Aug 18, 2018

Irresistible India- New Delhi: Qutb Mina

Assalamualaikum

Sementara semangat datang, mari kita imbas kembali perih jerihnya perjalanan kami di India.. haha, itu ayat KIK sham tak salah aku.. parak parak.. mau sebulan terngiang-ngiang lagi ayat KIK.. reda je la kan.. aku dah ada dalam deraf entry Qutb Mina yang aku tulis sebelum ni.. tapi takde mood plak nak sambung yang half way.. nak cari pace balik, jadi baik kita mula karang yang baru.. 




Menu sarapan aku.. sama je pagi-pagi hari.. roti dan kari.. kakak man makan dengan jam.. dia makan jugakla setelah berkali-kali suruh..



muka sepesen.. seronok depa duk main dekat lobi.. lobi cantik.. tengah tunggu-tunggu orang juga masa ni.. pukul 9 punctual kami gerak.. Babloo tidur dalam kereta tak salah aku.. 


Lokasi pertama kami pagi ini ialah di Qutb Mina.. lets google Qutb Mina tu hape..

Qutab Minar is a soaring, 73 m-high tower of victory, built in 1193 by Qutab-ud-din Aibak immediately after the defeat of Delhi's last Hindu kingdom. The tower has five distinct storeys, each marked by a projecting balcony and tapers from a 15 m diameter at the base to just 2.5 m at the top. The first three storeys are made of red sandstone; the fourth and fifth storeys are of marble and sandstone. At the foot of the tower is the Quwwat-ul-Islam Mosque, the first mosque to be built in India. An inscription over its eastern gate provocatively informs that it was built with material obtained from demolishing '27 Hindu temples'. A 7 m-high iron pillar stands in the courtyard of the mosque. It is said that if you can encircle it with your hands while standing with your back to it your wish will be fulfilled.

The origins of Qutab Minar are shrouded in controversy. Some believe it was erected as a tower of victory to signify the beginning of the Muslim rule in India. Others say it served as a minaret to the muezzins to call the faithful to prayer.


Aku tak perasan pula part masjid tu.. macam biasa tiket foreigner mahal pada local.. local 30 rupee, orang luar ialah 500 rupee..


Qutb Mina ni seberang jalan dengan kaunter tiket.. nampak signage ni, Qutb Mina tu bertentangan..



orang pun tak ramai sangat.. cuaca just nice.. memang berangin habis..


time ni rasa awatla aku tak bawa tripod aku tu kan.. tak dapat ambil gambar semua secara penuh.. dah 5 bulan berlalu pun aku still rasa ralat lagi.. hehehe..



nampak tak kakak man sailang cik yong.. baju aku pakai tu beli dekat kedai sari Agra.. aku rasa harga asal dia letak 1,100 rupee = RM66.. korang wajib pakai konsep 'aku takdela nak beli sangat'.. last-last bila aku macam nak pergi dah, dapatlah kurang sampai 600 rupee = RM36.. worth it kan.. aku minta size besar sikit, tapi dia tak jumpa cari kot.. aku perasan dia nak tukar weh tagging size tu ke saiz besar.. teruk sikitla part situ, tapi size ni dah ok dengan aku.. biasalah, selagi ada yang besar aku akan go for bigger size untuk pakai lebih lama.. nampakkan aku takde langsung niat nak diet hehehe


entah apa aku cakap dekat diorang.. beria betul dengar


dekat sana iman dengan dadek dapat peminat.. teringat plak dekat sham.. time KIK ada akak ni cakap 'ha, yang ni yang suara sedap tu' hahaha.. dahsyat sham ada fan.. see, nampak kan aku tak move on lagi dengan KIK aku.. 


ooo.. yang belah kiri tu kot masjid.. aku yang dah lupa..






dekat sini kami dah start berpecah.. aku, ila dengan budak-budak.. aku pun pelik apsal budak-budak join kitorang.. dengan adik sekali hehe.. diorang yang lain pergi dekat belah taman gitu.. nanti aku share hujung entry..



kagum dengan senibina diorang.. bangunan dekat sini kan semua besar-besar.. time aku pergi kellie castle tu aku ingat besar habis dah.. sini lagi tak terjangkau dek akal besar dia..


thank you angin makes my baju look flowy.. 









bro, ko kenapa..


besar kan.. nampak tak kitorang halus je.. macam manala orang dulu-dulu bina kan..






my muse


peminat kakak man datang lagi hahaha.. adik dah lari time ni tak nak gambar..







dah bawa budak-budak ni susahla nak bergambar sorang.. kakak man tu pun dah pandai.. lepas kita ambil gambar nanti dia cakap 'ok, kakak pulak'.. 







adik nak dukungla tu.. cuaca nampak panas kan, tapi sebenarnya agak ok.. cuaca gini gambar jadi cun la.. fevret aku..


hahahaha tak perasan plak aku gambar ni nampak dadek punya kepala sikit..


tiang-tiang ni pun port cantik untuk gambar..




mission berjaya.. kakak dengan adik main lompat-lompat, baru ada can aku dengan ila nak gambar sorang.. eh ke aku je yang nak gambar sorang hehehe




here comes the model





baik cakap, cik yong your favorite aunt kan.. cakap cepat


dah jumpa balik dengan tok mi dan team satu lagi..






kakak and her muse.. dah pandai cakap kakak tak nak gemuk.. kakak nak kurus macam nan.. fine kakak, fine



ayah time ni layan perasaan.. terbayang kegemilangan islam.. ayah siap tahu nama imam dekat sini.. suka betul ayah time dekat sini.. time dekat kashmir pun ayah lagi jatuh hati sebab situ memang kawasan muslim kan.. bila dah boleh masuk cerita kashmir


ni area diorang lepak.. smart kan.. diorang duk kata macam kat oversea.. haha, padahal memang dekat oversea kan.. over beno budak-budak ni..


siap shoot postwed wedding lagi #dahhalalkan


ayah perati je diorang duk bergambar hehe.. ayah dah syok duduk area masjid.. tak gerak-gerak dari situ









aku rasa ada dalam 2 jam lebih kami dekat sini.. hari ni patutnya dalam jadual banyak tempat juga kena pergi.. tapi aku pun tak sure berapa tempat sempat pergi.. tapi aku fikir chill chill sudah kan.. kang kalau fikir lambat makin stress plak nak berjalan.. enjoy the time yang kita ada kan..



babai from ayah

No comments: