Aug 20, 2018

Irresistible India- Kashmir: Jalan-jalan di sekitar Srinagar

Assalamualaikum..

Kashmir waktu ni boleh dikatakan nak masuk or dah masuk musim panas masa bulan 3.. so baju diorang pun rileks-rileks je.. tapi bagi kami yang tanah tumpahnya negara panas, memang rasa sejuk gile weh.. mandi air panas pun masih rasa sejuk lagi..

Hari kami sampai tu takde apa-apa spesifik agenda.. owner boathouse offer servis untuk pusing-pusing shikara dikawasan sekitar.. aku cakap takpe, sebab macam bosan je kan naik bot.. better pergi jalan-jalan dekat area pekan or tempat yang bertanah.. punyala owner tu nak suruh juga ronda shikara, siap cakap jalan nak pergi pasar malam jammed sebab hari ahad.. aku cakap takpe, sebab memang dah janji dengan Mansour.. dia siap call Mansour bagai.. aku masih firm tak nak jalan naik shikara.. dan akhirnya dia pun pasrah.. korang memang kena sangat buat degil weh.. kalau tak kacau plan kita kan..


walaupun double chin tahap melampau, tapi sebab kakak amik kan gambar, cik yong letak tau.. kena polish lagi skill amik gambar kakak #bukansalahkakak


nak gerak balik darat balik dah..






mama silau.. cik yong sibuk nak ambil gambar sebab view MasyaAllah sangat



mak milah yang tolong ambil.. terer kan




sementara tunggu Mansour, apa lagi.. gambar la kan.. Mansour plak kebetulan lambat datang time ni.. kitorang siap pinjam hp orang dekat situ untuk call.. remember, telefon mai kan tak boleh guna dekat sini..







time ni la ayah buat appointment mengurut.. #ayahyangbaikhati


cantik kan cantik kan.. nak nangis tengok view gini..







gambar profile FB.. bila tah nak tukar.. aku mood FB dah lama kurang.. mood IG je lebih..



ni model.. amik posisi macam macam mana pun cantik.. #insecure


boathouse aku duduk.. tapi kan sebenarnya banyak lagi pilihan boathouse.. kitorang duduk sini sebab ejen yang pilih.. yang pergi sendiri or pergi dengan ejen pun, sila study kalau rasa nak pilih yang lain.. memang sepanjang-panjang tasik ni penuh boathouse..


tak ingat dah aku adik nangis kenapa.. mungkin sebab tak nak pakai baju sejukla tu budak kecik ni.. adik dan kakak pakai heattech siap-siap


Bila Mansour sampai, dia kata kalau nak pergi pasar jalan jem.. so dia tanya, kita nak cari apa.. nanti dia bawa pergi kedai.. aku dah boleh agak dah mesti dia nak bawa pergi kedai mahal.. aku cakap dekat dia 'cheap shop'.. tapi dia bawa juga weh.. so kitorang turun je la, tapi terus cakap no, we dont want to buy.. sebab pricey gile weh kedai dia bawak.. shawl sari pun lebih kurang sama je dengan delhi dan agra.. agra lagi murah kot kalau pashmina dia.. orang kedai tu nampak agak bengang la.. yela kan.. pada buang masa kitorang lama dalam tu, baik kitorang cepat-cepat keluar.. nanti kang dah malam.. plus sari aku aim nak cari dekat Bangalore je sebab Mai dah biasa kedai dekat situ kan..

Aku rasa ada dua kedai dia bawa yang mahal.. kitorang puas duk cakap small shop, cheap shop.. night market.. akhirnya, Mansour pasrah dengan kitorang.. ada je pun kedai yang murah-murah gini.. biasalah, komisen kan..




memang puas hati pergi sini.. barang murah gile.. macam pasar malam la.. alhamdulillah Mansour bawa juga kan.. ayah aku borong pashmina.. mak milah dengan umi beli leather jacket.. aku beli dompet murah.. 200 rupee kot.. hehehe


tengah cari jeans kakak.. sebab dah murah, dia tak bagi tawar.. tak ingat dah aku berapa harganya..


bila berjalan, aku suka bagi ila pegang kamera.. hehehe, ila rajin amik gambar.. settle jalan dekat sini, kami balik boathouse kami.. sebab lapar kededek weh.. tak jumpa nasi dari pagi.. hehehe, konon-konon dah jemu kari kan.. tapi sebab lapar, makan kari pun bertambah.. menu dinner kitorang dah pilih siap-siap sebelum keluar.. total dinner tak salah aku 2000 rupee je = RM120 untuk 10 orang.. gile murah kan kalau compare dengan Agra dan Delhi.. sebab tu aku cakap aku nak pergi kashmir lagi hehehe



makan berhidang you olls.. teringat niles, the nanny.. hehehe.. pulak tu kan, makanan dia sedap weh.. kari dia tak pekat sangat.. just nice..



semua tekun.. tembikai tu ayah beli.. ayah geram nampak tengah jalan.. 


kesian dadek lapar beno..

Malam sebelum dinner tu, ada penjual datang.. sejujurnya agak pricey barang yang diorang jual.. and design pun pada aku biasa-biasa je.. bila dia tahu kami beli leather jacket, dia cakap dia pun ada.. lagi tinggi kualiti.. tapi dia punya mahal la.. umi aku beli 2,000 rupee = RM120.. dia punya sampai 4000 rupee.. tapi lembutla.. kami memang tak beli apa-apa..

Malam tu juga, sejuk gile weh.. aku tidur berbungkus-bungkus.. dia bagi tilam heater tapi still sejuk.. korang bayangkan, termos panda air panas iman tu tukar jadi air biasa je semalaman.. dahsyat tak dahsyat sejuknya tu.. dah menggagau aku tengah malam cari air panas tak jumpa.. last-last, aku rendam je susu kakak dalam air panas.. dah suam sikit baru bagi kakak.. esok dah check out.. next place, pahalgam..

Kos hari kelima:

Pouch Bag 2: 300 rupee = RM18
dompet kecil: 200 rupee = RM12
Makan: 2000 rupee = RM120 (anggaran)
Tiket tulip: 50 rupee x 10 = 500 rupee = RM30
Makanan di tulip: 500 rupee = RM30 (anggaran)
Tips = 100 to 200 rupee kot

Total = 3,200 rupee = RM192

No comments: