Aug 18, 2018

Irresistible India- New Delhi: Jama Masjid

Assalamualaikum..

Next, kami bergerak ke jama masjid plus untuk lunch sekali.. time perjalanan tu, aku nampak ada ala-ala pasar malam.. dah exited dah.. patutla kalau aku cakap tak nak shopping orang tak percaya kan.. nampak dari dalam kereta pun ak dah menggelupur nak keluarkan duit nak beli barang hahaha..

alkisahnya, babloo tak jumpa kedai makan tu dekat mana.. berpusinglah kitorang di tengah kepanasan.. dari tempat babloo parking kereta jauh juga nak jalan, dia duk cakap dekat je.. akhirnya kitorang decide biar umi naik basikal dengan mak milah.. kitorang pun cerdik, takde plak yang muda ikut sekali.. dah cuak jumpa ke tak umi dengan mak milah since diorang turun dulu kan.. alhamdulillah jumpa..


jama masjid.. kiranya antara tempat wajib pergi for muslim dekat delhi.. lotus temple tak nak pergi takpe kot, tapi kalau ada masa boleh je pergi.. free je pun kan..


betapa sibuknya.. babloo pun sibuk juga duk cari kedai makan kami


setelah menempuh lorong demi lorong baru kitorang jumpa kedai makan ni.. macam biasa, dia bawa kitorang kedai ramai foreigner = kedai mahal.. tapi sebab dah penat gile kan.. belasah je la.. kitorang naik makan dekat tingkat atas sebab bawah dah penuh.. gigih jugala untuk umi aku dan mak milah ngukah tangga..




aku sorang je yang ada mood bergambar lagi.. eh, adik pandang cik yong ke tu hehehe adik pun lapar gile time ni.. siap nak makan sendiri


K for karim kot.. gambar makanan tak amik sebab kebuloq bak hang.. hehehe.. settle makan, kami terus ke masjid untuk solat..


kawasan masjid takde tempat untuk perempuan.. kami solat belah belakang.. asalnya aku nak amik wuduk dekat kolah dia sebab nampak sejuk gile.. tapi dah alang-alang amikkan untuk umi guna spray, malas pula nak turun balik..




hahahahaha.. priceless muka dadek.. bukan main seronok diorang main dengan ayah ngah.. tinggi betul adi lambung..






ayah macam biasa.. dekat mana-mana pun dia buat kawan.. budak tahfiZ rasanya.. dan aku yakin diorang bukan faham sepenuhnya each other cakap.. tapi ayah being ayah, konfiden.. ini yang kita cari.. aku tak sure diorang borak bahasa apa.. kot ayah tambah2 perkataan arab yang ayah tau.. lama juga ayah duk borak dengan diorang..




masjid ni ada banyak pintu masuk.. jangan salah keluar pintu pula.. kasut kalau takut hilang, boleh tinggal kat luar.. tapi kitorang bawa je masuk.. kawasan masjid ni besar, tapi macam agak tak terjaga sikit.. mungkin sebab macam ada construction kan..







nampak tak pakcik pegang cemeti tu..






kalau korang perasan belah kanan aki tu kan macam ada gambar tercrop sikit kan.. pakcik cemeti uolls dekat situ hahahaha.. kitorang duk bahan aki, berani dia posing gitu sebelah pakcik tu.. kang ada yang kena sebat hahaha


Sepatutna lepas siap solat, nak gerak ke gate of India.. tapi aku tak puas hati sebab kawasan sini ialah kawasan chadni chowk.. sape ingat cite apa.. kabi kushi ila cakap.. mestilah aku sangat nak pergi.. plus aku tak jumpa lagi beg yang kak fiza kirim.. nego punya nego, babloo call bos dia, bos dia bagi sejam kot untuk kitorang jalan.. wohoo, untung belajar nego dengan bos hehehe




basikal ni 100 ke 200 rupee macam tu.. ayah aku tak bagi mula-mula kitorang pergi, tapi akhirnya dia ok.. umi, diah, pun tak ikut rasanya.. tapi tengah-tengah jalan kitorang terserempak dengan ayah.. hahaha ayah keluar sebab kereta tak buka aircond.. sabar je la.. ayah join kitorang naik basikal tu belah belakang.. kesian juga dekat orang yang bawa.. aku tahan napas jugala tak nak bagi berat sangat.. lol





nampak kan ayah aku.. kawasan sekitar chadni chwok.. gambar tak banyak sebab kejar masa.. seriously recommended sebab barang murah gila weh.. kasut harga 100 rupee=RM6, handbag harga 150rupee=RM9.. mak milah beli beg baju pun murah.. kami memang rushing sebab basikal tak boleh berhenti lama.. jalan jem.. sila lah spend masa dekat sini dengan lama.. time on the way balik tu, aku nampak ada kedai jual beg keras yang aku cari.. aku suh basikal benti dia tak nak.. sekali lepas sampai tempat kereta berlari aku pergi kedai tu.. haha degil betul... jumpa dua kedai yang jual.. rupanya beg gitu kena cari dekat kedai hiasan rumah.. sebab dia macam marble.. 


beg yang gini.. babloo bengang je.. tapi aku dah minta maaf lah.. hehe, yeayyy 1 lagi entry for road to kashmir

No comments: