kena reject dengan perempuan cantik.. lagi segan dari kena reject dengan lelaki handsome.. takpela, takde rezeki.. 


umi amik gambar dekat kawasan bunga juga.. hasil pujukan mak milah.. ada kenangan juga dengan bunga yang banyak kan..




sambung lepak lagi lepas ambil gambar.. ni mungkin kelebihan takde ejen.. memang kami santai habis..


aku rasa ni bukan keropok sedap tu.. silap tak ambil gambar 



sebelum balik, ada lagi ambil gambar.. selagi boleh kitorang.. tak kena bayar kan.. teringat pulak zaman kodak dulu-dulu.. macam manala orang dulu-dulu travel kan, boleh ambil gambar sikit je.. dah la tak boleh tengok gambar ok ke tak kan.. ke kita dulu pasrah je macam mana gambar..




pose menyandar ayah.. suka beno ayah minum manis.. kitorang duk cakap juga, sikit-sikit dah yah.. 


akhirnya.. habis pun entry tulip.. seksa weh.. aku rasa ada dua jam aku buat benda ni.. kan bagus kalau ada semangat gini baca jurnal.. doa-doakan aku ye.. next, kami nak ke boat house kami.. tak sabar juga sebab tengok gambar orang share, cantiknyeeee

No comments: