Aug 26, 2018

Irresistible India- Kashmir: One more night in Dal Lake

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, kami sampai airport on time.. better sampai awal sebab ada 2 kali check beg.. check yang tahap kena bawa turun beg.. dahsyat kan.. nak keluar kashmir lagi straight dari masuk mungkin sebab takut ada orang bawa apa-apa dari kashmir nak ke delhi..

cari tempat solat dulu.. perempuan solat di belakang kayu tu..

surau dekat tingkat atas ni..

nampak kedai ni boleh naik atas

banyak gile merpati jinak.. adalah hiburan untuk budak-budak ni sambil tunggu kapal terbang

Bila nampak kaunter untuk flight kami dah buka, kami pergilah check in.. aku risau part terlebih berat.. tapi rupanya ada perkara lebih besar untuk dirisaukan.. kami duk pelik awat orang kaunter duk tanya kawan-kawan dia.. risau juga aku dengan Mai..

Kisahnya, ingat tak aku kata airport delhi ada terminal baru buka.. sebab terminal baru, diorang rearrange/ batalkan flight lama.. kalau ikutkan, dia tambah 1 nombor je pun dari flight lama.. contoh AK340, flight baru ialah AK3401.. gitu.. dia kata dia ada emel dan call Mai untuk confirmkan semula, tapi Mai check dekat track emel dan call dia takde pun.. tak, masalahnya, kalau tukar flight pun pindahkan je la penumpang flight lama ke flight baru.. sebab masa semua sama.. Mai dah nak bergaduh dah dengan orang tu.. aku macam tak percaya betul ke ni.. aku ada gak rasa nak marah tapi aku kalau nak marah aku nangis.. so aku fikir solution apa yang ada..

orang flight kata untuk flight yang sama waktu dengan aku ni ada 4 je kot seat kosong.. jadi dia bagi option either separuh fly dulu, or semua fly esok pagi.. takkan la nak seperate-seperate kan.. so kami decide semua esok pagi.. dia adjust juga fligt kami dari delhi ke bangalore.. cuba bayangkan kalau flight delhi bangalore kami amik airlines lain.. lagi jenuh.. so, dia arrange kan srinagar-new delhi pukul 10 pagi tak salah aku.. 1st flight.. then petang baru new delhi-bangalore.. sebelum ni, time dari delhi ke srinagar aku ada dengar juga sorang pakcik ni flight dia batal, kesian aku tengok sebab dia sorang.. tak sangka kitorang pun kena juga gitu..

aku tanyalah, airlines boleh sponsor ke hotel untuk kami since kena bermalam semalam.. dia kata tu at your own expenses.. fuhhh, nasiblah jalan dengan orang berduit.. time ni la aku rasa penting credit kad.. kalau aku sorang mau aku duk airport je.. tapi fikir mak ayah, kanak-kanak lagi.. kesian dekat diorang

satu yang aku puji, orang airport tu cuba juga tolong kitorang.. dia ada bagi contact hotel untuk kami duduk, tapi rate mahal.. so aku decide nak beli simcard, then guna agoda untuk cari hotel.. nak cari tempat jual simcard pun satu hal.. time kami pening tu, orang kaunter yang perempuan time mula-mula kami check in dah habis shift.. dia pun tanyalah ok ke.. aku tanya dia dekat mana nak beli simcard.. dia kata kalau beli pun takes time nak register dan boleh guna.. aku tanya sini ada wifi tak.. since dia dah nak balik, dia minta tolong colleague dia share wifi.. alhamdulillah, lega gile weh dia tolong.. aku siap peluk dia lagi.. hehe sebab dia cantik juga hahaha.. aku rasa macam ada amik gambar dengan dia tapi tak jumpa plak.. kawan dia tu siap bagi hp dekat aku sebab dia nak masuk dalam balik.. iphone kot.. alhamdulillah Allah mudahkan urusan kami

akhirnya kami pilih hotel di Dal Lake balik sebab situ yang murah dan jarak dengan airport dalam setengah jam.. hahaha, berjumpa jodoh lagi dengan dal lake

mula-mula kami ingat hotel ni hotel darat.. sekali kena naik bot juga.. mak milah dah serik dah naik bot time ni.. hehe

aku happy je benda dah settle.. blessing in disguise.. benda dah nak jadi kan.. so kita enjoy the moment je la

boathouse kami duduk.. gate no 8, island hotel.. orang hotel ni taula kisah kami.. dan kebetulan orang hotel ni pernah kerja dekat Melaka.. seronokla dia bercerita.. bila kitorang bagitau sebelum ni duduk boathouse 17, dia kata oo situ mahal punya.. aku pun baru tau time ni

tangga ke bot betul-betul depan boathouse.. takde lobi area macam sebelum ni.. beg tu beg orang jual-jual aksesori aku rasa..

macam biasa kami ambil 3 bilik.. luas gile katil dia.. tapi old school style sikit kan.. tapi ok je untuk tumpang bermalam..

lampu dia warna warni kau.. katil habuk sikitla tapi aku ok je.. petang tu, macam biasa, sebagai kaki jalan tegar, aku ajak adik aku pusing-pusing.. kami minta minum petang dengan dinner dengan orang hotel.. so aku balik nanti boleh makan

Kami pinjam telefon owner hotel untuk call hotel di bangalore.. sepatutnya kami bermalam 2 malam, nasib dia bagi cancel yang semalam tu.. aku nak bayar duit telefon, orang hotel tu kata takpe sebab dia amik pakej free call ke apa tah.. moga Allah mudahkan dan murahkan rezeki dia..

kakak man tak nak ikut.. aku ajak adik, dia nak pulak.. mamanya ingat aku ajak adik jalan dekat area hotel tu je.. terkejut mama bila tengok kitorang takde

time kami jalan ni dah start buka sikit-sikit pasar malam diorang.. ini yang kita cari.. hehe, see ada hikmah yang Allah rancangkan untuk kita

serius kami dengar pakcik ni explain.. shopping is a serious matter to us.. hehehe, kacang pakcik ni lagi murah dari kedai yang mamat hensem jual.. eh pakcik ni pun hensem apa..

bila kami beli banyak, suka betul pakcik ni.. siap doakan kitorang lagi..

dekat sini kan kami jumpa orang pee tengah jalan.. sabar je la.. tak sangka boleh jumpa in real life kan.. selama ni duk tengok dekat cerita korea je..

nampak kedai coffe day.. kami singgah.. mai cakap ni kedai kopi fevret dia

nampak tak bekas warna biru bawah sekali.. tu air mineral.. cantikkan botolnya.. kitorang beli juga dalam 2 botol kot.. Mai cerita, dekat coffee day bangalore kot, dia nampak budak-budak duk punggah sampah.. dia duk pelik la.. sekali budak-budak duk cari botol ni nak buat bawa air pergi sekolah.. siap orang coffee day tolong cari.. bukan main happy lagi diorang bila jumpa.. sedih kan.. nikmat mana lagi yang ko nak dustakan Na..

cari label hijau untk vegetarian

adik risau orang nak ambil air dia

cantik beno kotak kek dengan menu depa

kami keluar coffee day dah nak magrib.. dah gelap

kedai roti.. rasa geram nak beli tapi kang tambah berat beg lagi plak

beli kacang.. murah gile.. ayah sukala kacang gini

kami cari kurta untuk budak-budak ni.. jumpa kedai yang jual murah.. 150 ke 200 rupee tah.. uncle ni semangat tunjuk gambar anak kembar dengan isteri dia.. isteri tak kembar ok haha.. adik dah pandai nak pegang barang dia sendiri

kitorang tunjuk gambar yang ambil ni dekat dia sebab dia nak tengok.. dia cakap ' wow, nice photo'.. hahaha nice celah mana tah kan.. dekat area sini juga aku beli beg keras yang aku cari aritu.. dapat beli dua.. dekat bangalore memang dah tak jumpa dah beg gini..

makan malam kami.. kampung style.. sedap macam biasa.. lauk kahsmir rasa lain sikitla dengan delhi dan agra.. ada rasa lemak-lemak.. time ni boleh plak mak milah cerita hantu.. aku apa lagi, cabutla.. adik plak time kami jalan-jalan dia tertidur, sampai ke pagi baru dia bangun.. penat betul tu

next morning, ready to check out.. ni ialah laluan untuk ke bilik.. dekat belah luar tu ada daratan bertanah..

kalau ada masa boleh lepak luar sini.. oh ye, sini air panas ada time dia buka.. kitorang request kalau boleh buka awal.. nasib boleh, kalau tak ada yang mandi style P Ramlee..

semoga kita tak patah balik lagi sekali pergi Dal Lake.. pergi 2nd time takpe

oh dekat sini rupanya aku shopping bag.. aku ingat dekat 1st cerita Dal Lake.. hehe dekat yang 1st tu aku beli topi je la kalau gitu..

seronok pakcik ni.. aku tawar separuh dari harga.. beg yang dia letak 1,200 rupee = RM72 aku tawar dapat 600 rupee.. see banyak kan untung dia buat kalau kita accept terus yang 1,200.. of course 600 rupee tu dia ada untung juga.. kalau tak, takkan dia jual kan.. sling beg dari 600 rupee aku tawar dapat 300 rupee = RM18.. umi pun beli juga

kitorang dah janji siap-siap dengan driver airport semalam untuk ambil kitorang.. dia sampai lambat, risau dah aku.. alhamdulillah semua ok.. kami ambil kereta lain since kontrak dengan Mansour kan dah habis..

punca flight kami cancel.. teminal baru punya pasal.. oh ye, semalam time check bag, ayah aku tertinggal bag pack dia.. kitorang suspect tertinggal dekat 1st check point yang kena bawa turun beg.. lepas check point ni, kita kena angkut balik beg-beg kita masuk kereta untuk pergi airport.. tu yang boleh miss sebab dah kalut kan.. kami check balik dengan petugas dekat situ, alhamdulillah ada.. dia simpankan.. selamat shawl ayah

dalam kapal terbang, kitorang beli magi sebab ingat murah.. sekali kena 200 rupee tak salah aku hahahaha.. tapi bedal je la.. nak rasa kan..

kakak man pun join makan juga

sampai dekat airport delhi, kami cari makanan dulu.. adik dah ngamuk-ngamuk lapar.. kesian dia.. risau dah aku dia nangis-nangis.. mama kan kata adik kalau lapar memang gitu.. femes salman khan dekat sini

kami solat dekat area departure.. time nampak signage ni aku duk pelik, maksudnya dia tak buat announcement ke time flight sampai.. so kami duk jengah-jengah selalu.. tak salah aku flight delay juga time ni..

alhamdulillah selamat naik flight

Malam baru kami tiba di Bangalore..