Aug 20, 2018

Seimbas di Sangapura: Hari 1- Sambungan Orchard Road, Mustafa Centre and Sultan Mosque

Assalamualaikum..

Kita lari kejap dari cerita india.. ok, tajuk pun dah panjang kan.. nampak beno hari pertama pun dah jalan banyak tempat.. ok, lepas pusing dalam mall, kami jalan dekat area luar pulak.. dekat sini yang aku nampak pakcik jual aiskim roti.. mencabar weh, serius mencabar..




Opera Gallery.. tak tahu buka for public ke tak.. ambil dari luar pun dah onz dah



ni lah pakcik yang buat aku stress tu..







orchard road.. 


bos aku dengan asri gigih google.. kami macam biasa, gigih bergambar.. siap terbang-terbang rambut.. gel rambut dia tak lepas dekat airport sebab lebih 100ml kot.. dah la baru beli, takde rezeki..



kami masuk dalam mall balik sebab nak naik tren.. dekat sini baru jumpa kedai yang aku berani masuk.. tadi tu kedai yang berani tengok je..




ni untuk pass harian kot.. aku pun dah tak ingat, like always..


Farrer Park untuk pergi Mustafa Centre.. tak salah aku ada lagi stop train lain yang connect dengan Mustafa.. Kata bos aku, area sini macam ala-ala masjid India



Sarangheyo


lebih kurang sama je kan dengan train kita..


kena tukar train tak salah aku..


serius dah rasa feeling india.. time aku dekat sini, serius rasa rindu nak pergi India lagi.. berapa banyak serius daa.. walaupun mungkin orang tak faham kenapa nak pergi India kan..







Sampai Mustafa Centre.. panjang gile weh kedai dia.. bos aku kata asalnya kedai diorang kecik je, tapi berjaya beli kedai sebelah-sebelah dan akhirnya sederet ni dia punya.. time aku dekat sini tak rasa macam puasa weh.. well shopping kan.. hehe


aku beli charger dengan kabel hp.. careless betul aku part tu.. time pergi Iran dulu pun gitu juga..


seksyen makanan.. besar weh, memang boleh sesat juga aku rasa kalau terpisah.. nak senang, janji je dekat pintu keluar mana-mana


macam dekat india kan.. macam-macam food ada..


air mars 1 dollar.. manis bebenor..


turkish delight


kitorang beli pizza dekat sini konon-konon untuk sahur.. lama juga baru boleh habis.. maklumlah, beli time belum buka kan.. semua pun nak


air tin panjang


coconut water



siap ada idly segera.. apa ni apa ni.. kenapa best sangat kedai ni.. oh ye, kedai ni 24jam korang.. apa ni apa ni lagi.. 


dosa pun ada



air fevret aku pun ada.. aku beli juga 1 dekat sini.. dekat kedai area hotel pun aku beli.. siap bawa balik malaysia lagi.. maklumlah, since dah ambil luggage kan..




total aku beli.. 12.50 SD = RM37.50



aku nampak paste ni.. ada garlic paste juga.. ingat nak beli nanti.. nampak tak nanti, ada niat dah nak pergi lagi.. hehehe, tapi bila 2nd round tak jumpa dah paste ni.. Asri kata ada je dekat malaysia.. tapi aku tak pernah jumpa..




pintu 3 dan 4.. kalau naik grab jangan lupa letak terus pintu mana.. panjang kot, jenuh nak jalan kalau salah pintu..


Next, kami naik grab nak pergi tempat buka puasa.. restoran zam zam.. since bos aku selalu pergi singapura, kami ikut je food yang dia suggest..


Zam Zam ni berdepan dekat Sultan Mosque.. cantik beno la tu.. aku cakap dekat bos aku, teringin nak solat tarawih dekat singapore.. cari pengalaman.. barulah feeling musafir jalanan katanya.. so just nice la kan.. bos aku tiga-tiga malam dia tarawih..




canggih, pakai sistem order.. nak masuk KIK tak.. hahaha.. dah siap order, aku dengan iza pergi jalan dekat area luar.. saje cuci mata dan cuci beg duit hehehe









dekat area masjid, ada kawasan bazar juga.. cantik betul design dia..


belakang tu bazar






antara food yang dijual.. aku tak beli apa-apa pun sebab dah banyak dah order dekat zam zam alakazam tadi..


siap lagu ct lagi.. sorry gegar.. maklumlah amatur lagi..



sempat aku beli baju dekat kedai belah kiri gambar tu.. baju dia kan 10SD untuk 4 helai.. ni baju ke tisu ni.. hehehe, tapi kalau tak beli dekat sini pun ok sebab dekat Bugis Street lagi best dan banyak pilihan..


nak dekat pukul 7, kami kembali ke Zam Zam.. food pun dah sampai.. besaq gile murtabak singapore..



settle makan.. kami magrib dan tunggu tarawih.. time ni la baru rasa exhausted seharian berjalan..





kami balik dengan Grab.. settle cerita hari pertama.. gambar singapore aku total ada 300 lebih weh.. melampau.. hehehe

Kos hari pertama:

Airport to hotel: 14SD/4 = 3.50 SD = RM12
MRT: 3.40 SD untuk 2 trip = RM10
Charger: 15.80 SD = RM47
makanan: 12.50 SD = RM37.50
Masjid to hotel: 9SD / 4 = 2.25 SD = RM7
Buka puasa: 11SD = RM33

Total: 48.45 SD = RM145

No comments: